Sida 1 av 1

Dåligt bottendrag

Postat: 18 november 2008, 17:51
av chr281
Hej

Jag undrar vad man kan göra för att mopeden ska få bättre kraft på de låga varven.
Det är en Gilera smt med 90 munstycke i 17,5 mm förgasare och gianelli 2t.

Finns det även något som man kan göra för att få avgaserna att lukta mindre?
Just nu så kan kläderna lukta väldigt mycket, även fast man bara har kört korta sträckor.

Mvh

Postat: 18 november 2008, 17:53
av wildhorse
gianelli är högvarvigt så det har inget bottendrag

Postat: 18 november 2008, 17:56
av Drac_01
wildhorse skrev:gianelli är högvarvigt så det har inget bottendrag
sen när vart det högvarvigt då? :lol:

läs detta:
Enduro 2T är utvecklat för de senaste offroadhojarna som kommit ut på marknaden.
Dessa avgassystem ökar hojens prestanda över hela effektregistret men framförallt vid låg- / mellan-registret.

Postat: 18 november 2008, 17:57
av meanzick
byt till lågvarvigt rör ;) är de väldigt dåligt ?

å tror inte de går göra ngt med lukterna. kanske testa low smoke olja så de inte ryker så mkt ;) men de gjorde inte så mycket för mej tycker jag.

Postat: 18 november 2008, 17:59
av wildhorse
Drac_01 skrev:
wildhorse skrev:gianelli är högvarvigt så det har inget bottendrag
sen när vart det högvarvigt då? :lol:

läs detta:
Enduro 2T är utvecklat för de senaste offroadhojarna som kommit ut på marknaden.
Dessa avgassystem ökar hojens prestanda över hela effektregistret men framförallt vid låg- / mellan-registret.
alla säger att det är högvarvigt.
Har ingen effekt på låga varv över huvutaget jag vet, har ett själv


"Gianelli Enduro 2t: 8-12 rpm. Lämplig cylinder: 50/70 cc sport."

Postat: 18 november 2008, 18:04
av Drac_01
wildhorse skrev:
Drac_01 skrev:
wildhorse skrev:gianelli är högvarvigt så det har inget bottendrag
sen när vart det högvarvigt då? :lol:

läs detta:
Enduro 2T är utvecklat för de senaste offroadhojarna som kommit ut på marknaden.
Dessa avgassystem ökar hojens prestanda över hela effektregistret men framförallt vid låg- / mellan-registret.
alla säger att det är högvarvigt.
Har ingen effekt på låga varv över huvutaget jag vet, har ett själv


"Gianelli Enduro 2t: 8-12 rpm. Lämplig cylinder: 50/70 cc sport."
har för mig att det är lågvarvigt.. men okej :wink:

Postat: 18 november 2008, 18:42
av Moddad
Gianellit är högvarvigt.
Det du kan göra är att försöka ställa in den bättre, men effekten finns på höga varv där du ska ligga ;) För att få lite "renare" avgaser kan du försöka köra på en bättre olja!

Postat: 18 november 2008, 18:44
av henric92
WORD...kör med bättre olja=no lukt

Postat: 18 november 2008, 19:07
av chr281
jag kör med castrololja.
Är inte den bra? Vad ska man i så fall köra med?

Går det inte att på något sätt att få bättre drag på lägre varv?
Just nu så går det knappast att börja i en backe och kör man i en backe och släpper gasen för att sedan gasa igen så orkar den inte och man blir då tvungen att växla ner till första växeln.

Postat: 18 november 2008, 19:09
av wildhorse
en lågvarvig cylinder skulle nog bli fint

Postat: 19 november 2008, 13:35
av kallepalle
som några har sagt, så ligger gianellits effektkurva mellan 8-12500rpm. alltså inget bottendrag. de går till och med sämmre än orginalröret på låga varv. för att få bättre botten är de ny cylinder som gäller.

Postat: 19 november 2008, 14:24
av beckvall
de ska vara höga varv då utvinner man mer hästar 8) jag ska köpa ett gianelli 2t snart :D

Postat: 19 november 2008, 14:42
av robin93
min kompis har det röret också det är för att röret e högvarvit men slira koppling i början som fan då drar den iväg som fan!

Postat: 20 november 2008, 15:01
av chr281
är det någon som vet något bra lågvarvigt rör då?

Postat: 20 november 2008, 16:08
av kallepalle
mk thrower, leovince v6

Postat: 24 november 2008, 19:00
av chr281
Men har ni några fler förslag på hur man blir av med de illaluktande avgaserna?
De luktar inte lite utan det är något fruktansvärt.

Postat: 24 november 2008, 19:04
av henric92
chr281 skrev:Men har ni några fler förslag på hur man blir av med de illaluktande avgaserna?
De luktar inte lite utan det är något fruktansvärt.
jag kör på castrol och det e lukt fritt enligt mig, du kanske har ngt fel på moppen? men jag vet vad du mennar med illa luuktande avgaser :lol:
den härliga 2 takts doften, luktar brännt typ i kläderna :D men den doften komemr bara när jag kör på "dålig" olja...

Postat: 24 november 2008, 19:12
av kallepalle
kör på nån dyr lowsmoke olja så ska de nog bli bra ska du se

Postat: 24 november 2008, 23:03
av chr281
jag kör med castrol just nu.
Vad skulle det kunna vara för fel då?

Postat: 24 november 2008, 23:23
av Bredmar
byt fjädrar vikter å skit :D fjädrarna är lika viktiga som vikterna om man vill ha ett bra bottendrag med även ett högvarvigt rör...

Postat: 24 november 2008, 23:42
av kallepalle
Bredmar skrev:byt fjädrar vikter å skit :D fjädrarna är lika viktiga som vikterna om man vill ha ett bra bottendrag med även ett högvarvigt rör...
ute och cyklar eller? detta e cross delen...

Postat: 25 november 2008, 07:52
av MarcusAndersson
chr281 skrev:jag kör med castrol just nu.
Vad skulle det kunna vara för fel då?
Jag tror du har fel blandning , jag kör med castrol och luktar "fint"

Postat: 25 november 2008, 14:19
av chr281
okej, hur justerar jag blandningen då utan att man riskerar att skära den?
Det är en gilera smt

Postat: 25 november 2008, 14:30
av Bredmar
kallepalle skrev:
Bredmar skrev:byt fjädrar vikter å skit :D fjädrarna är lika viktiga som vikterna om man vill ha ett bra bottendrag med även ett högvarvigt rör...
ute och cyklar eller? detta e cross delen...
Ja ha xD tänkte inte på de hahahaha

Postat: 25 november 2008, 16:34
av Riejumrx
Bredmar skrev:
kallepalle skrev:
Bredmar skrev:byt fjädrar vikter å skit :D fjädrarna är lika viktiga som vikterna om man vill ha ett bra bottendrag med även ett högvarvigt rör...
ute och cyklar eller? detta e cross delen...
Ja ha xD tänkte inte på de hahahaha
Din tur att faila :wink: