Hej! Jag har köpt en Derbi Senda till min grabb. Den skulle enligt säljaren vara orginal förutom att den var drevad. Jag har letat runt på forumet utan att hitta det jag söker svar på. Mina frågor är: finns det sendor utan ”blindtarm” och sen har jag någor som skramlar runt i expansionskammaren, något rätt stort. Kan det vara katalysatorn? Kan den lossna?
Osäker på det där med blindtarm, möjligt att några modeller sålts utan och strypts på annat vis. Låter dock skumt att något skrammlar runt i expansionskamamren. Tyder ofta på att någon bankat ur pluggen och lämnat den där i, men de flesta Derbis har svetsad plugg så låter kanske lite orimligt.
Om den går i laglig hastighet hade jag inte brytt mig så mycket, men kan vara CDI strypningen som gör det i så fall. Öppna upp avgassyetmet och kolla, finns det inga strypningar eller katalysator har någon varit inne och pillat.
Tack för svar! Det var katalysatorn som lossnat och ramlade runt därinne. Tryckte tillbaka den och svetsade dit en liten vinkel så att den skulle stanna på plats. Tigsvetsade sedan ihop kammaren igen, blev riktigt nice!