Sida 1 av 49
Derbi -tråden
Postat: 16 december 2008, 22:12
av bensinskalle
Här snackar vi derbiägare om allt som har med
Derbi att göra! Problem, styling, tips, ja allt ni kan komma på som har med
Derbi att göra som sagt!
Jag vill att ni ställer frågor!
Och ger svar! Jag vill se lika många svar som frågor så här får ni inte vara själviska!
Derbi Arkivet
Derbi- Guider:
Guider från artikelarkivet, forumet mm!
Förgasar-guide:
http://www.twostrokerider.se/artiklar/339
Original Avgasrör/ strypa av:
http://www.twostrokerider.se/artiklar/582
Trimmrörsguider:
http://www.twostrokerider.se/artiklar/441
http://www.twostrokerider.se/artiklar/430
Fjäderbyte i koppling:
http://www.twostrokerider.se/artiklar/665
Derbi-Projekt:
Forumprojekt
Ostens DRD Limited projekt:
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=18058
DerbiSM:s Senda projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=8669
Jonthes Derbi projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9675
Bensinskalles 150 cc
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=5712
Derbi-artiklar
Alla artiklar, projekt som nyheter!
http://www.twostrokerider.se/artiklar/379
( posta eller pm:a url till nån av kategorierna så lägger ja upp här! )

Postat: 18 december 2008, 22:49
av Tomaz
bra tråd !
har fixat en plexi undertail till min Derbi men nu är problemet att jag inte vet hur jag ska fästa batterit, för som ni vet så sitter batterit monterat i stänkskyddet på Derbi

tacksam för svar
edit:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=8669 mitt Derbi projekt,
Postat: 18 december 2008, 23:20
av bensinskalle
Ta en plåtbit, och bocka den så att det blir som ett V, fast med 90 graders vinkel

Sen så viker du ändarna på plåten såatt du får en liten "list" som är ca 10 mm bred. Bocka så att dom ligger mot undertailen och sen så är det bara att göra ett par hål i listerna på plåten och i undertailen och stoppa i ett par skruvar
Sen kan du sätta dioder i den lodräta väggen till batterihållaren, de kan bli grymt snyggt

Postat: 18 december 2008, 23:33
av Tomaz
menar du så här:
mvh / DerbiSM
Postat: 19 december 2008, 00:38
av bensinskalle
Nja ja hade tänkt mig nåt sånt här:
Nu råkade ja glömma att ändra lite i storlek men de går väl att se hoppas ja

Postat: 19 december 2008, 11:33
av wildhorse
DerbiSM skrev:menar du så här:
*bild*
mvh / DerbiSM
Så har jag och det funkar skit bra!!
Postat: 19 december 2008, 11:42
av Tomaz
bensinskalle skrev:Nja ja hade tänkt mig nåt sånt här:
Nu råkade ja glömma att ändra lite i storlek men de går väl att se hoppas ja

Jaha, okey.
får tänka på vilket av dem jag ska göra, men vilket tror du funkar bäst, så som jag visa elr detta ?
wildhorse - okej va bra, samma fråga

, vilket sätt tror du funkar bäst

Postat: 19 december 2008, 13:50
av wildhorse
gör som du tänkte från början. kommer bli bäst.
Bensinskalles idé måste man väl limma eller skruva fast och det blir ju inte speciellt snyggt på genomskinlig plexiglas
Postat: 19 december 2008, 13:52
av Tomaz
wildhorse skrev:gör som du tänkte från början. kommer bli bäst.
Bensinskalles idé måste man väl limma eller skruva fast och det blir ju inte speciellt snyggt på genomskinlig plexiglas
okey, men då tar jag och gör som jag visa tidigare i denna tråd

ska fixa det idag elr imorrn, sen kan ni ta en titt i min projekt tråd och kolla hur det blev
Mvh/DerbiSM
Postat: 19 december 2008, 14:11
av derbi_senda93
vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!

Postat: 19 december 2008, 14:30
av forsan92
Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!

-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är
-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
Postat: 19 december 2008, 14:31
av derbi_senda93
forsan92 skrev:Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!

-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är
-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
okej..
Postat: 19 december 2008, 23:29
av xtream 03
DerbiSM skrev:wildhorse skrev:gör som du tänkte från början. kommer bli bäst.
Bensinskalles idé måste man väl limma eller skruva fast och det blir ju inte speciellt snyggt på genomskinlig plexiglas
okey, men då tar jag och gör som jag visa tidigare i denna tråd

ska fixa det idag elr imorrn, sen kan ni ta en titt i min projekt tråd och kolla hur det blev
Mvh/DerbiSM
om du gör på det första sättet så kanske du kan få plats mä ett kedje lås där också om man vill!!
Postat: 19 december 2008, 23:46
av Rabxorzz
Bra tråd!
Postat: 20 december 2008, 22:54
av xtream 03
Derbi_senda93 skrev:forsan92 skrev:Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!

