Sida 1 av 1

Hjälp med Ciao!

Postat: 30 november 2008, 11:12
av JonathanNylander
Tjennare,, Jag har en Ciao som det är lite krångel på, skulle behöva lite hjälp :) , Den är lite svår startad nu på det senaste och när jag väl får igång ciaoen så dör den efter några meter :( (När den blir varm)... Kan någon hjälpa mig skulle det vara jätte schysst! :D

Re: Hjälp med Ciao!

Postat: 30 november 2008, 11:25
av Buskaas
JonathanNylander skrev:Tjennare,, Jag har en Ciao som det är lite krångel på, skulle behöva lite hjälp :) , Den är lite svår startad nu på det senaste och när jag väl får igång ciaoen så dör den efter några meter :( (När den blir varm)... Kan någon hjälpa mig skulle det vara jätte schysst! :D
Det låter som om du behöver byta brytarspetsen och kondensatorn :wink: (hade samma problem med min)

Re: Hjälp med Ciao!

Postat: 30 november 2008, 12:49
av kallepalle
Buskaas skrev:
JonathanNylander skrev:Tjennare,, Jag har en Ciao som det är lite krångel på, skulle behöva lite hjälp :) , Den är lite svår startad nu på det senaste och när jag väl får igång ciaoen så dör den efter några meter :( (När den blir varm)... Kan någon hjälpa mig skulle det vara jätte schysst! :D
Det låter som om du behöver byta brytarspetsen och kondensatorn :wink: (hade samma problem med min)
för de första så brukar de inte gå att byta kondensatorn, utan då behöver man en helt ny tändplatta, och sen så tror jag inte de är tändningen. tror bara att förgasaren är felinställd elöler skitig. kolla om de e skit i den, och kolla så att stiftet ser bra ut.

Re: Hjälp med Ciao!

Postat: 30 november 2008, 15:56
av Buskaas
kallepalle skrev:
Buskaas skrev:
JonathanNylander skrev:Tjennare,, Jag har en Ciao som det är lite krångel på, skulle behöva lite hjälp :) , Den är lite svår startad nu på det senaste och när jag väl får igång ciaoen så dör den efter några meter :( (När den blir varm)... Kan någon hjälpa mig skulle det vara jätte schysst! :D
Det låter som om du behöver byta brytarspetsen och kondensatorn :wink: (hade samma problem med min)
för de första så brukar de inte gå att byta kondensatorn, utan då behöver man en helt ny tändplatta, och sen så tror jag inte de är tändningen. tror bara att förgasaren är felinställd elöler skitig. kolla om de e skit i den, och kolla så att stiftet ser bra ut.

Där har du jävligt fel på ciao,bravo,superbravo m.m kan man byta ut kondensatorn :? JAg tror iaf det e brytarspetsen som är fel inställd eller helt slut.

Postat: 30 november 2008, 17:17
av riejumannen
när brytarspetsarna var slut i min 142a så startade den inte alls så det är nog inte det som är felet här

Re: Hjälp med Ciao!

Postat: 30 november 2008, 18:17
av kallepalle
Buskaas skrev:
kallepalle skrev:
Buskaas skrev: Det låter som om du behöver byta brytarspetsen och kondensatorn :wink: (hade samma problem med min)
för de första så brukar de inte gå att byta kondensatorn, utan då behöver man en helt ny tändplatta, och sen så tror jag inte de är tändningen. tror bara att förgasaren är felinställd elöler skitig. kolla om de e skit i den, och kolla så att stiftet ser bra ut.

Där har du jävligt fel på ciao,bravo,superbravo m.m kan man byta ut kondensatorn :? JAg tror iaf det e brytarspetsen som är fel inställd eller helt slut.
okej, som sagt så sa jag att på dom flesta så går inte kondensatorn att byta, eftersom den e fastlimmad i tändplattan. men tydligen inte på ciao då...

Postat: 30 november 2008, 18:33
av Bredmar
kolla luftfilter, förgasare, tändstift, kolla om cylindern och kolv/kolvringar är fina.

