Gilera med EBS motor blir klen på höga varv.
Postat: 10 juli 2024, 22:38
Hej! Har en Gilera RK50 med EBS050 motor (vad jag har förstått så är det morini motor original på RK50?), den går bra på varv upp till ca 4000-6000RPM efter det tappar den all kraft/ork. Varvar man med neutralen i så märks ingenting men när växel är i så tappar den orken efter 4000-6000RPM oavsett växel. Så jag tänkte fråga er om ni har några tips/förslag på varför den beter sig såhär!
Tändstift: NGK BR6HS
Reedventil: ser ok ut och har inga skador, ingen aning om märke/modell
Förgasaren: Division (Dell'Orto PHBN 17.5 kopia) med 93 i huvudmunstycke och 34 i lågfartsmunstycke. Har även testat med en 12mm Mikuni förgasare med storlek 80 i huvudmunstycke (vilket ska motsvara storlek 77 i Dell'Orto?) med samma symtom.
Avgassystem: Original bortsätt från kröken som är dit svetsad av tidigare ägare. Ser ganska liten/smal ut, kan det så stor påverkan på just höga varv?
CDI: Troligen original (möjligt från morini motorn om det nån gång suttit en sån på). Märkt "facind, made in italy"
Cylindern: Original märkt "Gilera 49.9cc"
Tacksam för alla svar
MVH Johan
Tändstift: NGK BR6HS
Reedventil: ser ok ut och har inga skador, ingen aning om märke/modell
Förgasaren: Division (Dell'Orto PHBN 17.5 kopia) med 93 i huvudmunstycke och 34 i lågfartsmunstycke. Har även testat med en 12mm Mikuni förgasare med storlek 80 i huvudmunstycke (vilket ska motsvara storlek 77 i Dell'Orto?) med samma symtom.
Avgassystem: Original bortsätt från kröken som är dit svetsad av tidigare ägare. Ser ganska liten/smal ut, kan det så stor påverkan på just höga varv?
CDI: Troligen original (möjligt från morini motorn om det nån gång suttit en sån på). Märkt "facind, made in italy"
Cylindern: Original märkt "Gilera 49.9cc"
Tacksam för alla svar
MVH Johan