Hej!
Jag har problem med att det läcker in motorolja, när den stått en liten stund och jag ska starta den så går den inte igång. Vad kan orsaken vara till att det läcker in motorolja? Jag har beställt nya ramlager och ska byta packboxarna som sitter mot vevstaken eftersom jag tror det är problemet till varför det läcker in motorolja. Vad mer behövs göras eller vad kan vara orsaken till att det sker?
MVH Emil!
Låter rimligt att det är packboxarna som slutat täta. Dem tål bara ett visst antal mil sen behövs dem bytas. Det andra det kan vara är tätningen runt motorhalvorna, men den brukar inte slitas ner direkt, så mest troligen packboxarna så som du säger.
Inget mer behövs göras förutom att byta dem om det nu är felet, se till att du smörjer in dem ordentligt med fett vid montering bara så dem inte pajar direkt vid start.
Hej!
Ska jag prova o byta packboxarna först då? Risken är att ramlagerna sitter fast i vevpartiet om jag särar på motorhalvorna. Men det är väll störst chans att det är dem packboxarna eller? Men moppen är från 2009 och jag känner ändå med äldre mopeder och ingen har haft problem med det innan så antar att det bara är packboxarna.
Ja, det kommer läcka in olja ifrån kopplingssidan (andra sidan med tändningen är torr) om packboxen då har gått itu. Men det du först kan kolla är hur oljan mår inne i motorn, luktar den starkt av bensin, känns utspädd och det verkar märkbart mindre är det garanterat packboxen på kopplingssidan som sipprar in olja i motorn.
Vill du vara helt säker innan du särar motorn så kan du först tömma motorn på olja, plugga för avgasport och insug, skruva isär kopplingen så kommer du åt packboxen, sen kan du sätta lite lufttryck i cylinder samt vevhuset genom ett hål i insugspluggen du satte dit, sen spejar du lite såpvatten på packboxen. Bildas det bubblor = läckage.
Lite meckigt men bättre än att skruva isär hela motorn om man inte är helt säker
Och ja du bör byta lagrena också, lika bra att göra.