Sida 1 av 1
Vevparti
Postat: 16 september 2008, 12:21
av Extreme16
Hej, jag undrar vilket vevparti ni tycker ja ska välja för bäst prestanda?
Funderar på Barikit - Vevparti Competition 45mm (AM6) men undrar om jag ska ha kortare eller längre? just nu har jag en airsal 70cc sport cylinder.
Men senare ska jag skaffa en Polini - Evolution Aluminium 80cc (AM6).
Tacksam för svar.
Postat: 16 september 2008, 14:25
av chifen
det kommer nog bli alldeles för stora kanaler i den cylindern om du ska ha 45mm slaglängd, kommer få ett helt sjukt register och du kan komma att förlora i effekt på det.
cylindern behöver portas för den ökade slaglängden och priset kommer bli mycket högre i slutändan och resultatet ovist med så mycket ökad slaglängd då porarna blir mycket mycket större. är det värt de extra pengarna och de extra timmars jobb? kommer bli mycket labborerande för att få sakerna att funka.
du kommer också behöva cylinderspacer för den ökade slagländen så du inte förstör kolv och topp. tycker du borde fundera på att ta en vev med kortare slaglängd om du inte vet precis vad det är du håller på med, tror du nöjder dig rätt bra med effekten ur den cylindern utan ökad slaglängd
vad ska du köra med för rör och resterande setup?
Postat: 16 september 2008, 14:32
av luddemuregard
Doppler racing <3
Köp inte barikit 45mm du kommer få lägga en massa andra pengar på det bättre att ta en men normal slaglängd

Det är för sjuk trimmning när du ska ha den veven
Postat: 17 september 2008, 08:16
av Extreme16
okej, jo jag har 21mm förgasare leovince effektrör.
Cylinder spacers de visste ja, men kan jag inte öka slaglängden något? typ 42mm?
Postat: 18 september 2008, 09:34
av Extreme16
refresh

Postat: 18 september 2008, 09:46
av KoNG
Bumpning ska ske efter minst 1 vecka
Postat: 18 september 2008, 11:46
av chifen
Extreme16 skrev:okej, jo jag har 21mm förgasare leovince effektrör.
Cylinder spacers de visste ja, men kan jag inte öka slaglängden något? typ 42mm?
öka kan du göra, men då måste du också porta cylindern om den ska gå optimalt annars kan det bli störningar med överströmmar osv och kolven pressar tillbaka färskgaser i vevhuset när kolven slutar nedanför portarna.
lättast blir det med oförändrad slaglängd, satsa på polini guss med de röret istället, de matchar mycket bättre

kommer få betydligt finare register och kan använda effekten ur cylindern, vilket du inte kan om du kör leovince på evo.
Ryz
Postat: 18 september 2008, 14:16
av spetsare
jag funderar på att köpa en airsal 75cc tycker ni ja ska byta vev eller köra med original ?

Re: Ryz
Postat: 18 september 2008, 14:33
av chifen
spetsare skrev:jag funderar på att köpa en airsal 75cc tycker ni ja ska byta vev eller köra med original ?

den ligger på 73cc

men du klarar dig på originalveven
vad sägs som att göra detta till en samlingstråd för vevrelaterade frågor?
Ryz
Postat: 18 september 2008, 14:36
av spetsare
är det bra effekt i det då? eller ha du tips på nå bättre?

Re: Ryz
Postat: 18 september 2008, 19:07
av chifen
spetsare skrev:är det bra effekt i det då? eller ha du tips på nå bättre?

den är ju arisals sportcylinder, vill du gå på lite vassare kan du satsa på t6. den är lite vassare.
du kommer ju klart märka skillnad från original cylinder till arisals sport 70, de blir ingen hyper racer precis men klart en skillnad, spec i uppförsbackarna och axxet kommer du märka av det, kör du med samma rör som innan blir inte farten spec mycket högre, räkna med 5-10km/h till med samma drevning som innan ungefär.
innan jag säger vad du ska ha så kan du gärna säga resterande setup också. vill du ha ett annat tips? ställ den frågan till mig i cylindertråden
