Enkel fråga ang min aerox -06

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Weasl
Elmoped

Enkel fråga ang min aerox -06

Inlägg av Weasl »

Tja! Jag har som sagt en aerox änn så länge helt orginal. Och min fråga är, vad ska man ha för vikter om man vill få ut ett så bra axx som möjligt? :lol: tack i förhand!
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

Omöjligt o svara på vilka vikter du ska ha... Men om du har orginal vikterna kör på dom
Användarens profilbild
blad93
Elmoped

Inlägg av blad93 »

Precis som aerox08 sa så är det omöjligt att svara på vilka vikter som din moped funkar bäst med. Men en kompis har 3,5 g vikter och det verkar funka bra.
Dracen
Farsans gamla zündapp

Re: Enkel fråga ang min aerox -06

Inlägg av Dracen »

Weasl skrev:Tja! Jag har som sagt en aerox änn så länge helt orginal. Och min fråga är, vad ska man ha för vikter om man vill få ut ett så bra axx som möjligt? :lol: tack i förhand!
Kör du orginal så är det orginal vikterna som funkar allra bäst. 5.2 gram tror jag det är i aerox.
Användarens profilbild
blad93
Elmoped

Inlägg av blad93 »

det är 5.5 g vikter i aerox som är 15x12 i storlek men orginalvikterna brukat vara för tunga för att den inte ska varva så mkt så om du hade tänkt köra orginal så kan du ändå sätta på lättare vikter
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

Dracen skrev:
Weasl skrev:Tja! Jag har som sagt en aerox änn så länge helt orginal. Och min fråga är, vad ska man ha för vikter om man vill få ut ett så bra axx som möjligt? :lol: tack i förhand!
Kör du orginal så är det orginal vikterna som funkar allra bäst. 5.2 gram tror jag det är i aerox.
3,2g är bäst för aerox original (helst med sportkrök då).
5.2g är aldeles för tunga!
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Dracen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dracen »

Dz2 skrev:
Dracen skrev:
3,2g är bäst för aerox original (helst med sportkrök då).
5.2g är aldeles för tunga!

1. Man kan alldrig säga vilken vikt som är bäst
2. 5.2 är lagomt då den till och med har 5.5 orginal, det är uträknat så den får en jämn och fin gång i motorn.

Skulle verkligen vilja se din orginal aerox med 3.2g, tvivlar stark på att den skulle gå bättre med så lätta. effekt rör bör dom ligga runt 4g
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Prova fram jag gjorde det på min moppe :D du märker om den går dåligt ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Holma_
F.D Moderator

Inlägg av Holma_ »

SSSSSSSSSSSSSSÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKKKKKKKKKKKKKKKKK!!
Sen så är de flesta svaren hitils skit! Ni kan ju inget!!

Bara för att du ska slippa skräpa ner forumet nå mer så ska du ha ca 5,2 grams vikter om den e orginal. Från frabriken sitter det lite för tunga vikter för att dra ner varvtalet och då sänks bensinförbrukningen.
Så stoppa i 5,2 gram och var nöjd!

Har skrivit detta i typ tre trådar!

Hur du hittar rätt vikter:
Variatorvikter hur tunga ska jag ha?

"Lättare vikter är INTE lika med bättre acc!
Tyngre vikter är INTE lika med högre toppfart!"

Det för effekten optimala vikterna är de som får moppen att prestera bäst tid mellan t.ex. 30-60, de vikter som ger den kortaste accelerationstiden ger även bäst effekt och när man har vikter som håller motorn på varvet där toppeffekten finns så kommer man även få bäst toppfart.

Sen kan man välja att montera något för tunga vikter vilket t.ex. tillverkarna gör för att hålla bränsle kostnaderna nere. Kort och gott är det så att om motorn arbetar på ett lägre varvtal så kommer den dra mindre bränsle, man får själv labba sig fram till det som passar en själv bäst!

