Kör du orginal så är det orginal vikterna som funkar allra bäst. 5.2 gram tror jag det är i aerox.Weasl skrev:Tja! Jag har som sagt en aerox änn så länge helt orginal. Och min fråga är, vad ska man ha för vikter om man vill få ut ett så bra axx som möjligt?tack i förhand!
3,2g är bäst för aerox original (helst med sportkrök då).Dracen skrev:Kör du orginal så är det orginal vikterna som funkar allra bäst. 5.2 gram tror jag det är i aerox.Weasl skrev:Tja! Jag har som sagt en aerox änn så länge helt orginal. Och min fråga är, vad ska man ha för vikter om man vill få ut ett så bra axx som möjligt?tack i förhand!
Dz2 skrev:3,2g är bäst för aerox original (helst med sportkrök då).Dracen skrev:Kör du orginal så är det orginal vikterna som funkar allra bäst. 5.2 gram tror jag det är i aerox.Weasl skrev:Tja! Jag har som sagt en aerox änn så länge helt orginal. Och min fråga är, vad ska man ha för vikter om man vill få ut ett så bra axx som möjligt?tack i förhand!
5.2g är aldeles för tunga!
De flesta svaren hitils e skit ni kan ju inget?...ursäkta?Holma_ skrev:SSSSSSSSSSSSSSÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKKKKKKKKKKKKKKKKK!!
Sen så är de flesta svaren hitils skit! Ni kan ju inget!!
Bara för att du ska slippa skräpa ner forumet nå mer så ska du ha ca 5,2 grams vikter om den e orginal. Från frabriken sitter det lite för tunga vikter för att dra ner varvtalet och då sänks bensinförbrukningen.
Så stoppa i 5,2 gram och var nöjd!
Har skrivit detta i typ tre trådar!
Hur du hittar rätt vikter:
Variatorvikter hur tunga ska jag ha?
"Lättare vikter är INTE lika med bättre acc!
Tyngre vikter är INTE lika med högre toppfart!"
Det för effekten optimala vikterna är de som får moppen att prestera bäst tid mellan t.ex. 30-60, de vikter som ger den kortaste accelerationstiden ger även bäst effekt och när man har vikter som håller motorn på varvet där toppeffekten finns så kommer man även få bäst toppfart.
Sen kan man välja att montera något för tunga vikter vilket t.ex. tillverkarna gör för att hålla bränsle kostnaderna nere. Kort och gott är det så att om motorn arbetar på ett lägre varvtal så kommer den dra mindre bränsle, man får själv labba sig fram till det som passar en själv bäst!
-------------------------------------------------------------------------------
Kan man blanda olika vikter?
Ja det går, det är dock viktigt att dem ligger varannan! så man inte rubbar balansen.
Det är dock inte det optimala då man får ett ojämnt slitage på rullbanorna i variatorn det är inget som slits särskilt jättefort men det BÄSTA är att ha rätt vikter.
Finns guider osv... hur du gör det mesta! Bara att söka!
//Holma
Hm..går det ens att jämföra en corsa med en set-up med Stage 6 pro replica rör som suger för övrigt , sen så har corsan 13hk och är en midrace cylinder.Holma_ skrev:Svar till er båda:
3,2 till orginal är för lätta! Under 5 gram är för lätta till orginal.
Sen så vafan snackar ni om?
Det är ingen jävla 70cc/effektrörs setup vi snackar om! DET ÄR ORGINAL!
Minarelli...minarelli..Ni tror att det är sån jävla skillnad bara för att det är en minarelli...
Dz2...80km/h med den där cylindern? Du måste ju vara sämst i världen på att ställa in! Du ska fan ha 100+ med den!
105km/h fick jag ur min corsa med ca 1,5 gram för tunga vikter.
//Holma
Tyvärr för din del så stämmer det jag skrev!:blad93 skrev:tyvärr stämmer inte det, citat:
Lättare vikter GER bättre acc och sämre topp
Tyngre vikter GER lite högre hastighet och sämre acc
Det finns en uppsätning vikter som funkar bäst för din mopped, då har den bäst axx och topp. Angående vikterna så skullle jag köpt mellan 3,5-4g. //blad93
blad93 har rätt! Man får inte bättre acc o sätta i lätta vikter kanske om man hra 10g vikter... Men bäst acc får man om man har dom perfekta vikterna !kinamoppe-mannen skrev:Tyvärr för din del så stämmer det jag skrev!:blad93 skrev:tyvärr stämmer inte det, citat:
Det finns en uppsätning vikter som funkar bäst för din mopped, då har den bäst axx och topp. Angående vikterna så skullle jag köpt mellan 3,5-4g. //blad93
såg du vad du ens skrev? Exakt det jag skrev i andra ord.
