Kicken har pajat på min Derbi Senda 2016 – hjälp behövs!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Edwin
Elmoped

Kicken har pajat på min Derbi Senda 2016 – hjälp behövs!

Inlägg av Edwin »

Tja, jag har en Derbi Senda 2016 med DB50B0-motor och har ett problem med kicken. Allt började efter att lamellerna och oljan byttes hos en mekaniker för ett tag sen. Den funkade ett tag efter det, men nu är det helt fel.

När jag skulle kicka igång mopeden häromdagen så fastnade kicken när jag tryckte ner den, och den vek sig konstigt. Jag var tvungen att dra upp den för hand. Den funkade en stund efter att vi fick igång den med lite våld, men sen gav den upp helt. Nu går kicken tillbaka upp som vanligt, men den tar ingenting när jag trycker ner den.

Jag rullstartade mopeden till skolan idag, och märkte att kicken ibland fastnar och tar emot lite, men sen släpper den igen utan att göra nåt. Det känns som att nåt är trasigt, men jag fattar inte vad. sen när den tar och man försöker kicka då åker den bara upp "nästan hela vägen" den fastnar en bit innan så måste man dra upp den helt med handen igen.

Någon som vet vad det kan vara?
Sal Braman
Elmoped

Re: Kicken har pajat på min Derbi Senda 2016 – hjälp behövs!

Inlägg av Sal Braman »

Gissar på att någonting i kickanordningen innanför kopplingskåpan har pajat
Användarens profilbild
Derbi Kungen
Elmoped
Kontakt:

Re: Kicken har pajat på min Derbi Senda 2016 – hjälp behövs!

Inlägg av Derbi Kungen »

Motiverat av att den inte åker upp igen naturligt tror jag att kickfjädern kan ha antingen gått sönder, eller bara åkt ur sitt "spår".

För att komma in dit kommer du att behöva tömma ut oljan ur motorn, samt skruva av höger motorkåpa (kopplingskåpan).
Finns många bra bilder och guider du kan jämföra med. Men det är bra att ta bilder då och då, speciellt vart brickor sitter och liknande - så du inte skruvat ihop allting, men så ligger en skruv kvar brevid :oops:

Lycka till, hör av dig om mer hjälp behövs! :D
Bygger en gokart utav en gräsklipparmotor och en kundvagn
Derbi DRD -14 D50B0
Derbi DRD -06 EBS050
Skriv svar