-------------------------------------------------------------------------------
Kan man blanda olika vikter?
Ja det går, det är dock viktigt att dem ligger varannan! så man inte rubbar balansen.
Det är dock inte det optimala då man får ett ojämnt slitage på rullbanorna i variatorn det är inget som slits särskilt jättefort men det BÄSTA är att ha rätt vikter.

Finns guider osv... hur du gör det mesta! Bara att söka!
//Holma
Säljes!

Trim, Styling, Reservdelar:
http://www.blocket.se/vi/19119957.htm?ca=1_9_s

Gilera Stunt Stalker -03:
http://twostrokerider.se/koposalj/818
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

Holma_ skrev:SSSSSSSSSSSSSSÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖKKKKKKKKKKKKKKKKK!!
Sen så är de flesta svaren hitils skit! Ni kan ju inget!!

Bara för att du ska slippa skräpa ner forumet nå mer så ska du ha ca 5,2 grams vikter om den e orginal. Från frabriken sitter det lite för tunga vikter för att dra ner varvtalet och då sänks bensinförbrukningen.
Så stoppa i 5,2 gram och var nöjd!

Har skrivit detta i typ tre trådar!

Hur du hittar rätt vikter:
Variatorvikter hur tunga ska jag ha?

"Lättare vikter är INTE lika med bättre acc!
Tyngre vikter är INTE lika med högre toppfart!"

Det för effekten optimala vikterna är de som får moppen att prestera bäst tid mellan t.ex. 30-60, de vikter som ger den kortaste accelerationstiden ger även bäst effekt och när man har vikter som håller motorn på varvet där toppeffekten finns så kommer man även få bäst toppfart.

Sen kan man välja att montera något för tunga vikter vilket t.ex. tillverkarna gör för att hålla bränsle kostnaderna nere. Kort och gott är det så att om motorn arbetar på ett lägre varvtal så kommer den dra mindre bränsle, man får själv labba sig fram till det som passar en själv bäst!

-------------------------------------------------------------------------------
Kan man blanda olika vikter?
Ja det går, det är dock viktigt att dem ligger varannan! så man inte rubbar balansen.
Det är dock inte det optimala då man får ett ojämnt slitage på rullbanorna i variatorn det är inget som slits särskilt jättefort men det BÄSTA är att ha rätt vikter.

Finns guider osv... hur du gör det mesta! Bara att söka!
//Holma
De flesta svaren hitils e skit ni kan ju inget?...ursäkta?
Skall jag filma en film med original cylinder med sportrör med 5,5g vikter?
och sen lägga i 3,2 så får du se vilken skillnad.
Jag tror det är du som är vilse då visst till piaggio motorn e 5,5g vikter kanske bra.
Om du menar att man skall göra med 5g vikter till en avstrypt aerox, menar du att man skall ha 10g till en Hyper? ...nej precis det tro jag inte.
Till hyper brukar många köra mellan 4-6g
Jag har för tillfället en ganska vass sport set-up och kör med 3,2g.. så kom *** inte och säg att alla svar e dumma.
Vill du ha bevis svart på vitt så kan jag filma min med 5g och sen med 3,2 så får du själv bedöma topphastighet & Acceleration.
Jag fixade en scooter med liggande minarelli motorn i helgen.
Med de vikterna som satt i 4,1g gick den i lite över 50km/h(på mätare) med riktigt seg acceleration och ville inte varva ut direkt.
Med 3,2 gick den i 80km/h och över skalan på mätaren.
Så för 1001 gången , 5,2g är fasen aldeles för tungt för en minarelli motor!

