Enkel trim för Rieju mrt 2024

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
elot
Elmoped

Enkel trim för Rieju mrt 2024

Inlägg av elot »

Just nu (helt org) går den i ungefär 55km/h, men jag skulle vilja få upp den i typ 65. Vad finns det jag kan göra lite billigt och enkelt? :D
Sal Braman
Elmoped

Re: Enkel trim för Rieju mrt 2024

Inlägg av Sal Braman »

Jobbiga mopeder att trimma alltså. Först av allt har du antagligen en strypning i avgasröret. Den kommer inte låta dig gå över 45-50 oavsett vad du gör. Sist jag meckade men en ny MRT var den en del av mellanröret som går från cylindern till expansionskammaren, så antagligen måste du köpa ett helt nytt avgassystem och byta ut. Man kan inte bara banka ut den som på äldre modeller.

Sen har MRT också ECU box som antagligen har en strypning inbyggd. Antagligen behöver du köpa en ny sådan som är ostrypt från fabrik. Ibland vet jag det finns sladdar man kan dra ur ECUn men det är bara vissa modeller så vitt jag vet.

^ Gör du inte båda dem går det inte att få mopeden att gå över laglig hastighet.
elot
Elmoped

Inlägg av elot »

Jaså, men varför går det inte bara att ”banka ur den”? Är den fastsvetsad?
a.isacsonn
Elmoped

Inlägg av a.isacsonn »

jupp, nästan alla pluggar sitter fastsvetsade med en punktsvets. Så för att få ut den behöver du oftast slipa upp den med dremel (vad jag har gjort för det mesta). När den är tillräckligt lös kan du banka, men annars är det värdelöst att försöka om du inte har slipat upp den.
Rieju MRX - 2004 (pissmissile bygge) 8)
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

a.isacsonn skrev: 19 maj 2025, 19:33 jupp, nästan alla pluggar sitter fastsvetsade med en punktsvets. Så för att få ut den behöver du oftast slipa upp den med dremel (vad jag har gjort för det mesta). När den är tillräckligt lös kan du banka, men annars är det värdelöst att försöka om du inte har slipat upp den.
Tyvärr ännu jobbigare på MRT, inte ens svetsad utan det är själva mellan röret som är byggt med plugg sist jag kolla på en 2024 modell. Om du inte vill ha ett jävla projekt med vinkelslipen, och mest troligen stryker röret med då också, är det bara till att köpa nytt.
a.isacsonn
Elmoped

Inlägg av a.isacsonn »

ja juste mrt:n är ju speciell ja. De är väl röret som går att kapa på mitten?
Rieju MRX - 2004 (pissmissile bygge) 8)
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Osäker faktiskt. Men nya Riejus är fan ett rent helvete att trimma hur som helst, speciellt MRT. Bara ECU boxen får man lägga typ 2k på för en ostrypt

Lättare med äldre som bara hade en fast skruvad plugg och en billig CDI box. Tar 10 minuter sen kan man köra 70kmh
Skriv svar