MOTORDATA NEDSKRIVET PÅ UPDATE 8/5 2009!
Update 26/12 2009!
Det har ju varit väääldigt dött här nu, har tappat lusten och orken samt har inte ekonomi till det. Bilen tar upp nästan alla pengar och tiden går mycket till skolan. Ska försöka fixa till den nu i vinter så man kan sälja till våren/sommaren, men får jag till den kommer det självklart en testrun film upp innan den säljs

Kommentera gärna vidare, alltid roligt att höra några snälla kommentarer som boostar.
Update 20/8 2009!
Nu blir det en bildupdate! Tyvärr dålig kvalité på bilderna, min magnefika mobilkamera klarar inte riktigt av att fånga djupet i färgen och det blir flammigt och ser dåligt ut, ändå är det 5mp, hyffsad lins (För att vara mobil då) och autofokus. Vaxad är den nu iaf och blankt blev det

Bakfälgen innan jag började, skitig och lite matt.

Ca 2h senare var den "lite" blankare, syns inte så bra på bild


Framfälgen nu då, detta innan:

Och runt 2h senare vart det ju mycket bättre!


Det var bara fälgarna det, efter en ordentlig tvätt och ett par omgångar nano tech vax blev resten blankt också

Lite oskarpa bilder men blankt är det ju iaf! Blev lite härligare djup i färgen och den ser mycket våtare ut.



Nu blir det lite närbilder:
Vad ska man säga? Speglar är överskattade






Das bakskärm. Där är bilden som mest oskarp och flammig, beror på att den är tagen så nära, det är nog pearleffekten som jävlas med kameran samt djupet.


Bjuder på ett blött hjul också


Kom med några snälla kommentarer nu! Ska ta lite mer bilder någon dag framöver i solen så lacken får komma till sin rätt

Stay tuned!
Update 20/8 2009!
Bilder längst ned i updaten
Nu börjar det röra på sig! Har ställt minsta möjliga förtändning (1,55mm) och tro inte på fan att det börjar röra på sig lite. Har labborerat med mycket förgasarinställningar och munstycken med samt justerat in tändningen mycket mer precist så att givaren läser av svänghjulet bättre, bytt tändhatt och tändstift och är äntligen uppe och har rört på 12000rpm och kan hålla där ett tag också. Men den dör efter ett några seks pressande på höga varv, som att tändningen inte orkar längre och bara slutar tänder. Menmen, det är bättre än förut och ska ju modifiera tändplattan så jag kan ha ända ned till 1mm förtändning! Det är riktigt vass förtändning och den borde varva som satan då. Inte så skonsamt för kolven bara men den ska nog klara sig.
Är träff här i sundsvall på lördag också så då lär man ju bege sig till och visa pärlan ett tag så ska tvätta och vaxa ordentligt på fredag, det blir en hel dags rekond då

Tänker bjuda på lite bilder på hur den ser ut nu


Som ni ser är det ju ingen svänghjulskåpa på, inga kylarvingar samt allmänt lite skitig och så, men har ju åkt runt och ställt in en massa nu så kåporna kommer på imorgon och ska nog börja gå runt med lite kromglans på fälgarna för att få till glansen riktigt och ha en bra yta att vaxa sedan. Ska se om jag kan lyckas göra en liten testrun film imorgon också

Lämna några snälla kommentarer och som alltid! Stay tuned!
Update 1/7 2009!
Jahapp, nu va det ett tag sedan det hände något här i tråden så det är såklart dags för dåliga nyheter då

Första tiden men ny kolv nu så kommer jag köra med ett vanligt br9 och mer bensin i soppan än förut, blir väl närmare 50/50 e85/99 oktan. För att kunna ställa in tändning och förgasare lättare, ska dessutom byta lågfatsmunstycke inom den närmaste tiden. Måste bara bort med förgasaren så jag kan kolla vad som sitter i (Det är trångt!!!)
Kommer nog höja avgasporten yttligare också om jag får tillgång till en dremel =) Vill ha lite mer varv! Fick till tändningen ganska ok vid 4,5mm förtändning iaf, hackade en del men fick den att dra iväg ett par gånger och då drog det ganska bra trots 3/5 gas ungefär. Drog bara upp till 12000rpm dock sedan va det bara stopp, inget hack eller så, bara stopp. Så lite mer exprement ska det bli och lite mer varv =)
Kolven gick f.ö åt när jag höll på att dra en audi och låg på runt 11000rpm så dog den bara = INTE KUL! tändstift för 225kr och kolv för 700kr... Jag behöver mer spons! Någon som vill donera några kronor?

