Problemet som rubriken antyder är att primärvariatorn inte växlar ut fullt längre, märkte det i vintras när den varvade aningen mer och lägre topphastighet.
Provade nyligen att dra en sträck på variatorn där det nu syns tydligt att den inte växlar ut fullt(se bild). Den blåa pricken motsvarar var remmen skulle vara och den röda var remmen ligger nu.
Har plockat isär och rengjort den X antal gånger och med min lilla kunskap om variatorer tycker jag den ser ok ut, kan tillägga att 1 av 3 extremt tunna brickor mellan motoraxeln och variatorn är borta då den gick i bitar efter en felmontering.
Sekundärvariatorn har jag inte rört mycket mer än att sätta tillbaka glidklackarna som ramlat av, primärvariatorn krånglade innan jag satte tillbaks dom.
Toppfarten har sjunkit ca 5-8 km/h så vanligtvis ligger man i ca 38-40 km/h vilket känns lite långtråkigt när till och med skotrar kör om en

Någon som har förslag på vad det kan vara för fel, är ju samma princip som i skotrar så jag bör inte vara den första med problemet. Är långt ifrån expert på variatorer men är bra på att meka.
Kan det vara tryckfjädern/vikterna? remmen bytte jag i höstas. Har funderat på att plocka V-ringen men tror att variatorn ska fungera som den ska innan.
Alla tips är välkomna
(Bild)
https://www.dropbox.com/s/79xvmqk0t8azo ... 2.jpg?dl=0[/img]