-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är
-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
okej..
Nej du behöver inte ha något speciellt verktyg för att dela kedjan, ta bara ett don och en hammare och slå ur en sprint enu enklare att slå i sen!!
Postat: 21 december 2008, 01:03
av bensinskalle
Kedjediskussionen
Om man vill korta en kedja så är det bäst att ta fil eller vinkelslip och bara fila bort skallen på en nit och sen knacka ur niten
Kedjan levereras alltid extra lång så att den ska räcka till.. Men har man DRD så är det gränsfall eftersom drd-svingarna är längre

På min Pro räckte en ny kedja precis runt men på x-tremen ja hade innan blev de typ 6 länkar över
Ja har för mej de ä 420 kedjan som gäller för originaldreven på Derbi
Undertail
Du gör som du vill DerbiSM

Min variant tror jag är en aning enklare, men ja kan nog hålla med om att din kan bli snyggare

Postat: 24 december 2008, 00:15
av Tomaz
Hej !
vill att min Derbi ska låta mer, några tips på vad jag kan göra så den gör det ? inte sportluftfilter bara

funderar på att köpa ny ljuddämpare, men kommer moppen gå fortare då ? för jag vill ju inte trimma, ska ha lagligt
-nån som vet nån bra och billig ljuddämpare som passar Derbi ? ska va tre skruvsfäste, elr vad det nu heter
mvh/ DerbiSM
Postat: 24 december 2008, 00:23
av bensinskalle
Alla ljuddämpare med tre-skruvsfäste passar på originalröret om man filar upp hålen i originalröret lite grann
Men Giallelli, Hebo, Några av TK dämparna är några exempel så vad som passar
Men byte av ljuddämpare räknas som sagt som trimm så bäst enligt mig är att fiffla med ljuddämpningen i kröken eftersom polisen inte på något sätt kan hitta någon "ändring"....
btw kika i "strypa av guiden" uppe i arkivet så får du se hur de ser ut i kröken

Postat: 24 december 2008, 00:28
av Tomaz
bensinskalle skrev:Alla ljuddämpare med tre-skruvsfäste passar på originalröret om man filar upp hålen i originalröret lite grann
Men Giallelli, Hebo, Några av TK dämparna är några exempel så vad som passar
Men byte av ljuddämpare räknas som sagt som trimm så bäst enligt mig är att fiffla med ljuddämpningen i kröken eftersom polisen inte på något sätt kan hitta någon "ändring"....
btw kika i "strypa av guiden" uppe i arkivet så får du se hur de ser ut i kröken

okej, men kommer det att gå o sätta tillbaka det där man ska ta ut från kröken senare om man ska sälja den elr liknande,

och hur ska man göra ungefär, ska ta en titt i den tråden nu

Postat: 24 december 2008, 00:37
av bensinskalle
Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...
Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka
Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
Postat: 24 december 2008, 00:41
av Tomaz
bensinskalle skrev:Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...
Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka
Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
hmm,, tror jag tar och åker synligt olagligt, men med möjlighet att skruva tillbaka, eftersom att jag vill kunna ha mopeden
helt orginal när jag säljer den

skulle du kunna länka nån snygg o billig ljuddämpare som jag skulle få ett gött ljud utav? och som skulle passa på orginalröret

Postat: 24 december 2008, 00:45
av bensinskalle
DerbiSM skrev:bensinskalle skrev:Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...
Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka
Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
hmm,, tror jag tar och åker synligt olagligt, men med möjlighet att skruva tillbaka, eftersom att jag vill kunna ha mopeden
helt orginal när jag säljer den

skulle du kunna länka nån snygg o billig ljuddämpare som jag skulle få ett gött ljud utav? och som skulle passa på orginalröret

Gå in på Twostroke o kolla igenom avgasrör, där har ja för mej att det ska finnas TK ljuddämpare löst - billigt - med rätt fäste, det står om det är skruv eller fjäderfäste...
Postat: 24 december 2008, 00:47
av Tomaz
bensinskalle skrev:DerbiSM skrev:bensinskalle skrev:Nja de är ju enda problemet, de blir svårt att få tillbaka...
Antingen så får du åka synligt olaglig, men med möjlighet att skruva tillbaka
Eller osynligt olaglig men med liten möjlighet att skruva tillbaka
hmm,, tror jag tar och åker synligt olagligt, men med möjlighet att skruva tillbaka, eftersom att jag vill kunna ha mopeden
helt orginal när jag säljer den

skulle du kunna länka nån snygg o billig ljuddämpare som jag skulle få ett gött ljud utav? och som skulle passa på orginalröret

