Derbiproblem - mycket rök!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Derbiproblem - mycket rök!

Inlägg av derbi_senda93 »

Läs ALLT innan ni kommenterar tack :D

har som sagt en Derbi Senda 03a original och när man kör kommer det skitmycket rök från avgasröret och då menar jag mycket! :P det är skitstörande och pinsamt när man är ute och kör och drar man på max så man ligger i ungefär 50 kmh så börjar det ryka åta he*vete och avgasröret blir så jävla varmt att det börjar ryka från det. avgaserna luktar inte smultron direkt utan det luktar förjävla äckligt :roll:

cylindern blir också väldigt varm och även kylaren och om man känner på kylarslangarna så är de också väldigt varma. och jag har rätt blandning bensin/luft, tändstiftet är oboybrunt :) det konstiga är bara att det är brunare/mörkare på ena halvan och ljusare på andra :?

jag tror inte att den kyler riktigt för att fläkten har aldrig snurrat då jag haft den och kylarvätskenivån har inte sjunkt en millimeter ens :P

så jag frågar er, om ni har nån aning om vad som kan vara fel? är det kylaren som fuckar sig elr nåt annat? ska sota ur röret till helgen och se om det hjälper nånting annars får jag i värsta fall lämna in den.. så över till er :wink: <3
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

vilken färg har röken?
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

kommer det mycket rök direkt när du startar och kör elr måste du köra ett tag innan det kommer ? om det kommer direkt så beror det nog inte på kylningen.

det måste va att du blandar för mycket olja i bensinen, och att de luktar illa är lite konstigt..
va har du för 2-takts olja ?
Användarens profilbild
Ch-racer
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Ch-racer »

stor risk att kylvattnet kommer in i cylinderloppet var så få min rök så in i helvete och stannade när jag kört ett tag utan att jag märkte det sen såg jag att kylvattnet kom ut genom topplocket :(
Tjena de e jag TSRs egna Ch-racer
The One And The Only
Bild

Ch racing WSM80 -05
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Extreme16 skrev:vilken färg har röken?
vit/gråaktig och luktar skit.
DerbiSM skrev:kommer det mycket rök direkt när du startar och kör elr måste du köra ett tag innan det kommer ? om det kommer direkt så beror det nog inte på kylningen.

det måste va att du blandar för mycket olja i bensinen, och att de luktar illa är lite konstigt..
när man startar den när den är kall kommer det alltid lite rök när man står och varvar lite men när man kör iväg är det inte så mycket men sen efter nån minut eller två så kommer röken.

jag blandar 2% olja så jag blandar rätt. kör på statoils delsyntetiska olja..
ch-racer skrev:stor risk att kylvattnet kommer in i cylinderloppet var så få min rök så in i helvete och stannade när jag kört ett tag utan att jag märkte det sen såg jag att kylvattnet kom ut genom topplocket :(
okej men asså jag har inte märkt att nåt kylarvatten kommit ut genom topplocket iaf :roll: inte ens märkt att nivån sänkts :P
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:
Extreme16 skrev:vilken färg har röken?
vit/gråaktig och luktar skit.
DerbiSM skrev:kommer det mycket rök direkt när du startar och kör elr måste du köra ett tag innan det kommer ? om det kommer direkt så beror det nog inte på kylningen.

när man startar den när den är kall kommer det alltid lite rök när man står och varvar lite men när man kör iväg är det inte så mycket men sen efter nån minut eller två så kommer röken.

jag blandar 2% olja så jag blandar rätt. kör på statoils delsyntetiska olja..
så det kommer inte så mkt rök först ? då är det möjligt att kylningen inte funkar som den ska, har du vatten och glykol i kyllet ?
Användarens profilbild
millegustafsson_
Svårstartad skrothög

Inlägg av millegustafsson_ »

Min Derbi ryker också mycket med orginalröret på . med trimrör ryker de inte lika mycket även fast de är ipluggat. blandar du själv ? vrf de ?
http://www.simpleclothing.se - Snow,skate och Streetwear

Gå gärna med på Facebook -
http://sv-se.facebook.com/pages/SimpleC ... 412?ref=ts
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

håller med ch racer. kolla att inte cylindern har spryckit mellan kylkanalen och förbränningskanalen (vet ej vad de kallas, men där kolven går iaf)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

millegustafsson_ skrev:Min Derbi ryker också mycket med orginalröret på . med trimrör ryker de inte lika mycket även fast de är ipluggat. blandar du själv ? vrf de ?
min ryker också me orginal rör, alla Derbi gör nog de, speciellt nu på vintern :wink: men hans verkar ryka som fan..

jag blandar också själv, de är säkrast att göra de tycker jag.
Användarens profilbild
victoor
Svårstartad skrothög

