Sida 1 av 2

Moppen Varvar inte

Postat: 14 januari 2008, 15:37
av FuriaPower
tja, min moppe vill inte varva efter att ja har kört ca 100m, är lite svårstartad också ,
har kollat med förgasaren och cdi bytt kolvringar mm ,tycker ja hållt på med allt :cry:
nån som vet va det kan va för fel??

Postat: 14 januari 2008, 15:38
av P0JKEN
Har ni kollat vikterna ?
Är dom slitna ? Då är dom lättare n vad dom ska och moppen komemr inte komma upp i varv.

Är den trimmad ?
Med vad isåfall ?

Avstämt det med förgasare och bra vikter ?

Kan vara massa förklara lite bättre.

Postat: 14 januari 2008, 15:43
av FuriaPower
den klarar inte att varva när den är varm när man kör,
å när man står stilla och varvar på tomgången så varvar den ojämt,
men har inte kollat några vikter
och den va trimmad med efektrör men ja har urpluggad orginalkrök på nu

Postat: 14 januari 2008, 16:35
av bensinskalle
en trimmad crossmoppe kan vara tjurig när de är kallt. Alltid bra att varmköra innan du åker iväg, motorn kan också behöva gå me belastning innan den går okej... kanske åka nån km utan att dra på)))))

Kan vara bra att vrida in luftskruven en aning, då blir den vänligare på kall motor

Postat: 14 januari 2008, 17:02
av FuriaPower
den varvar ur på alla växlar när man precis har startat den,
men efter ca 100m när man stannar i en korsning tex och sen åker iväg igen så vill den inte varva "bluddrar" bara :cry:

Postat: 14 januari 2008, 17:04
av P0JKEN
Jaga såg det inte var postat i cross.
Då är det inga vikter du ska kolla på.

Nej då är det så att jag tror att du inte ställt in förgasaren efter du bytt effektrör.

Effektröret ger mera luft, Mera luft =mera Bensin.
Gå upp lite i munstycke ställ in luften. Kör lite på gatan med en mejsel i fickan.

Postat: 14 januari 2008, 17:05
av Gusrieju
FuriaPower,; Vart hittar du dina vikter på en furia?? haahaha det är ju på scootrar det finns :D hahaha

Postat: 14 januari 2008, 17:18
av bensinskalle
FuriaPower skrev:den varvar ur på alla växlar när man precis har startat den,
men efter ca 100m när man stannar i en korsning tex och sen åker iväg igen så vill den inte varva "bluddrar" bara :cry:
okej, låter som de ä mellanvarven den går risitt på... Blöddrar den på mellanvarven, eller är motorn helt effektlös när du släpper upp kopplingen, kommer de när du drar på gasen, när kommer de?

Postat: 14 januari 2008, 17:30
av FuriaPower
precis när accet ska komma så börjar den bluddra

Postat: 14 januari 2008, 17:59
av bensinskalle
FuriaPower skrev:precis när accet ska komma så börjar den bluddra
ok, men då äre mellanvarven allså som de jäklas på. om de låter bööp bööp o motorn dör, höj nålen eller byt munstycke till större.

om de låter dirrdirr o motorn ligger på ungefär samma varv o orkar inget, då får du byta ner i munstyckestorlek eller sänka nålen lite

Postat: 14 januari 2008, 18:17
av FuriaPower
men det är inge fel med munstycken har bytt dom massa gånger å flyttat nålen å ställt in allt

Postat: 14 januari 2008, 18:18
av bensinskalle
FuriaPower skrev:men det är inge fel med munstycken har bytt dom massa gånger å flyttat nålen å ställt in allt
ok :/

Postat: 14 januari 2008, 18:23
av haselhoff
Kanske dags o bytta tändstift, om du inte har provat de vill säja.

Postat: 14 januari 2008, 18:49
av FuriaPower
har gjort det nåra gånger :?

Postat: 14 januari 2008, 19:28
av haselhoff
FuriaPower skrev:har gjort det nåra gånger :?
Bludrar den efter du har saktat in o ska gasa på igen så tyder de på för stort munstycke.

Vist finns ju många andra facktorer okså.

Hur ser t-stiftet ut efter du bytt de ? sotit, blött, vitt, nån annan färg ?

Postat: 14 januari 2008, 22:12
av FuriaPower
har munstycken från 57 till 100 bluddrar med alla även fast man flyttar nålen å ställer in förgasarn

när ja bytte tändstiften så såg dom fortfarande fräscha ut

Postat: 14 januari 2008, 22:16
av haselhoff
FuriaPower skrev:har munstycken från 57 till 100 bluddrar med alla även fast man flyttar nålen å ställer in förgasarn

när ja bytte tändstiften så såg dom fortfarande fräscha ut
Ingen skildnad om du river av luftburks filtret eller ?

Jag kanskek ommer på nått svar senare men skrev de så länge i brist på svar :wink:

Postat: 14 januari 2008, 23:38
av Deathtrip2k
kolla choken, har själv haft j*vliga problem med den på min :(

Postat: 15 januari 2008, 08:13
av FuriaPower
nej choken har ja kollat.

och luftfiltret i luftburken har ja testat å kört utan

Postat: 18 januari 2008, 16:34
av FuriaPower
bump*



Bumpning sker efter 7 dagar, SKÄRPNING!


// Henry

Postat: 19 januari 2008, 14:14
av david92
han vill kanske ha hjälp fortare, som han inte fått . :x
så hjälp han istället för att klaga över att han bumpade et par dar för tidigt!
själv känner jag han och moppen har inte gått bra på ett halvår, så jag vet inte

Postat: 19 januari 2008, 14:38
av Henry
david92 skrev:han vill kanske ha hjälp fortare, som han inte fått . :x
så hjälp han istället för att klaga över att han bumpade et par dar för tidigt!
själv känner jag han och moppen har inte gått bra på ett halvår, så jag vet inte
Och bara för det så ska han få bryta mot reglerna? håller det eller?