Men du, jag som har haft 4 trimmade scootrar vet ju inte vad som händer när man sätter i lättare och tyngre vikter? jo så här blir det.
Original som trimmad så får du ut en bättre accerelation med lättare vikter? vad är det du inte förstår på den punkten? Du kan ju inte påstå att den går likadant eller slöare? nej jag tänkte väl det. BÄTTRE acc!
Otrimmad som trimmad så får du ut mellan 3-5 km/h MER med tyngre vikter men den blir slöare då motorn inte orkar varva för den går tungt men du får dock ett par extra KM/H.
NU kan du själv komma med ett påstående till varför det inte stämmer? så kan jag kontra dig!
Fortfarande får man bättre accerellation när man sätter i lättare vikter!!Aerox08 skrev:blad93 har rätt! Man får inte bättre acc o sätta i lätta vikter kanske om man hra 10g vikter... Men bäst acc får man om man har dom perfekta vikterna !kinamoppe-mannen skrev:Tyvärr för din del så stämmer det jag skrev!:blad93 skrev:tyvärr stämmer inte det, citat:
såg du vad du ens skrev? Exakt det jag skrev i andra ord.
Men du, jag som har haft 4 trimmade scootrar vet ju inte vad som händer när man sätter i lättare och tyngre vikter? jo så här blir det.
Original som trimmad så får du ut en bättre accerelation med lättare vikter? vad är det du inte förstår på den punkten? Du kan ju inte påstå att den går likadant eller slöare? nej jag tänkte väl det. BÄTTRE acc!
Otrimmad som trimmad så får du ut mellan 3-5 km/h MER med tyngre vikter men den blir slöare då motorn inte orkar varva för den går tungt men du får dock ett par extra KM/H.
NU kan du själv komma med ett påstående till varför det inte stämmer? så kan jag kontra dig!
P0JKEN skrev:ingen märkvärdig effekt, mera att det drar mindre bensin.
Men spelar ingen roll om man trimmar hårt. Din motor är mera törstig än en finsk bastu badare är på HB.
en till person som måste lära sig internet-grundregler , läs hela tråden först? ..naRaja skrev:asså lyssna på holma_ ! den ända av dem som har rätt,
haha skule också villja se dz2 med 3.4 g på en orginalmoppe![]()
skulle varva sönder....
ska bara berätta en sak det kanske inte är så stor skillnad från motor till motor utan det är hur mopeden är drevad nästan allt går ut på hur den e drevad kan jag säga. minarelli är både drevad till axx och toppfart och man kan ju komma upp i hastigheter över 100km/h med ett sjukt bra axx med org drev då har vi avklarat den saken om minarelli dreven. vi går vidare till min hyosung som är extremt axx drevad om jag lägger i 6g vikter i min hyosung när den var helt avstrypt med 50cc cylinder så började den övervarva. den har 9g vikter org och ja den va en jävla skillnad på hastighet axx och allt den gick i ca: 62km/h med 50cc helt avstrypt och 6g vikter i. med 9g vikter fick den ett axx som en åsna och fast den toppade 65km/h så en slutsats till allt detta är att nästan allt beror på hur mopeden är drevad.........Holma_ skrev:Svar till er båda:
Minarelli...minarelli..Ni tror att det är sån jävla skillnad bara för att det är en minarelli...
Dz2...80km/h med den där cylindern? Du måste ju vara sämst i världen på att ställa in! Du ska fan ha 100+ med den!
//Holma
alltså detta var INTE för att vara uppkäftighyosungsf50 skrev:ska bara berätta en sak det kanske inte är så stor skillnad från motor till motor utan det är hur mopeden är drevad nästan allt går ut på hur den e drevad kan jag säga. minarelli är både drevad till axx och toppfart och man kan ju komma upp i hastigheter över 100km/h med ett sjukt bra axx med org drev då har vi avklarat den saken om minarelli dreven. vi går vidare till min hyosung som är extremt axx drevad om jag lägger i 6g vikter i min hyosung när den var helt avstrypt med 50cc cylinder så började den övervarva. den har 9g vikter org och ja den va en jävla skillnad på hastighet axx och allt den gick i ca: 62km/h med 50cc helt avstrypt och 6g vikter i. med 9g vikter fick den ett axx som en åsna och fast den toppade 65km/h så en slutsats till allt detta är att nästan allt beror på hur mopeden är drevad.........Holma_ skrev:Svar till er båda:
//Holma