Rieju MRT SM -21 varvspärr(?) vid 40km/h

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
rogsson
Elmoped

Rieju MRT SM -21 varvspärr(?) vid 40km/h

Inlägg av rogsson »

Hej alla kunniga!
Vore ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig framåt i min amatör-galenskap. Har tyvärr i princip noll erfarenhet av att skruva med moppe (och har inte kört moppe på snart 20 år :D)

Vi har nyligen hämtat hem en moppe till sladdislillsyrran som fyllt 15 (hon har inte tagit moppekort ännu så den står i mitt garage).
Det blev en Rieju MRT -21 Black Edition (uthämtad -23)

Efter att jag nu testat den en hel del och läst på om hojen så visar det sig att den varit trimmad, tvärtemot vad annonsen beskrev - tidigare ägaren hade glömt att sätta tillbaka sladden till ECU.

Problemet jag upplever när jag kör den är att varvspärren går in redan runt 39km/h enligt GPS (runt 42 enligt mätaren). Ska spärren ens gå in på en helt original moped på plan väg? Jag kan förstå i en nerförsbacke eller vid trimning t.ex. men i övrigt bör den väl vara så strypt att den inte kommer upp till de varvtalen original och i så låg hastighet på högsta växeln?
Notera alltså att detta skedde både innan och efter jag satt tillbaka sladden till ECU - vilket är mitt största huvudbry - hur kan den spärra när sladden är utdragen och dessutom på såpass låga varv att den inte ens borde spärra om den är inkopplad?
Kan tidigare ägaren ha manipulerat ECU via en dator eller liknande på något vis?

Hur som haver så har jag verifierat;
Originaldrev fram och bak
Pluggen sitter kvar i kröken
Sladden till ECU är återställd
Onödig info: Hojen är servad på verkstad senast i april enligt intervall och har gått dryga 400 mil totalt.

Notera att målet är att den skall vara helt återställd till original, otrimmad (till syrrans stora sorg :D).

Jag skrev ett ganska långt inlägg först, men hann bli utloggad och förlorade all text, så om jag missat någon viktig detalj i min beskrivning så får jag komplettera med mer information :-)
Sal Braman
Elmoped

Re: Rieju MRT SM -21 varvspärr(?) vid 40km/h

Inlägg av Sal Braman »

Mycket riktigt ska spärren på Rieju modellerna inte börja verka förrens uppemot 60-70kmh. Du tror inte det finns en dold blackbox som stryper varvtalet? Mycket möjligt att det finns monterat ifall den varit trimmad. Tror Euro 4 ska ha det rätt enkelt för att montera det om man gör ett hemmabygge.

Angående sladden så tror jag inte det fungerar på de nyare modellerna? Äger en äldre med CDI så ta det med en nypa salt men har för mig att de nyare ECU boxarna har strypningen satt internt, så att dra en sladd skall inte fungera utan det är att byta hela boxen som gäller. Dessutom är det jävligt svårt att omprogrammera en ECU, inget som en moppepojke gör direkt.
Skriv svar