Re: Hjälp med Ciao!

Postat: 30 november 2008, 18:57
av maximannen
kallepalle skrev:
Buskaas skrev:
kallepalle skrev: för de första så brukar de inte gå att byta kondensatorn, utan då behöver man en helt ny tändplatta, och sen så tror jag inte de är tändningen. tror bara att förgasaren är felinställd elöler skitig. kolla om de e skit i den, och kolla så att stiftet ser bra ut.

Där har du jävligt fel på ciao,bravo,superbravo m.m kan man byta ut kondensatorn :? JAg tror iaf det e brytarspetsen som är fel inställd eller helt slut.
okej, som sagt så sa jag att på dom flesta så går inte kondensatorn att byta, eftersom den e fastlimmad i tändplattan. men tydligen inte på ciao då...
det går att byta på maxi också :wink:

Re: Hjälp med Ciao!

Postat: 30 november 2008, 20:16
av Buskaas
maximannen skrev:
kallepalle skrev:
Buskaas skrev:
Där har du jävligt fel på ciao,bravo,superbravo m.m kan man byta ut kondensatorn :? JAg tror iaf det e brytarspetsen som är fel inställd eller helt slut.
okej, som sagt så sa jag att på dom flesta så går inte kondensatorn att byta, eftersom den e fastlimmad i tändplattan. men tydligen inte på ciao då...
det går att byta på maxi också :wink:

KOndensatorn sitter med 2 skruvar på tändplattan. Och som maxmannen skrev puch och äldre moppar så går det att byta den :D

Re: Hjälp med Ciao!

Postat: 30 november 2008, 21:08
av kallepalle
[quote="Buskaas]

KOndensatorn sitter med 2 skruvar på tändplattan. Och som maxmannen skrev puch och äldre moppar så går det att byta den :D[/quote]

kondensatorn är inte alltid fastskruvad. den är ofta limmad

Postat: 30 november 2008, 21:10
av meanzick
Själv bytt den på min puch och vad jag kommer ihåg hade inte jag direkt några problem med de.

Postat: 9 januari 2011, 11:25
av tvspel123
att den blir varm det tror jag att du försöker få igång den och försöker hela motorn. Men så går den bara inte igång. Och jag har haft samma problem för ca 2 månader sen och det var mina brytarspetsar som inte var helt "hela" så jag ställde in de så gick den mycket bättre men jag köpte ändå och nu går den som den aldrig har gjort för så testa att byta :) :D

Postat: 9 januari 2011, 16:44
av DEA!!
Alltså, det kan vara vilket fel som helst!

Syndromen till att den dör?
Blöddrar den? eller hur låter den (aggerar)
Den kanske behöver ett större munstycke nu under vintern, när kylan ligger på!

Postat: 9 januari 2011, 17:28
av runners
När brytarkontakterna är slitna brukar moppen inte dö när den blir varm. Snarare blir den trögstartad och går ojämt.

När kondensator är sönder blir motorn svårstartad och i vissa fall omöjlig. när den startar blir det med förgasarknallar och så stannar den i gen.

Snarare är när en motor stannar när den blir varm något annat som är problem. En ganska vanlig orsak är vid denna årstiden när det är kallt att det bildas kondens i tändhatt, i förgasare osv.
Men felet kan bero på flera andra orsaker. :wink:

Postat: 9 januari 2011, 18:53
av KarlssoN^
Dock är ju tråden 3 år gammal...

Postat: 9 januari 2011, 20:03
av runners
KarlssoN^ skrev:Dock är ju tråden 3 år gammal...
JA fan....nu när du säger det . :o

Vem fan har fiskat upp och svarat på denna gamla tråden från början i nutid??

Postat: 10 januari 2011, 08:45
av DEA!!
Var ser ni hur gammal tråde är?

Postat: 10 januari 2011, 08:49
av Danne
KarlssoN^ skrev:Dock är ju tråden 3 år gammal...
haha :lol: