CPI aragon GP paddock 2008

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
farge
Elmoped

CPI aragon GP paddock 2008

Inlägg av farge »

Tja!

Nyligen blivit med en CPI Aragon 2 taktare.

efter jag märkt att tomgången inte va helt hundra så såg jag att dom hade kört med smält lim, petflaska och stripes för att försöka hålla tätt mellan luftburk och förgasare.
så jag köpte nytt gummi där emellan som dock va lite större i diameter.

men efter jag har satt på den så går moppen ner i fart och varv på full gas men på a 3/4 gas så går det perfekt.
kollade igenom förgasaren och den ser ren o fin ut invändigt. huvudmunstycke står det 76 på men vet inte om det är original eller ej.

vad kan det vara för fel?
Sal Braman
Elmoped

Re: CPI aragon GP paddock 2008

Inlägg av Sal Braman »

Innan drog den in för mycket luft antagligen. För mycket luft = för mager blandning. Så antingen har förra ägaren gått upp i huvudmunstycke för att åtgärda det, eller låtit det vara. Men nu när du har satt på ett ordentligt gummi så går den antagligen för fett. Mängd luft spelar stor roll i hur mycket bensin man behöver.

Man att se det är enkelt, om du får för mycket soppa på fullgas kommer den bröla och låta lite som en fyrtaktare, för lite soppa och den slutar tända på i princip. Lyssna efter och byt munstycke antingen upp eller ner.
farge
Elmoped

Inlägg av farge »

Hej fyrtakta tycker jag inte den gör 🤔
Har en video men kan inte ladda upp den här.

Så egentligen köpa in ett gäng olika munstycken o labba med?
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Ja det är nog bäst. Det är definitivt någonting i förgasaren, och i nästan alla fall måste man ändra munstycke om man ändrar luft förhållandet. Ett set kostar max typ 200kr, och är alltid bra att ha om man vill trimma och så.

Vill du vara säker så kör en bra bit, några kilometer, och kolla sen tändstiftet. Är det mörkare än oboy brunt så får du för mycket soppa. Men kom ihåg att om du mot förmodan får för lite soppa så ligg inte allt för mycket på max gas, då kan det skära rätt härligt i cylindern.
Skriv svar