Aerox går ojämnt

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
lukkan
Elmoped

Aerox går ojämnt

Inlägg av lukkan »

Hej, jag har ett problem med min yamaha aerox 2002 då den går ojämnt. Jag har på:

70cc airsal
21mm pwk (115) huvud, har testat flera men går likadant.
RQ insug
Motoforce racing tändspole
Ostrypt CDI

Jag har bytt ut gamla förgasaren, tändstift, insug och cdi (ostrypt), tändspole.

Den går som att någonting stryper den när man kommer upp i varvtal.

Jag misstänker att detta har någonting med tändningen att göra men jag är inte helt säker.

OBS!! Den dör på full gas då choken visst var på!

All hjälp är uppskattat!

:arrow: video: https://youtube.com/shorts/OO-ePMbUdJQ? ... Al1oFk4p2e
Användarens profilbild
Derbi Kungen
Elmoped
Kontakt:

Re: Aerox går ojämnt

Inlägg av Derbi Kungen »

Huvudmunstycke: 115 låter rimligt, men om den dör på full gas kan det fortfarande vara för litet. Testa större (t.ex. 120-125) och se om det hjälper.
Choken: Om den var på och gjorde att den dog, kan det vara värt att dubbelkolla om den stänger ordentligt. Om du har en automatisk choke, kan den krångla.
Bränsleflöde: Kontrollera att bensinslangen inte är klämd och att bränslekranen fungerar som den ska.

Tändspole & CDI: Eftersom du har bytt till en Motoforce racing-spole och ostrypt CDI, kan tändkurvan vara annorlunda än original. Vissa ostrypta CDI:er har en tendens att ge för mycket eller för lite förtändning vid höga varv.
Stator & Pickup: Om tändningen hoppar ur eller ger fel signal kan motorn bete sig konstigt. Har du testat att mäta pickupens resistans?
Jordningar: Dålig jord kan orsaka ojämn gång. Kontrollera att alla jordkablar är ordentligt dragna och att du har bra kontakt i ramen.

Läckage: Testa att spraya startgas runt insug och reedventil när den går på tomgång. Om den ändrar varvtal har du ett luftläckage.
Reedventiler: Om reedventilerna är slitna eller läcker, kan de orsaka ojämn gång. Har du kollat om de sluter tätt?

Rem och rullar: Är variatorn och rullarna rätt inställda för det nya setupen? För tunga rullar kan göra att den inte går upp i varv som den ska.
Koppling: Om kopplingsfjädrarna är för mjuka kan den slira och kännas seg.

Stort lycka till! :D
Bygger en gokart utav en gräsklipparmotor och en kundvagn
Derbi DRD -14 D50B0
Derbi DRD -06 EBS050
Skriv svar