Sida 1 av 3

Derbi ras (kollat cylindern)

Postat: 22 december 2008, 23:15
av mfransson
va ute och åkte så låg jag runt 90 tillslut dog moppen bara. provade att kicka men startade inte , sen sprang jag igång den o då gick de , den går inte som den ska och har ingen tomgång ;s... kan den ha värmenypt ? lr vad kan de vara

Postat: 22 december 2008, 23:17
av Weckis
Låte som det, eller kolvringarna.

Postat: 22 december 2008, 23:17
av Tomaz
aa kan ha värmenypt, kör du trimmat elr orginal ? :)

Postat: 22 december 2008, 23:18
av Buskaas
DerbiSM skrev:aa kan ha värmenypt, kör du trimmat elr orginal ? :)


Han låg i 90 så tror han kör trimmat :wink:

Postat: 22 december 2008, 23:19
av mfransson
okej, afan kör orginal i 90 ;).. jag har ett trimrör

Postat: 22 december 2008, 23:20
av Tomaz
Buskaas skrev:
DerbiSM skrev:aa kan ha värmenypt, kör du trimmat elr orginal ? :)


Han låg i 90 så tror han kör trimmat :wink:
ooojjj :oops: sorry såg inte de :oops: hahah, men isf tror jag den värmenypt :wink:

Postat: 22 december 2008, 23:21
av mfransson
okej .... o då ere bara att byta cylinder o kolv?`.... ajuste den "viner" okcså asso låter konsigt

Postat: 22 december 2008, 23:21
av bensinskalle
Jorå den har nog med stor sannolikhet nypt....

Känn på kicken om du tycker den är mjukare än innan..

Sen kan du plocka bort avgassystemet och kolla in på kolven, ser du att den är repig eller svart eller nåt annat så är den pajj =/

Postat: 22 december 2008, 23:22
av derbi_senda93
den kan ha värmenypt ja. har du bara ett trimrör? inget annat? vilket rör är det? munstyckestorlek?

Postat: 22 december 2008, 23:23
av mfransson
okej ,... den startar inte äns på kicken har de nåt me kolven o göra :S?

Postat: 22 december 2008, 23:25
av mfransson
ganelli (?) och sportfilter , ingenaning va de e förmunstycke va förra ägaren som satt på röret och böt munstycke

Postat: 22 december 2008, 23:26
av kinamoppe-mannen
Kolla kolven och ringarna först. Du har tuktat lite för mycket verkar det som.

Postat: 22 december 2008, 23:28
av mfransson
tuktat?

Postat: 22 december 2008, 23:28
av Tomaz
mfransson skrev:ganelli (?) och sportfilter , ingenaning va de e förmunstycke va förra ägaren som satt på röret och böt munstycke
jaha så det kan alltså sitta orginal munstycket på jusst nu ? :shock: sa inte förra ägarn nått om att han bytt munstycke ?, för det måste man göra när man trimmar :wink:

bensinkalle menade inte om den startar med kicken, utan om det känns någon skillnad på den när du kickar, :)

Postat: 22 december 2008, 23:30
av mfransson
ne är nästan 100% säker på att han gjort de..
jotack jag förstod det

Postat: 22 december 2008, 23:30
av kinamoppe-mannen
mfransson skrev:tuktat?
ja, pressat den. men att den nyper beror på två saker. antingen för dåligt med bränsle eller får dålig kylning. i ditt fall verkar bränslet vara för lite.

Så kolla kolven först. sen kollar du vilket munstycke du har i nu. sen köper du ett större.

Postat: 22 december 2008, 23:31
av T-J
störst sannolikhet att den har värmenypit
oftast pga felbestyckad förgasare

Postat: 22 december 2008, 23:32
av derbi_senda93
mfransson skrev:ganelli (?) och sportfilter , ingenaning va de e förmunstycke va förra ägaren som satt på röret och böt munstycke
okej, hoppas att förra ägaren bytte munstycke till ett större! :P annars kan du bara skruva loss tändstiftet och kolla hur det ser ut:

svart = dålig blandning, för mycket bensin
vitt = dålig blandning, för lite bensin
oboybrunt = bra blandning, bra mängd luft resp. bensin

Postat: 22 december 2008, 23:33
av mfransson
okej tack ska kolla imorn fan ... men de kan inte ha nåt me veven lr nåt sånt att göra ?

