Nu vill jag kroma min ram på derbin, det är en 01:a och ramen är inte aluminium så de går inte bara slpa och ta autosol, så nu undrar jag om det finns någat annat man kan göra för att få den kromad, jag vill inte lämna in den på kromning, för dyrt(enligt mig).. finns de typ något medel som liknar autosol fast som man polerar saker som inte är gjorda i aluminium med ? sen så undrar jag om det finns något bra rost skydd som man ska använda ?
ja men det finns bättre kvalitetsfärg som också är crom...och om du skulle lacka med biltemas så kan du ju lägga typ 2 lager crom+flera lager klarlack över så håller det nog
Frukt Soda skrev:ja men det finns bättre kvalitetsfärg som också är crom...och om du skulle lacka med biltemas så kan du ju lägga typ 2 lager crom+flera lager klarlack över så håller det nog
Frukt Soda skrev:ja men det finns bättre kvalitetsfärg som också är crom...och om du skulle lacka med biltemas så kan du ju lägga typ 2 lager crom+flera lager klarlack över så håller det nog
ska kolla om jag hittar någon crom färg någon annanstans, men känns inte så seriöst att lackera ramen med biltema färg, blir de dåligt så är de inte så lätt att lackera om den ju
men de kommer ju inte glänsa som en spegel då, elr ?
jag testade med mina fotpinnar först(ej aluminium), dem blev intee bra när jag polera dem, sen polera jag likadant på fotbromsen som är aluminium och den blev skit bra ! därför trodde jag inte ramen heller skulle bli bra eftersom den inte är aluminium men du menar alltså att de kommer glänsa som en spegel om jag slippar o sen tar autosol ?? o sen klarlack för att den inte ska rosta ?
jag testade med mina fotpinnar först(ej aluminium), dem blev intee bra när jag polera dem, sen polera jag likadant på fotbromsen som är aluminium och den blev skit bra ! därför trodde jag inte ramen heller skulle bli bra eftersom den inte är aluminium men du menar alltså att de kommer glänsa som en spegel om jag slippar o sen tar autosol ?? o sen klarlack för att den inte ska rosta ?
exakt Jo men grejen är den att fotpinnarna är jäkligt grov o tråkig metall.. Ja har också testat att polera dom Men tar du ett sandpapper och slipar fotpinnarna så de blir släta och fina så kommer de bli finfint
De kommer att glänsa o skina som en spegel om du gör grundjobbet bra
Och förresten, kroma gör man endast med krom! ( förkromning ), om man polerar så kromar man inte utan då polerar man och då blir det polerat
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
kan man polera så blir det bra...
går att få det spegelblank
kroma och polera är inte samma sak
polera = du polerar upp metallen med slip-papper/polermedel
krom= en metall som läggs i tunnt skick på en metallyta
förnickling/förzinkning är samma sak på ett ungefär
exakt Jo men grejen är den att fotpinnarna är jäkligt grov o tråkig metall.. Ja har också testat att polera dom Men tar du ett sandpapper och slipar fotpinnarna så de blir släta och fina så kommer de bli finfint
De kommer att glänsa o skina som en spegel om du gör grundjobbet bra
Och förresten, kroma gör man endast med krom! ( förkromning ), om man polerar så kromar man inte utan då polerar man och då blir det polerat
Okej, så du menar att fotpinnarna kan bli lika glansiga som min fotbroms ?
okej och med grundjobbet menar du slippandet ? jag använder dem här papprerna 240-400-800-1200, rätt ?
okee, vad är skillnaden på detta, KROMA ramen och POLERA ramen ? då menar jag i resultatet asså
kroma blir bättre, men asså de finns ju FÄRG borttagnings medel köp de
och så måste de bli typ vakumpackat sen väntar du ett tag så försvinner färgen sen e de ju bara våtslipa me typ 800 ett tag sen 1200 ett tag och Polera me autosolmen klar lacka så slipper dfe rosta
okej,, men får se om jag polerar ramen, vill inte att den ska rosta direkt
men ska iaf polera andra saker denna vecka, som inte är aluminium så då behöver jag klarlack, ska slippa riktigt noga så de blir bra,men äre nån som vet var jag kan köpa KLARLACK ?
DerbiSM skrev:okej,, men får se om jag polerar ramen, vill inte att den ska rosta direkt
men ska iaf polera andra saker denna vecka, som inte är aluminium så då behöver jag klarlack, ska slippa riktigt noga så de blir bra,men äre nån som vet var jag kan köpa KLARLACK ?
Finns värmetålig klarlack på burk på TS
Annars finns de nog på biltema osv
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Att klarlacka polerade saker kommer göra att det glänser MINDRE och det släpper väldigt lätt. Hade jag varit som dig, så hade jag lagt ut pengar på "riktig krom" färg. Alltså en färg man har, som blir spegelblankt. Kostar mer än vanlig lack, men du slipper all polering, och rost.
Finns något som heter sprutförsilvring. Precis som en vanlig färg så sprutar man på det här med en vanlig färg spruta och resultatet blir precis likadant som krom. Det är också billigare än att lämna in på kromning...
timmyyy skrev:Att klarlacka polerade saker kommer göra att det glänser MINDRE och det släpper väldigt lätt. Hade jag varit som dig, så hade jag lagt ut pengar på "riktig krom" färg. Alltså en färg man har, som blir spegelblankt. Kostar mer än vanlig lack, men du slipper all polering, och rost.
okej, så de kommer alltså inte glänsa såjätte mkt om jag använder klarlack
vart kan man köpa RIKTIG KROM färg då ?
wildhorse skrev:Finns något som heter sprutförsilvring. Precis som en vanlig färg så sprutar man på det här med en vanlig färg spruta och resultatet blir precis likadant som krom. Det är också billigare än att lämna in på kromning...
vart kan man köpa det och ungefär hur mycket kostar det ? bara att spruta på ?
timmyyy skrev:Att klarlacka polerade saker kommer göra att det glänser MINDRE och det släpper väldigt lätt. Hade jag varit som dig, så hade jag lagt ut pengar på "riktig krom" färg. Alltså en färg man har, som blir spegelblankt. Kostar mer än vanlig lack, men du slipper all polering, och rost.
wildhorse skrev:Finns något som heter sprutförsilvring. Precis som en vanlig färg så sprutar man på det här med en vanlig färg spruta och resultatet blir precis likadant som krom. Det är också billigare än att lämna in på kromning...