Dålig komp Rieju MRT 2012

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Ibst
Elmoped

Dålig komp Rieju MRT 2012

Inlägg av Ibst »

Hejsan, köpte en Rieju mrt ett par dagar sen och då kände jag att kompen var lägre än optimalt men inte så dålig, den startade bra kall och på första kicken. Nu har jag haft den i två dagar och kompen har blivit så dålig att jag kan trycka på kicken med handen utan några som alls problem och det är inget motstånd. Jag lyckades starta den en gång idag med kicken men när jag slog av den och skulle start den igen (varm) så behövde jag rullstarta. Senare startade den inte alls. Förra ägaren sa att det var nytt cylinderkit 50 mil sedan men har skrivit till honom och frågat vem som bytte den och vad det var för kit. Frågade också hur den blev inkörd så inväntar svar. Har typ noll koll på hur man mekar men tänkte att det kan vara värt ett försök, så min fråga är hur fixar jag detta?
Sal Braman
Elmoped

Re: Dålig komp Rieju MRT 2012

Inlägg av Sal Braman »

Är kompen kass finns det inget att göra förutom att göra omrenovering tyvärr.

Känner du att kicken märkbart blivit lättare är något fel. Under inkörning blir kompen generellt högre eftersom delarna slits in ordentligt, inte tvärt om. Du kan öppna upp och kolla efter repor eller annan skada inuti cylindern, eller göra en komp mätning. Men hursom låter det som du behöver byta grejerna.
Ibst
Elmoped

Inlägg av Ibst »

Ok, ska öppna och kolla någon gång under helgen och se hur det ser ut, är det något särskilt som jag ska titta efter? Och vad ska bytas, hala cylinderkittet eller bara kolv eller är det bara packningar. Han svarade också att den var körd 50 mil och att den var inkörd ordentligt
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Beror lite på situation.

Egentligen finns det ingenting super lätt att se, men ser du repor som du känner med nageln behövs det bytas det är säkert.

Angående vad som eventuellt behöver bytas beror det lite, ibland har man tur så är det bara kolvringarna som blivit nerslitna, ibland är det kolven, och ibland alltihop. Beror på vad som orsakat komp försämringen, om det nu är det.
Ibst
Elmoped

Inlägg av Ibst »

Nu har jag öppnat upp och då var cylinderfotspackningen paj så jag böt den och även topplockspackningen när jag ändå var igång men det blev ingen skillnad, fortfarande lika dålig komp och den går inte att rullstarta. Jag vet att jag har lagt kolven åt rätt håll, alla packningar sitter där de ska, kolvringarna sitter åt rätt håll och kolvringsgapet är en bra storlek (tror jag, har inga bladmått men såg ut att vara rätt, kom igenom lite solljus bara). Såå vad skulle det kunna vara? Börjar fundera på att lämna in den på en verkstad då jag inte har särskilt bra koll på mekande.
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Är du nu säker på att det är dålig komp finns det egentligen bara en orsak kvar, och det är att materialet på antingen kolv eller cylinder eller båda har blivit nerslitet. Men låter ändå skumt med tanke på din beskrivning, om du inte vet att du kört snålt på olja eller kört den för hårt efter kallstart osv.

Svårt att säga vad mer det kan vara. Såklart kan man ju testa byta hela cylinder paketet men det kostar såklart nån tusenlapp, men verkstad kommer definitivt vara dyrare.
Användarens profilbild
Derbi Kungen
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Derbi Kungen »

Häll lite olja direkt i cylindern och se om kompet temporärt går upp när oljan tätar. Isåfall är det troligen kolvringarna.
Om du ändå öppnar cylindern, kontrollera skicket på kolven och cylinderns väggar.

Om allt där är bra, men kompen fortfarande är dålig:
kontrollera då så att motorblockshalvorna har bra seal och att packboxarna tätar som dem ska

Mest troligen är det bara kolv/kolvringar dock, lycka till! :D
Bygger en gokart utav en gräsklipparmotor och en kundvagn
Derbi DRD -14 D50B0
Derbi DRD -06 EBS050
Skriv svar