Aja, här kommer det lite bilder iaf:
Har inga verktyg hemma nästan och farsan är i kina i 3 veckor så har inte tillgång till hans jobb heller så jag kan åka och hämta något, då får man vara lite uppfinningsrik istället. Näbbtång behövs inte, sax och skruvmejsel finns ju!

Cylinderloppet är finfint iaf, har fått bra med olja då loppet är väldigt lent och oljigt. Kanon kvalité på klotz oljan!


Kolven är ju lite sisådär om man jämför med den nya, tändstiftet är ingen vacker syn det heller... Angående höjden på kolven så är den gamla lägre, det ska den nya bli också så den passar ordentligt.

Liten krater i kolven här då. Någon som är sugen på att köpa?



Önska mig lycka till och skriv gärna någon kommentar! Svarar gärna på frågor också.
Stay tuned!
Update 9/6 2009!
Det har inte blivit någon update här på ett tag nu, det beror på att jag slitit av ett ledband i fotleden och kan därför inte köra och därmed går det inte heller att ställa in tändningen riktigt. Jag har ställt in nu så det går bra mycket bättre iaf, men ska ställa ännu lite mer förtändning, så den ligger på runt 4,5mm istället och hoppas på att det funkar bättre

Hur som hellst så går den ju ganska bra nu men har inte fått den över 11k rpm på 6an, vet inte riktigt hur fort det gick då jag tagit bort alla magneter till mätaren men de ska dit igen och jag ska kalibrera om så det blir rätt, men runt 90 skulle jag tippa. Funderar nästan på att ta bort cylindern en gång till och fila upp avgasporten lite så jag får ännu högre duration så jag inte förlorar något på höga varv med den, men det blir när jag är klar med tändningen och ser hur den går då =) Kanske inte behövs heller.
Aja, har varit kryckor en vecka drygt nu och lär väl bli någon vecka till också innan det är hyffsat men ska försöka våga mig ut ganska snart och ställa in trots foten.
Update 27/5 2009!
Nu har jag varit ute och felsökt lite, hittade inte på något spec udda :/ Förtändningen låg på 1,5mm men det ska ju göra den mer varvvillig så där ska inte problemet vara och stiftet såg helt ok ut. Ställt om tändningen till 1,7mm nu men inte provkört, det blir det till att göra imorgon. Lite bilder iaf:
Lite trångt i det nya mekarutrymmet (ett litet cykelföråd som är delat med resten av huset) Det är inte så kul...

Det dunsade till lite och helt plötsligt hade två däck tippat precis framför kylarvingarna, puh va nära det va


Stiftet som inte ser ut att vara orsaken till problemen, blandningen ser ju ut att vara helt godkännd.

Stay tuned!
Update 26/5 2009!
Nu är skapelsen klar. Problem med motorn dock. ettan går rätt fint, men sedan går det sämre. 2an vill den inte över 10 000rpm och det saknas kraft och 3an och uppåt vill den inte över 7500rpm utan den börjar hacka och jävlas, blir nästan som ett varvstopp. Problemet är också när man släpper gasen och motorbromsen går in så jag misstänker felinställd tändning men möjligt att det är något på förgasaren också. Aja, hur som hellst så kommer det lite bilder

Står utanför morsan och blänker lite, ska vaxa den så fort motorn är fixad sedan så blir den ännu finare =)


Utanför farsan

Bakifrån är den ganska fet också


Kommer bättre bilder på mopeden med alla detaljer och sånt när den är helt vaxad och tillfixad, då blir det även testrun film

Ang munstycket så sitter det är 240 i =) Men ska labborera lite med det.
Nu vill jag ha lite kommentarer här!

Stay tuned!
Update 23/5 2009!
Nu är den provstartad, och jävlar säger jag bara! Inte provkörd än men det kommer imorgon när den är helt ihopplockad. Har jävlats rätt mycket idag också, höll på över 2h med bakbromsen som fortfarande inte fungerar... Men ska öppna bromscylindern imogon och kolla över det, sedan lufta fram en sista gång också. Kopplingen verkar ju ta ganska fint iaf och gången är det ju inget fel på iaf, den vägrar börja blöddra kan man ju konstatera iaf. Nu till bilder och FILM!
Luftboxen och skitig kåpa och ram, förjävligt hur det ser ut men blir bra när det är tvättat iaf


