Sida 1 av 1

fråga angånende kolven

Postat: 5 september 2008, 23:31
av pampirus
tjenare, har nu fått min 70 cc till symen men det e så att det finns en pil på kolven så åt vilket håll ska den peka på?

Postat: 5 september 2008, 23:39
av rrx_pojken
den ska väll peka mot avgasporten va?

Postat: 6 september 2008, 00:59
av Sendarajder
japp den ska peka ner

Postat: 6 september 2008, 09:59
av pampirus
sne undrar jag om kolv rinagr dom ska väl sitta rätt tajt ´på kolven eller ? för just sitter dom löst bara

Postat: 6 september 2008, 10:01
av Aerox08
DOm ska ju sitta runt den fär piggen .. (knastret?) Jah dom ska sitta löst men dom kommer tryckas åt sen

Postat: 6 september 2008, 10:03
av Moddad
Bara inflikar och säger att den där "piggen" inte är knastret :roll:
Här har du en guide jag använde första gången jag bytte cylinder
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=92818

Lycka till!

Postat: 6 september 2008, 10:48
av KoNG
se till bara att inte förstöra dom undertiden du monterar på dom, det har hänt många ;)

Postat: 17 september 2008, 08:43
av lennart wiklund
Moddad skrev:Bara inflikar och säger att den där "piggen" inte är knastret :roll:
Här har du en guide jag använde första gången jag bytte cylinder
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=92818

Lycka till!

Det har varit mycket prat om knaster i en del trådar.
Skall vi en gång för alla nu klargöra vad ett knaster är!!

Ett knaster,eller rättare sagt det sitter faktiskt två på varje ventilhals.Just de,knaster finns bara på fyrtaktare med ventiler och inget annat.Dessa knaster låser ventilspindelns översta del,där spår är urfrästa på ventilens skaft.Det är dessa lås som på motorspråk heter knaster,allt annat som vissa kalla knaster i en tvåtaktad motor är fel!!

lennart

Postat: 17 september 2008, 13:37
av Holma_
hyosungsf50 skrev:japp den ska peka ner
Den ska peka mot avgasporten! Det behöver inte vara ner, på ex speedfight och peugot trekker är avgasporten uppåt.
//Holma

Postat: 17 september 2008, 23:19
av Tortilla
lennart wiklund skrev:
Moddad skrev:Bara inflikar och säger att den där "piggen" inte är knastret :roll:
Här har du en guide jag använde första gången jag bytte cylinder
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=92818

Lycka till!

Det har varit mycket prat om knaster i en del trådar.
Skall vi en gång för alla nu klargöra vad ett knaster är!!

Ett knaster,eller rättare sagt det sitter faktiskt två på varje ventilhals.Just de,knaster finns bara på fyrtaktare med ventiler och inget annat.Dessa knaster låser ventilspindelns översta del,där spår är urfrästa på ventilens skaft.Det är dessa lås som på motorspråk heter knaster,allt annat som vissa kalla knaster i en tvåtaktad motor är fel!!

lennart

Om knaster bara finns på fyrtaktare, hur kommer det sig då att dom säljer knaster till 2-t??
http://cykelkraft.se/index.php?contentp ... inkmodule=

Postat: 18 september 2008, 10:34
av Senda
Tortilla skrev:
lennart wiklund skrev:
Moddad skrev:Bara inflikar och säger att den där "piggen" inte är knastret :roll:
Här har du en guide jag använde första gången jag bytte cylinder
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=92818

Lycka till!

Det har varit mycket prat om knaster i en del trådar.
Skall vi en gång för alla nu klargöra vad ett knaster är!!

Ett knaster,eller rättare sagt det sitter faktiskt två på varje ventilhals.Just de,knaster finns bara på fyrtaktare med ventiler och inget annat.Dessa knaster låser ventilspindelns översta del,där spår är urfrästa på ventilens skaft.Det är dessa lås som på motorspråk heter knaster,allt annat som vissa kalla knaster i en tvåtaktad motor är fel!!

lennart

Om knaster bara finns på fyrtaktare, hur kommer det sig då att dom säljer knaster till 2-t??
http://cykelkraft.se/index.php?contentp ... inkmodule=
Jaa klart man har knaster till 2-t, annars hade ju kolvbulten hoppat ut

Postat: 18 september 2008, 14:46
av Tortilla
Senda skrev:
Tortilla skrev:
lennart wiklund skrev:
Det har varit mycket prat om knaster i en del trådar.
Skall vi en gång för alla nu klargöra vad ett knaster är!!

Ett knaster,eller rättare sagt det sitter faktiskt två på varje ventilhals.Just de,knaster finns bara på fyrtaktare med ventiler och inget annat.Dessa knaster låser ventilspindelns översta del,där spår är urfrästa på ventilens skaft.Det är dessa lås som på motorspråk heter knaster,allt annat som vissa kalla knaster i en tvåtaktad motor är fel!!

lennart

Om knaster bara finns på fyrtaktare, hur kommer det sig då att dom säljer knaster till 2-t??
http://cykelkraft.se/index.php?contentp ... inkmodule=
Jaa klart man har knaster till 2-t, annars hade ju kolvbulten hoppat ut
aa, menar det...

Postat: 18 september 2008, 18:42
av Holma_
Tortilla skrev:
Senda skrev:
Tortilla skrev:
Om knaster bara finns på fyrtaktare, hur kommer det sig då att dom säljer knaster till 2-t??
http://cykelkraft.se/index.php?contentp ... inkmodule=
Jaa klart man har knaster till 2-t, annars hade ju kolvbulten hoppat ut
aa, menar det...
Han menar ju VAD ni kallar det. Enligt han (själv så vet jag ej vad det riktiga namnet är) så finns det inget som heter "knaster" i en 2t moppe.
//Holma

Postat: 18 september 2008, 18:55
av Aerox08
de heter kolvbultclipps = som ni kallar knaster

Postat: 18 september 2008, 21:33
av Larrzson
Den ska vara mot avgasporten :P

Postat: 19 september 2008, 19:52
av lennart wiklund
Aerox08 skrev:de heter kolvbultclipps = som ni kallar knaster
en till som börjar veta samt kan läsa 8)

Goggla på knaster,ventilknaster så kanske ni lär er...

Postat: 19 september 2008, 20:45
av bensinskalle
lennart wiklund skrev:
Aerox08 skrev:de heter kolvbultclipps = som ni kallar knaster
en till som börjar veta samt kan läsa 8)

Goggla på knaster,ventilknaster så kanske ni lär er...
haha de visste ja faktiskt inte att de inte heter knaster ^^. Men kolvbultsclipps får de bli nu då ;)

Pilen ska som alla andra säger peka mot avgasporten va ja vet :P

Vänder du kolven åt fel håll så kommer cylindern o kolven att nypa ihop så småningom ( fråga mej inte varför ^^ )