Postat: 22 december 2008, 23:37
av Peter.liindgren
tror den nypt, har den gjort de så säljer ja orginal delar billigt!

Postat: 22 december 2008, 23:39
av derbi_senda93
mfransson skrev:okej tack ska kolla imorn fan ... men de kan inte ha nåt me veven lr nåt sånt att göra ?
nej det har inte med veven att göra. antagligen är det för lite bränsle eller dålig kylning som kinamoppe-mannen sa! men kolla imorn och återkom :)

Postat: 22 december 2008, 23:41
av mfransson
de gör jag , tack för svaren :twisted: .... peter vad ere för moppe du säljer delar ifrån ?. har du kåpor o allt ?

Postat: 22 december 2008, 23:46
av derbi_senda93
mfransson skrev:de gör jag , tack för svaren :twisted:
Varsågod! ;)

Postat: 23 december 2008, 00:12
av mfransson
frågade förra ägaren nyss om han hade bytt munstycke och de hade jag självklart inte !!!!!! :| .......! då har såklart hela cylindern och kolven pajjat ? inget mer ?

Postat: 23 december 2008, 00:20
av Junker
mfransson skrev:frågade förra ägaren nyss om han hade bytt munstycke och de hade jag självklart inte !!!!!! :| .......! då har såklart hela cylindern och kolven pajjat ? inget mer ?
smart av förra ägaren att inte byta :O troligvis inget annat men kolla ifall kolvringarna har spruckit eller nått från kolven har lossnat så de inte har ramlat ner i veven, annars ska de nog vara lugnt

Postat: 23 december 2008, 00:21
av mfransson
han värkar vara en idiot ... sånn jävla otur har man väl att den har gjort de .

Postat: 23 december 2008, 00:24
av Peter.liindgren
Mfransson ja det är mina orginal saker från min Senda 00-05 och jag har endel kåpor o sånt som ja vill bli av me så sponsra mitt projekt;)

Postat: 23 december 2008, 00:29
av mfransson
ere drd kåpor ? ... de e ju gammla motorn ? har en drd racing 06a tror inte cylindern passar på den .. är intreserad av dom gammla drd kåporna

Postat: 23 december 2008, 00:40
av bensinskalle
Ditt motorfel har inget med veven att göra...

Skulle det ha med veven att göra så skulle det vara lagerras, och då skulle du knappt kunna kicka överhuvudtaget :D ( jag vet för min vev rasade förut ^^ )

Postat: 23 december 2008, 01:03
av Peter.liindgren
jag såg inte detta, förlåt har inget som passar till din hoj

Postat: 23 december 2008, 01:15
av mfransson
okej tack för alla svaren ska kolla på kolven oså imorgon .. finns det non chans att de bara e kolven alltså att cylindern har klarat sig ?

Postat: 23 december 2008, 01:44
av jeppa
mfransson skrev:okej tack för alla svaren ska kolla på kolven oså imorgon .. finns det non chans att de bara e kolven alltså att cylindern har klarat sig ?
Beror på om hela kolven är trasig så delar från den har lossnat och repat hela cylindern så äre bara och kasta. Om det bara har blivit en kal fläck i cylindern så räcker en honing och kanske ny(a) kolvringar.

Obs. om kolven har trasats sönder så kan det finnas en risk att delar har åkt ner i vevhuset.

MVH :)

Postat: 23 december 2008, 02:07
av DraceN^
misstände ??? :roll:

Postat: 23 december 2008, 11:26
av MarcusAndersson
mfransson skrev:okej tack för alla svaren ska kolla på kolven oså imorgon .. finns det non chans att de bara e kolven alltså att cylindern har klarat sig ?
Du gör bäst av att öppna och kolla.


tar max 5 min om du vet vad du håller på med :)

Postat: 23 december 2008, 16:32
av mfransson
afan nu har jag kollat cylindern , det fattades en bit längst upp och kolven va lite små jackig . det blir tillo köpa 70 lr 50sport va tkr ni ?