TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Reklambanner för Gosnow.se
Artikel skriven: november 23, 2009

Hur du fixar dina trumbromsar utan att köpa nya!

Hur du fixar dina trumbromsar utan att köpa nya!

Tar dina bromsar dåligt? Har du redan spännt wiren? Men det  har inte hjälp? Här är en guide om hur du fixar dina bromsar utan en massa dyra kostnader. Läs mer här på TSR!

Detta behöver du:

1. Stålborste
2. Hylsa (till hjulmuttern,  avgasröret)
3. Jag behövde 10 och 13 och 30 hylsor
4. Spärrskaft ett litet och ett stort/eller mutter dragare
5. Kopparpasta
6. Rasp
7. Sandpapper Grovt och lite finnare
8. En kompis kan va bra att ha.

Du börjar med att ta av avgasröret.
Skruva loss muttrarna/skruvarna  vid cylindern
Skruva sen loss fästet i blocket,

bild_1_480

Nu har du röret löst.

Nu ser du antagligen en stor mutter (kanske så har du en navkapsel framför muttern ta av den isåfall).
Ta den stora hylsan be din kompis hålla i bromsen och sitta på moppen så att hjulet inte snurrar när du drar loss muttern.

bild_2_480

När du fått av muttern är det bara att lirka av hjulet kan sitta ganska hårt ibland då får du kanske ta 5-56/smörjmedel och spreja lite runt hjul axeln.

När du fått av hjulet ser du bromsbackarna.

De ser ut såhär:
bild_3_480

De kan va lite kluriga att få av.

Lättaste är att ta tag i båda och böja de mot varandra så fjädern blir ospänd och då kan du ta av dom.

bild_4_480

Nu har du backarna i handen.

Ta en rasp och kör över de åt ena hållet sen kör du åt andra hållet så att risporna bilder ett x.

bild_5_480

När du gjort detta över hela bromsbackarna tar du det grövsta sand pappret och drar över några gånger tills det är hyfsat jämnt över hela.

Sen tar du det finare sandpappret och gör samma tills det är fint men ändå lite spår kvar nu har du fixat bromsbackarna nu ska du sätta tillbaks allting samma väg som innan fast bakvänt.

Det som kan bli lite knepigt är att få tillbaka backarna gör som innan glöm inte att spänna los wiren så att backarna är så ospända så möjligt när dom ska på.

Nu sätter du på hjulet och avgasröret och spänner wiren.

GLÖM inte att det kan vara bra att smörja Hjul axeln med kopparpasta.

bild_6_480

Sen är det klart! 
bild_7_480

Detta är min första guide ge förslag på va jag kan göra bättre! Tack.

// stunt_pojken^^

ANNONS
Elcykeltrim.se Reklam
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
iGripdubb.se Reklam