Gå in på Twostroke o kolla igenom avgasrör, där har ja för mej att det ska finnas TK ljuddämpare löst - billigt - med rätt fäste, det står om det är skruv eller fjäderfäste...
okee, ska kolla nu

tack för hjälpen

bensin
Postat: 24 december 2008, 00:55
av mfransson
går moppen bättre på 98?
Postat: 24 december 2008, 00:55
av Tomaz
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1564 skulle den här passa som orginal röret ? kommer jag behöva fila upp hålen i orginal röret ? för det vill jag hellst slippa

Postat: 24 december 2008, 00:58
av Junker
maila dom och fråga ifall dom kan mäta avstånden mellan hålen sen jämför du me din och är de bara några millimeters skillnad så spelar de ju ingen roll om du filar lite i orginal röret då de fortfarande kommer passa
Postat: 24 december 2008, 01:00
av Tomaz
Junker skrev:
maila dom och fråga ifall dom kan mäta avstånden mellan hålen sen jämför du me din och är de bara några millimeters skillnad så spelar de ju ingen roll om du filar lite i orginal röret då de fortfarande kommer passa
okee, ska göra de

tack & good jul !

Re: bensin
Postat: 24 december 2008, 10:17
av bensinskalle
mfransson skrev:går moppen bättre på 98?
Ja de gör den

Du kommer inte se nåt på mätaren men motorn mår myket bättre av det osv
Är det treskruvsfäste så ska det passa

Du kommer få fila hålen lite grann, men det är så lite så det har absolut ingen betydelse, det är bara att sätta brickor sen när du ska ha dit originaldämparen
Ja mellanrummet mellan hålen på originalröret är lite mindre så du får fila hålen utåt, annars är de tvärtom

Det är gjort så medvetet så det inte bara ska vara att sätta på vilken ljuddämpare som helst
BTW GOD JUL !!
Postat: 24 december 2008, 19:04
av Grain
forsan92 skrev:Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!

-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är
-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
Det heter kedje brytare
Postat: 24 december 2008, 21:26
av bensinskalle
Grain skrev:forsan92 skrev:Derbi_senda93 skrev:vilken kedja är det man ska ha om man har en helt original Derbi Senda xtreme 03a? är det 420? med hur många länkar ska jag ha om jag ska ha ett 52 drev bak och 13 fram? och hur kortar man av en för lång kedja? tack!

-det brukar stå på kedjan vilken sorts kedja det är
-det är ett speciellt verktyg som också jag måste ha reda på va de heter tills senare!
Det heter kedje brytare
jupp... En liten grej man petar ut niten med... Men helt onödig! Det går lika bra att kapa kedjan genom att slipa av skallen på niten med vinkelslip eller fil och sen knacka ut den
Lite dyrt att köpa en kedjebrytare för minst 500 spänn om man bara ska korta en kedja

Postat: 24 december 2008, 23:07
av Debianbil
Någon som har ett orginal rör till salu? behöver för min katalisatur e lös i kröken så den håller på och åker runt och har ett jävligt ströande ljud..
Postat: 24 december 2008, 23:17
av wildhorse
Debianbil skrev:Någon som har ett orginal rör till salu? behöver för min katalisatur e lös i kröken så den håller på och åker runt och har ett jävligt ströande ljud..
Förlåt för reklam men...
på Mnf finns det ett par som säljer sina derbis i delar så hör med dom.
Peter.liindgren här på forumet säljer också Derbi delar så hör med honom också!
Postat: 24 december 2008, 23:19
av bensinskalle
Debianbil skrev:Någon som har ett orginal rör till salu? behöver för min katalisatur e lös i kröken så den håller på och åker runt och har ett jävligt ströande ljud..
Det är ju bara att fixa

Gör de själv ( kika strypa av- guiden ) eller så kan ja göra de åt dig
Postat: 24 december 2008, 23:41
av Debianbil
ame jag ahr ingen svets:(
Postat: 24 december 2008, 23:45
av wildhorse
Debianbil skrev:ame jag ahr ingen svets:(
Bensinskalle fixar det åt dig
eller så gör du det i skolan