PGO Tornado 50cc

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
ThomasVäröbacka
Elmoped

PGO Tornado 50cc

Inlägg av ThomasVäröbacka »

Hej på er!
Helt ny medlem som hoppas på lite hjälp.
Har införskaffat en PGO Tornado från -03. Den startar klockrent, vare sig vit eller blå rök. Har bytt drivrem, gjort rent förgasare (allt såg jättefint ut där), bytt bränslefilter + slangar och bytt luftfilterlåda + filter.
Den smyger iväg fint och går upp till 40 ganska snabbt, sen verkar det som att den får för mycket soppa för den börjar bludda och tappar kraft. Och så där håller den på, mer eller mindre tills jag tröttnar och ställer den i garaget igen.
Hur börjar jag enklast felsökning? Skruva in bränsleskruven och långsamt försöka hitta ett bra läge, för sedan rätt till allt med tomgångsskruven?

Tacksam för svar :)
Sal Braman
Elmoped

Re: PGO Tornado 50cc

Inlägg av Sal Braman »

Det låter som ditt huvudmunstycke är för stort, huvudmunstycket ansvara för hur mycket soppa som kommer in vid max gas. För stort gör att den går fint upp till max gas, sen bluddrar den. Luftskruven samt tomgångsskruven har väldigt lite med detta att göra, luftskruven ska du inte pilla på allt för mycket, går den fint i dem andra varvtalsregistrerna är luftskruven antagligen inställd bra nog, grundinställning brukar ligga på 3-4 varv ut från botten.
ThomasVäröbacka
Elmoped

Aha! Tack snälla för hjälpen! Återkopplar när jag kollat upp det :D
ThomasVäröbacka
Elmoped

Sal Braman skrev: 9 april 2025, 15:26 Det låter som ditt huvudmunstycke är för stort, huvudmunstycket ansvara för hur mycket soppa som kommer in vid max gas. För stort gör att den går fint upp till max gas, sen bluddrar den. Luftskruven samt tomgångsskruven har väldigt lite med detta att göra, luftskruven ska du inte pilla på allt för mycket, går den fint i dem andra varvtalsregistrerna är luftskruven antagligen inställd bra nog, grundinställning brukar ligga på 3-4 varv ut från botten.
Hej igen!
Nu har jag fått ordning på allt, den går kalasfint! Gjorde rent förgasaren ytterligare en gång, tydligen noggrannare än sist för det var en massa skit innanför huvudmunstycket, sen bytte jag huvudmunstycke. Funkar klockrent! Tack återigen :D
Nu har vi kommit till nästa problem. Ska byta avgasröret och har köpt ett så nära original jag kunde hitta.
Självklart gick bultarna av när jag skulle ta bort det gamla avgasröret. Och dom har nog suttit där sedan Jesus gick i kortbyxor för dom har rostat ihop med resten av motorn! Jag har värmt och kört med grispitt, men till och med grispitten gick av.
Hur gör jag nu? Rullar den över närmaste kajkant?
Användarens profilbild
Derbi Kungen
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Derbi Kungen »

Kul att höra att det löste sig tillslut!
Bygger en gokart utav en gräsklipparmotor och en kundvagn
Derbi DRD -14 D50B0
Derbi DRD -06 EBS050
Skriv svar