Men! Du nöjer dig inte va?
Okej! fine , då får du en film med en sport set-up med 70cc, rör och lite annat som kör på "otroligt låga 3,2g"
http://www.youtube.com/watch?v=XJsXtC2i5J0
Eller du nöjer dig fortfarande inte?..
Set up med 13Hk ungefär med C16.
http://www.youtube.com/watch?v=jC36Q3-O75Y
Kom nu *** inte och säg att jag ska ha 5,2g vikter i den med. För då blir jag nog mörkrädd
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Sendarajder
Varnad

Inlägg av Sendarajder »

alltså anus ungar alltså till exempel holma_ och dracen snälla för helsike jag tror nog att en som har en aerox motor på sin moppe vet bättre än du holma som har en gilera stalker jag vet själv att aerox går bäst med 3,2 g vikter punkt slut ska det vara så jävla svårt???????????
och holma vadå sök?????? vad fan tror du forumet är till för????? jo för att dom som är ERFARNA inom just detta ämnet med vikter till aerox motor så vet nog Dz2 och blad93 bäst..... vet du vf??? joooooo för det är så här att både Dz2 och blad 93 har liggande minarelli motorer juste fyfan det finns mer än 1 liggande minarelli i världen så jag tror nog att du ska hålla dig utanför dessa ämnena som har med vikter till liggande minarelli motorer och hålla dig till din lilla blå stalker så blir nog alla glada :evil: punkt slut
och just vf sätter man 5,5 g vikter på en liggande minarelli????? jooo för att den inte kanske ska gå för snabbt???? det hade ni inte tänkt på plus att dom också ska följa EU´s patetiska jävla miljö krav och så e det bara.

BTW såg du Dz2´s första film han la upp??? såg du??? den hade gas res oj då ojojoj och vet du hur snabbt den gick? nä exakt den gick i 80km/h
Användarens profilbild
Holma_
F.D Moderator

Inlägg av Holma_ »

Svar till er båda:
3,2 till orginal är för lätta! Under 5 gram är för lätta till orginal.
Sen så vafan snackar ni om?
Det är ingen jävla 70cc/effektrörs setup vi snackar om! DET ÄR ORGINAL!
Minarelli...minarelli..Ni tror att det är sån jävla skillnad bara för att det är en minarelli...
Dz2...80km/h med den där cylindern? Du måste ju vara sämst i världen på att ställa in! Du ska fan ha 100+ med den!
105km/h fick jag ur min corsa med ca 1,5 gram för tunga vikter.
//Holma
Säljes!

Trim, Styling, Reservdelar:
http://www.blocket.se/vi/19119957.htm?ca=1_9_s

Gilera Stunt Stalker -03:
http://twostrokerider.se/koposalj/818
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

Holma_ skrev:Svar till er båda:
Minarelli...minarelli..Ni tror att det är sån jävla skillnad bara för att det är en minarelli...
Dz2...80km/h med den där cylindern? Du måste ju vara sämst i världen på att ställa in! Du ska fan ha 100+ med den!
//Holma
Hm..går det ens att jämföra en corsa med en set-up med Stage 6 pro replica rör som suger för övrigt , sen så har corsan 13hk och är en midrace cylinder.
Med Stage 6 pro replica röret och lite annat gick den i 85km/h
http://www.youtube.com/watch?v=XJsXtC2i5J0
Om du skulle läst mitt projekt eller liknande skulle du vetat att jag kommer upp i hastigheter över 100km/h med min Stage 6 pro sport och mitt C16.
På filmen där jag testkör med C16 röret och annat e det inte riktigt inställt , men nu kommer jag upp i farter närmare 110km/h.

Så att kom nu inte och var en sådan smurf och försök sätta dit alla andra.
Om du ens tagit dig tid att titta på filmen så står där fel inställd i kommentarer bla bla tror det står i beskrivningen t.o.m.
Sen om du e så jätte bra så borde du höra på motorns gång med att den är fel-instäld för det märker nog varenda kotte.(men inte du?..)

