Gilera SMT kommer inte över 6k varv på högre växlar

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
ludlew
Elmoped

Gilera SMT kommer inte över 6k varv på högre växlar

Inlägg av ludlew »

Jag har en Gilera smt 04 allstå med gamla Derbi motorn (5 växlad). När kör lagligt så brukar jag växla upp ganska snabbt från 1an, 2an och tillslut till 3an men inte för tidigt, runt 5-6000 varv men när jag kommer till 4an och 5an så stannar varvtalsräknaren på ca 5500 varv och går inte upp mer, den håller samma hastighet hela tiden och det låter inte jämt utan hackigt på fullgas, den stannar även på 55 km/h på 5an och går inte upp mer, effekten kommer inte.

Om jag däremot kör och växlar till trean och fortsätter att hålla fullgas så går varvtalet upp långsamt och så kommer effekten och den accelererar som fan, om jag ska köra snabbt så brukar jag då växla upp från trean vid ca 9-10000 varv strax innan röda och den fortsätta accelerera, hastighetsmätaren går till 80 och när jag testade att pressa ut full effekt en gång så gick pilen gick över 80 och sen bröts vajern.

Jag köpte mopeden och blev väll inprincip lurad eftersom att inget var bra förutom motorn men nu börjar jag tvivla på den. Jag bytte allt som behövdes, vajrar tempsensor, gashandtag mm. När jag bytte allt som var trasigt så bytte jag från 14mm till 17.5mm förgasare och har just nu 103 högfartsmunstycke och 34 lågfart. Mopeden startar alltid på första kicken med lite gas på förutom om den har stått ett tag, då behöver jag dra på choken.

Det sitter ett Metrakit Thrower ALU rör på som antagligen är några år och jag är ganska säker på att det är urpluggat. Kolven bytte förra ägaren strax innan jag köpte den och jag har kanske hunnit köra några hundra mil efter inköpet. Han bytte även vevpartiet samtidigt. Kolven är 50cc orginal tror jag. Jag tror även att cdi boxen är ostrypt men jag är inte säker.

Jag begriper inte vad fan som är felet och jag skulle vilja att den kan accelerera lika bra på alla växlar, är det motorn som är fel på eller något med tändningen kanske? Jag har köpt större lågfartsmunstycke (36,38,40) som jag tänkte sätta på men det kanske inte spelar någon roll.

Skulle vara djupt tacksam för alla svar!
ludlew
Elmoped

Inlägg av ludlew »

Det slog mig nyss att den kanske är drevningen, tänkte räkna fram och bak imorgon eftersom att jag inte är säker på vad det är.
Hult65
Elmoped

Inlägg av Hult65 »

Den orkar helt enkelt inte på högre växlar, moppen behöver inte lika mycket styrka för att varva upp på lägra växlar, dra eventuella pluggar skulle kunna lösa ditt problem
Skriv svar