Inlägg av victoor »

den kan få kylvaten i cylindern eller att vevhus lagrerna är på väg att säga upp sig så det kommer up växellåds olja i cylindern... hur blandar du ?? kolla om kyllarn funkar...
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

DerbiSM skrev:så det kommer inte så mkt rök först ? då är det möjligt att kylningen inte funkar som den ska, har du vatten och glykol i kyllet ?
nej det kommer inte mycket rök först, det börjar komma när motorn blir lite varmare. desto längre man kör desta mer ryker det. samma med hastigheten, desto fortare jag kör desto mer ryker det.
millegustafsson_ skrev:Min ryker också mycket med orginalröret på . med trimrör ryker de inte lika mycket även fast de är ipluggat. blandar du själv ? vrf de ?
okej. ryker det inte lika mycket med trimrör? :o
blandar själv jaa. trodde först att den fick för mycket olja eftersom det kom så mycket rök så jag började blanda själv.
kallepalle skrev:håller med ch-racer. kolla att inte cylindern har spruckit mellan kylkanalen och förbränningskanalen (vet ej vad de kallas, men där kolven går iaf.
ska jag montera loss hela cylindern för det då? :P
DerbiSM skrev:min ryker också me orginal rör, alla gör nog de, speciellt nu på vintern :wink: men hans verkar ryka som fan..

jag blandar också själv, de är säkrast att göra de tycker jag.
men asså det har varit såhär som jag förklarade där uppe ända sen jag köpte den i september :roll:
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

victoor skrev:den kan få kylvaten i cylindern eller att vevhus lagrerna är på väg att säga upp sig så det kommer up växellåds olja i cylindern... hur blandar du ?? kolla om kyllarn funkar...
men asså ska det inte komma in kylarvatten i cylindern eftersom det ska kyla den? eller är jag helt ute och cyklar :lol:

jag kör oljeblandat och kylaren funkar nog inte heller. för att fläkten har inte snurrat sen jag köpte den och kylaren blir överhettad också :roll:

edit: ursäkta för dubbelposten :roll:
Användarens profilbild
XPS_POJKEN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av XPS_POJKEN »

Drick mer öl så löser det sig nog!
wiiie
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

XPS_POJKEN skrev:Drick mer öl så löser det sig nog!
jaa joo precis :wink:
Användarens profilbild
Extreme16
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Extreme16 »

Derbi_senda93 skrev:
victoor skrev:den kan få kylvaten i cylindern eller att vevhus lagrerna är på väg att säga upp sig så det kommer up växellåds olja i cylindern... hur blandar du ?? kolla om kyllarn funkar...
men asså ska det inte komma in kylarvatten i cylindern eftersom det ska kyla den? eller är jag helt ute och cyklar :lol:

jag kör oljeblandat och kylaren funkar nog inte heller. för att fläkten har inte snurrat sen jag köpte den och kylaren blir överhettad också :roll:

edit: ursäkta för dubbelposten :roll:
om röken ör grå/vit så är det ju vatten, nåt annat kan de inte vara. öppna cylindern, kolla om kolven, cylinderloppet är sotigt, blir de ifall vatten kommer in. Sedan kan du ju kolla om nåt kylarvatten försvunnet eftersom du säger att de ryker mkt.

Kan komma lite rök ifall det bildas kondens, men du säger att det är mycket så är det annat vatten säkert.
Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!
Användarens profilbild
XPS_POJKEN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av XPS_POJKEN »

Hihi :] jag vill ha skägg =)
wiiie
Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

Onödigt inlägg? :x
Användarens profilbild
XPS_POJKEN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av XPS_POJKEN »

Daanne skrev:
Jao förlåt :]
wiiie
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Extreme16 skrev:om röken ör grå/vit så är det ju vatten, nåt annat kan de inte vara. öppna cylindern, kolla om kolven, cylinderloppet är sotigt, blir de ifall vatten kommer in. Sedan kan du ju kolla om nåt kylarvatten försvunnet eftersom du säger att de ryker mkt.

Kan komma lite rök ifall det bildas kondens, men du säger att det är mycket så är det annat vatten säkert.
okej då ska jag fan ta och kolla cylinderloppet! :P behöver jag ta bort hela cylindern för det? det har inte försvunnit nåt kylarvatten i stort sett från behållaren, tror nästan att nivån stigit xD

hur bildas det kondens då? va menar du med annat vatten? :)
Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

XPS_POJKEN skrev:
Daanne skrev:
Jao förlåt :]
xD , undrade liksom du skrev sådär för :roll:

Ontopic nudå : Kolla över cylindern efter sprickor och skruva hårdare vid cylindern och eller så kanske inte kylarna funkar som dem ska.