Nåväl , tillbaka till påståendet om vikterna. Om jag skall vara 100% ärlig så har jag alldrig prövat byta bara vikter på en originalmoppe.
Men såfort du har ett effektrör så har 3-4g visat sig funka bäst.
För tillfället kör jag med Polini 70 sport med original röret och har 3,4g vikter vilka funkar bäst.
Så att jag backar ur diskussionen med originalröret , och original set-up.
Ett påstående jag inte backar på är dock effektrör = 3,2g vikter
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög

Inlägg av kinamoppe-mannen »

Kör på 4 eller 4,5 grams vikter. Då sticker den lite bättre iaf :)

Lättare vikter GER bättre acc och sämre topp
Tyngre vikter GER lite högre hastighet och sämre acc
Användarens profilbild
blad93
Elmoped

Inlägg av blad93 »

tyvärr stämmer inte det, citat:

Det finns en uppsätning vikter som funkar bäst för din mopped, då har den bäst axx och topp. Angående vikterna så skullle jag köpt mellan 3,5-4g. //blad93
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög

blad93 skrev:tyvärr stämmer inte det, citat:

Det finns en uppsätning vikter som funkar bäst för din mopped, då har den bäst axx och topp. Angående vikterna så skullle jag köpt mellan 3,5-4g. //blad93
Tyvärr för din del så stämmer det jag skrev!:
såg du vad du ens skrev? Exakt det jag skrev i andra ord.

Men du, jag som har haft 4 trimmade och otrimmade scootrar vet ju inte vad som händer när man sätter i lättare och tyngre vikter? jo så här blir det.

Original som trimmad så får du ut en bättre accerelation med lättare vikter? vad är det du inte förstår på den punkten? Du kan ju inte påstå att den går likadant eller slöare? nej jag tänkte väl det. BÄTTRE acc!

Otrimmad som trimmad så får du ut mellan 3-5 km/h MER med tyngre vikter men den blir slöare då motorn inte orkar varva för den går tungt men du får dock ett par extra KM/H.

NU kan du själv komma med ett påstående till varför det inte stämmer? så kan jag kontra dig!

Edit: La till att jag har haft otrimmade också så klart
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

kinamoppe-mannen skrev:

Men du, jag som har haft 4 trimmade scootrar vet ju inte vad som händer när man sätter i lättare och tyngre vikter? jo så här blir det.

Original som trimmad så får du ut en bättre accerelation med lättare vikter? vad är det du inte förstår på den punkten? Du kan ju inte påstå att den går likadant eller slöare? nej jag tänkte väl det. BÄTTRE acc!

Otrimmad som trimmad så får du ut mellan 3-5 km/h MER med tyngre vikter men den blir slöare då motorn inte orkar varva för den går tungt men du får dock ett par extra KM/H.

NU kan du själv komma med ett påstående till varför det inte stämmer? så kan jag kontra dig!
blad93 har rätt! Man får inte bättre acc o sätta i lätta vikter kanske om man hra 10g vikter... Men bäst acc får man om man har dom perfekta vikterna !
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög

Aerox08 skrev:
kinamoppe-mannen skrev:

Men du, jag som har haft 4 trimmade scootrar vet ju inte vad som händer när man sätter i lättare och tyngre vikter? jo så här blir det.

blad93 har rätt! Man får inte bättre acc o sätta i lätta vikter kanske om man hra 10g vikter... Men bäst acc får man om man har dom perfekta vikterna !
Fortfarande får man bättre accerellation när man sätter i lättare vikter!!
Det blir ju bara bättre ju lättare dom blir (dock inte för lätta så klart) eller hur?

Perfekta vikter, vaddå perfekta vikter? man prövar sig ju neråt ändå :wink: blir ju lättare som jag säger, du sätter ju aldrig i tyngre ändå!

Jag kan diskutera hur länge som hällst då jag vet att JAG har rätt.

Till TOPICEN: 4 eller 4,5 grams vikter!
Ska inte störa mer här, Har sagt det jag ville säga!
Användarens profilbild
naRaja
Svårstartad skrothög

Inlägg av naRaja »

asså lyssna på holma_ ! den ända av dem som har rätt,

helt orginal moppe ska absolut inte ha under 5.0 g 5.2 låter mkt bra till orginal

haha skule också villja se dz2 med 3.4 g på en orginalmoppe :roll:
skulle varva sönder....

