Tjena grabbar, min Derbi Senda xtreme 08 har lite problem, härom dan så dog den i mitten av en rondell, då bytte jag tändstift men nu dör den på mindre än 1 sekund på tomgång och om man rullstartar den så hålls den vid liv om du forsätter springa men sekunden du stannar så dör den, det hände igår och idag så var det inte ens el när man kicka, har nyfligen bytt cdi till ett ostrypt och har hål i avgasröret(ska bytas) ifall det kan vara orsakern, ska tömma förgasaren också uppdaterar ifall det hjälper, några tips?
Dags att felsöka helt enkelt. I stora drag behöver du tre grejer för att en moped ska gå igång
-Gnista
-Bränsle och luft
-Kompression
Kontrollera allithop (du kan söka upp hur man gör). Åtminstonde en av grejerna ska vara fel om mopeden ej startar.
Men eftersom du redan tror det är elen så börja med att ta ut tändstiftet med tändhatten på, håll det mot cylindern och kicka. Du ska se en stark (helst blå) gnista som inte ska vandra genom stiftet. Är allt som det ska kontrollerar du komp och bränsle tillförsel.
Tja, vi har testat rengöra förgasaren (byte avgassystem men orelevant) och kollade om det var elen med sättet du sa men ingen av de är problemet, några fler tips?
Och komp fanns också? Har man tur blomstrar ett slitet cylinderomlopp ut i att mopeden inte startar, då kan man lätt och billigt fixa det. Att skuva loss topplock och cylinder är inget svårt att göra heller, så kan vara värt det.
Annars kan det vara värt att mäta resistansen i kablarna i och från tändplattan och dessutom upp till CDIn. Ibland har man gnista även fast den inte är tillräcklig för bra tändning. Det finns bra guider på hur man mäter upp ett elsystem, och värdena kan du hitta på nätet. En multimätare kostar typ 200kr på biltema
Problemet låg i cdi:n, jag antog eftersom vi fick gnista så var det inte problemet men det var det, nu dock har vi ett annat problem, det verkar som att motorn varvar direkt efter man kickat alltså att den går igång direkt på full gas och så är det skit högt, sen går den upp och ner gissar på ca 6-8k rpm hoppar den emellan då det är där mitt gamla cdi stryper, vi har beställt ny gasvajer så ska se ifall det kan fixa problemet, annars så ville min morsa lämna in den så betalar hon för det isåfall