På Instrumentpanelen så lyser väl inte värme lampan? Då har den överstigit 110 grader och det är inte bra.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:
Extreme16 skrev:om röken ör grå/vit så är det ju vatten, nåt annat kan de inte vara. öppna cylindern, kolla om kolven, cylinderloppet är sotigt, blir de ifall vatten kommer in. Sedan kan du ju kolla om nåt kylarvatten försvunnet eftersom du säger att de ryker mkt.

okej då ska jag fan ta och kolla cylinderloppet! :P behöver jag ta bort hela cylindern för det? det har inte försvunnit nåt kylarvatten i stort sett från behållaren, tror nästan att nivån stigit xD

skulle de vara felet skulle du se skillnad , kyllar vattnet skulle gå hur fort som hellst
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Daanne skrev:Ontopic nudå : Kolla över cylindern efter sprickor och skruva hårdare vid cylindern och eller så kanske inte kylarna funkar som dem ska.

På Instrumentpanelen så lyser väl inte värme lampan? Då har den överstigit 110 grader och det är inte bra.
ska kolla över cylindern ja, plocka av den i värsta fall. nej lampan för överhettning lyser inte.
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket

Inlägg av wildhorse »

kolla så att det inte läcker vatten från kylarn. gjorde det för mig men jag bytte packboxarna sen fungerade det fint!
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

DerbiSM skrev:
Derbi_senda93 skrev:

skulle de vara felet skulle du se skillnad , kyllar vattnet skulle gå hur fort som hellst
tänkte också på att kylarvattnet borde ta slut istället ifall det skulle varit det som va felet :?
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

wildhorse skrev:kolla så att det inte läcker vatten från kylarn. gjorde det för mig men jag bytte packboxarna sen fungerade det fint!
det läcker inget vatten, isf skulle nivån sjunkt i behållaren men det gör den inte.

edit: sorry för dubbelpost... igen :roll:
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

va de så mycket rök även när du inte blanda olja själv ? :?
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

DerbiSM skrev:va de så mycket rök även när du inte blanda olja själv ? :?
exakt samma nu som innan =/ alltså lika mycket rök och samma problem. jag trodde ju att det va för att den fick för mycket olja för att den så varm och det droppade/rann olja ur avgasröret. den kan nämligen nypa om den får för mycket olja. men jag hade fel :P
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

Tror det har med kylaren att göra..

har kylarslangarna täppt igen eller så ?

blandar dy glykol i nu på vintern?
Nyxorzz
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

ReijuMrx skrev:Tror det har med kylaren att göra..

tror också det är kylaren men jag förstår inte varför det ska ryka så jävla mycket när jag kör :P desto fortare jag kör desto mer ryker det..

tror inte att slangarna har täppt igen eftersom de blir varma när man kör. jag vet inte om det är nån glykol i eftersom jag köpte den i september och har inte bytt sen dess men jag kan väl testa att hälla ut allting och sen fylla på nytt? :)
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kolla växelåds oljan då. kan va som någon här över sa, minns inte vem, att vevlagrena e dåliga så de läcken in växelådsolja.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

kallepalle skrev:kolla växelåds oljan då. kan va som någon här över sa, minns inte vem, att vevlagrena e dåliga så de läcken in växelådsolja.
var och hur ska jag kolla växellådsoljan då? :P vevlagrena sitter väl vid veven då antar jag? :wink:
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

Derbi_senda93 skrev:
ReijuMrx skrev:Tror det har med kylaren att göra..

tror också det är kylaren men jag förstår inte varför det ska ryka så jävla mycket när jag kör :P desto fortare jag kör desto mer ryker det..

tror inte att slangarna har täppt igen eftersom de blir varma när man kör. jag vet inte om det är nån glykol i eftersom jag köpte den i september och har inte bytt sen dess men jag kan väl testa att hälla ut allting och sen fylla på nytt? :)
prova tömma och fylla igen..

men slangarna blir varma säger du --> fryser alltså inte !

kanske täppt igen någonstans, lossa dom och titta igenom hur de ser ut.
Nyxorzz
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

kallepalle skrev:kolla växelåds oljan då. kan va som någon här över sa, minns inte vem, att vevlagrena e dåliga så de läcken in växelådsolja.

Hahah a?

fel&fel&fel

vad fan har växellådsoljan med röken att göra ?

Hahahahahhaa
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kanske att de kommer in växelådsolja å då börjar de röka som fan? ^^
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

kallepalle skrev:kanske att de kommer in växelådsolja å då börjar de röka som fan? ^^
Var ska växellåds oljan komma in hade du tänkt ?
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Låst