Men så länge du kör orginal så byt till 5.2 om du känner för det! :D
P0JKEN skrev:ingen märkvärdig effekt, mera att det drar mindre bensin.
Men spelar ingen roll om man trimmar hårt. Din motor är mera törstig än en finsk bastu badare är på HB.
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

naRaja skrev:asså lyssna på holma_ ! den ända av dem som har rätt,

haha skule också villja se dz2 med 3.4 g på en orginalmoppe :roll:
skulle varva sönder....
en till person som måste lära sig internet-grundregler , läs hela tråden först? .. :roll:
Citerar mig själv

,,Nåväl , tillbaka till påståendet om vikterna. Om jag skall vara 100% ärlig så har jag alldrig prövat byta bara vikter på en HELT originalmoppe.
Men såfort du har ett effektrör så har 3-4g visat sig funka bäst.
För tillfället kör jag med Polini 70 sport med original röret och har 3,4g vikter vilka funkar bäst.
Så att jag backar ur diskussionen med originalröret , och original set-up.
Ett påstående jag inte backar på är dock effektrör = 3,2g vikter
´´
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Weasl
Elmoped

Inlägg av Weasl »

Hehe ganska spridda svar men tackar :lol:
Sendarajder
Varnad

Inlägg av Sendarajder »

//Holma
ska bara berätta en sak det kanske inte är så stor skillnad från motor till motor utan det är hur mopeden är drevad nästan allt går ut på hur den e drevad kan jag säga. minarelli är både drevad till axx och toppfart och man kan ju komma upp i hastigheter över 100km/h med ett sjukt bra axx med org drev då har vi avklarat den saken om minarelli dreven. vi går vidare till min hyosung som är extremt axx drevad om jag lägger i 6g vikter i min hyosung när den var helt avstrypt med 50cc cylinder så började den övervarva. den har 9g vikter org och ja den va en jävla skillnad på hastighet axx och allt den gick i ca: 62km/h med 50cc helt avstrypt och 6g vikter i. med 9g vikter fick den ett axx som en åsna och fast den toppade 65km/h så en slutsats till allt detta är att nästan allt beror på hur mopeden är drevad.........
Frullen_91
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Frullen_91 »

För i hellvette grabbar !!! Sluta deffta ,,

Lättare vikter gör att mopeden snabbare kommer upp i varvtal , inte att den "accar bättre och går sämre i topp"

För fan grabbar ta å ge er.
Team High-End Racing

Kiesler racing Ts2 http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 317#269317

Utför renoveringar av mopeder.

Bygger även motorer efter kundens önskemål
Användarens profilbild
blad93
Elmoped

Inlägg av blad93 »

lås?
//Blad93
Sendarajder
Varnad

Inlägg av Sendarajder »

hyosungsf50 skrev:
//Holma
ska bara berätta en sak det kanske inte är så stor skillnad från motor till motor utan det är hur mopeden är drevad nästan allt går ut på hur den e drevad kan jag säga. minarelli är både drevad till axx och toppfart och man kan ju komma upp i hastigheter över 100km/h med ett sjukt bra axx med org drev då har vi avklarat den saken om minarelli dreven. vi går vidare till min hyosung som är extremt axx drevad om jag lägger i 6g vikter i min hyosung när den var helt avstrypt med 50cc cylinder så började den övervarva. den har 9g vikter org och ja den va en jävla skillnad på hastighet axx och allt den gick i ca: 62km/h med 50cc helt avstrypt och 6g vikter i. med 9g vikter fick den ett axx som en åsna och fast den toppade 65km/h så en slutsats till allt detta är att nästan allt beror på hur mopeden är drevad.........
alltså detta var INTE för att vara uppkäftig
Låst