" Det gick lite fort där va? "

" Ja, men jag tycker det är kul att trimma. "

" Jaha, okej åk då. "


Nej, det håller inte. Antingen följer man reglerna eller så åker man ut, svårare än så är det inte.

Postat: 21 januari 2008, 14:39
av Deathtrip2k
har samma problem tror jag, har precis satt 12/52 drevning på min furia. Den axxar fint i 1, 2, 3 och 4. Men i 5 så e det som den dör, Den varvar inte nått... Hur ska jag dreva om? sätta ett 11 fram? 53 bak finns inte med 100mm centrumhål

Re: Moppen Varvar inte

Postat: 21 januari 2008, 17:07
av Furia_Styling
FuriaPower skrev:tja, min moppe vill inte varva efter att ja har kört ca 100m, är lite svårstartad också ,
har kollat med förgasaren och cdi bytt kolvringar mm ,tycker ja hållt på med allt :cry:
nån som vet va det kan va för fel??
Min furia va också så ett tag men så bytte jag tändstift å då gick den as bra! Om du har br8es eller va det heter så testa med br9es då borde den gå bättre iaf...

Postat: 19 februari 2008, 20:45
av barikit_krille
Hade exakt samma fel.. Gick bra när den va kall sen börja den cepa säg.. Svårstartad, inget varv, typ som om den inte fick soppa,

Men Kan garantera att det är tändplattan eftersom du har byttt cdi och kollat tändstift..

/mvh

Postat: 19 februari 2008, 20:49
av fjegge
Tja lånar tråden. Jag har ostrypt cdi 13/53 drevning malossi MHR replica rör och så men den hackar på 1:an men sen går den har 80 munstyckte vad kan va felet :? luftskruven eller ?

Postat: 19 februari 2008, 20:51
av barikit_krille
fjegge skrev:Tja lånar tråden. Jag har ostrypt cdi 13/53 drevning malossi MHR replica rör och så men den hackar på 1:an men sen går den har 80 munstyckte vad kan va felet :? luftskruven eller ?
Hur hackar den? På halvgas lr på fullgas?
hack den på 1/4 gas upp till 3/4 gas så ska du ha större lågfarts munstycke..

Postat: 19 februari 2008, 20:54
av fjegge
om man drar neutralen pallar den knappt vara på 11.12000 varv
men sen när den kommer upp runt 6000 varv på 1:an drar den jag ahde 74 munstyckte förut gick perfa men vill ha mer bensin till motorn men det verka inte funka

Postat: 19 februari 2008, 20:58
av barikit_krille
fjegge skrev:om man drar neutralen pallar den knappt vara på 11.12000 varv
men sen när den kommer upp runt 6000 varv på 1:an drar den jag ahde 74 munstyckte förut gick perfa men vill ha mer bensin till motorn men det verka inte funka
Kolla vilken färg du har på tändstiftet det kan säga rätt mckt.. du märker om den går snålt på fulgas, den vill liksom inte det som den borde vilja.. :D
Det ska va oboy brunt.. ljusare= då ska du slänga på större huvudmunnstycke,, mörkt, svart=Mindre huvudM.

Postat: 19 februari 2008, 21:00
av fjegge
men det kosntiga e att den går 5+ snabbare nu :P
men hackar abra på 1:an det kan ju abra va luftskruv inställningar

Postat: 19 februari 2008, 21:02
av barikit_krille
är förgasarn i övrigt rätt inställd så ska du ha luftskruven mellan 1 1/2 varv ut och 2 1/2 ut.. skruva den i botten sen skruva ut den 1 och 1/2 varv och se om den går bättre..

Postat: 19 februari 2008, 21:04
av fjegge
a ska kolla det imorrn :D
tänkte att det var det som var problemet

Postat: 20 februari 2008, 11:37
av FuriaPower
barikit_krille skrev:Hade exakt samma fel.. Gick bra när den va kall sen börja den cepa säg.. Svårstartad, inget varv, typ som om den inte fick soppa,

Men Kan garantera att det är tändplattan eftersom du har byttt cdi och kollat tändstift..

/mvh
Tändplattan skulle det inte vara nått fel på för vi har åm mätt den å värdena stämde :/

Postat: 21 februari 2008, 13:51
av barikit_krille
FuriaPower skrev:
barikit_krille skrev:Hade exakt samma fel.. Gick bra när den va kall sen börja den cepa säg.. Svårstartad, inget varv, typ som om den inte fick soppa,

Men Kan garantera att det är tändplattan eftersom du har byttt cdi och kollat tändstift..

/mvh
Tändplattan skulle det inte vara nått fel på för vi har åm mätt den å värdena stämde :/
men du har inte en polare med AM6 motor lr med EBS motor så kan du bara kolla med en anna tändplatta.. tar ju bara några min..¨

/mvh

Postat: 21 februari 2008, 16:36
av FuriaPower
barikit_krille skrev:
FuriaPower skrev:
barikit_krille skrev:Hade exakt samma fel.. Gick bra när den va kall sen börja den cepa säg.. Svårstartad, inget varv, typ som om den inte fick soppa,

Men Kan garantera att det är tändplattan eftersom du har byttt cdi och kollat tändstift..

/mvh
Tändplattan skulle det inte vara nått fel på för vi har åm mätt den å värdena stämde :/
men du har inte en polare med AM6 motor lr med EBS motor så kan du bara kolla med en anna tändplatta.. tar ju bara några min..¨

/mvh
aa ja kan ju kolla om nån vill låna ut den :)