Lite smutsig kanske, men så står den nu. Imorgon blir den klar


Ganska fet bakifrån ändå


Hastighetsmätaren ska kalibreras imorgon, bromsarna ska bli klara, allt ska ses över, tvättas och vaxas ska det göras också samt testköras och börja inkörningen. Provstartad är den ju redan, det är ju bara att kolla in filmen när jag smågasar här

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NJrN1zu-CE0[/youtube]
Den vägrar att börja blöddra och ändå är munstycket ganska så jävla stort, någon som vågar sig på att gissa en storlek?
Nu vill jag se lite kommentarer så jag har något roligt att läsa imorgon

Stay tuned!
Update 22/5 2009!
Nu händer det grejer


Tändningen är iställd för 1,74mm förtändning, bör funka fint med etanolen det



Mitt nya sportiga tändstift



Paket med lameller och ganska hårda fjädrar från MRD, ska väl klara av effekten till skillnad mot för de "sketna" prorace lamellerna som jag hade innan


Tändningen inställd och ditsatt (cdi och allt sånt bjäfs kommer på imorgon) Avgasrörsfästet på ramen är svetsat också som synes, det var lite sprucket så det va bara att tiga ihop


Ren njutning att sitta bakom detta, inte sant?


Nytillverkad bussning, inget vanligt gummiskit här inte



Jagvet, ingen fokus alls på mopeden, men så står den nu iaf


Bakbroms och bakhjul, ser ju vackert ut


Imorgon kanske det blir en liten film på första starten

Se till att kommentera lite nu så man blir lite peppad!

Stay tuned!
(Updaterar senare med provstart idag eller imorgon, film finns nu men har ej tid att lägga upp nu)
Nya updates längst ned. Kolla med explorer som webbläsare då man inte kan se hela inlägget med firefox (jag kan inte iaf :S)
Som ni säkert sett på min andra tråd så gick motorn åt rätt skapligt, tändningen gick sönder och cylindern skar samtidigt pga en trasig låsring till kolvbulten. Nu blir det iaf till att skaffa en ny tändning och ny cylinder (och annat godis där till)
Länk till gamla projektet: http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=78
Tack till cykelkraft för rabatter och redan fina priser!
Tänker inte avslöja något specifikt innehåll till motorn just nu utan väntar lite med det, kan säga lite vad det kommer bli iaf:
84,4cc kommer den hamna på
26mm förgasare
racetändning av samma märke som cylindern
START! 27 augusti 2008
Nu börjar resan och en ny motor ska byggas upp.
det kom ett litet paket på posten idag, vad kan det vara?

det var något med krom i iaf


26mm dellorto flatside förgasare innehöll visst paketet

Det kommer nog dröja ett litet tag till nästa update, men den kommer och då kommer det nog rätt stort dessutom. Stay Tuned!
Update 3/12 2008
Har fått ett litet paket från min sponsor http://cykelkraft.se innehållandes en t-shirt, usb minne på 2gb, dekaler och ett nyckelband. Kan säga att beställningen äntligen sker snart! Den 8e December smäller det och då dras beställningen iväg

Funderar även på att göra en ny undertail, någon som kan gissa på vad jag har planer på?


Temat på hojjen ska ligga samma som förut, ett cleant, stilrent bygge som sticker ut utan att se ut som något överdrivet.
Stay tuned!
Update 8/12 2008
Nu är beställningen lagd.

Snittrabatten jag hade på delarna låg på ca 22% där

Update 15/12 2008
Fått hem min beställning nu!

Åkte och hämtade mitt mystiska paket


Ahh! mysmätaren


mitt nya fatbar styre.

Veven var betydligt rejälare än original doningarna



26/28mm insug, kopplingshandtag, munstycken, 1,5mm cylinderfots packning och motordrev

Lite aluminium och en tändning, ljuva märket polini!


Större och bättre än original, de gillar vi! Ska dock åka på en liten portning


Underbart! äntligen grejerna hemma och min fina nya tändning.

Är också ett nytt sadelöverdrag som åkte med men de va onödigt att ladda upp.
Vad tycks då folk? fina grejer va?

Men jag frågar igen, vad tror ni jag har för planer med undertailen?

Stay tuned!
Update 1/1 2009!
Har börjat passa in motorn samt putsa på delar och jävlats nu

Så står skönheten nu, otvättad och ovådrad


Börjat ge mig på att putsa cylindern nu också, inte så bra bild men man börjar kan se resultat iaf. Mer info om cylindern senare.

Toppen fick sig en omgång av sprayburken också.

Så här blev resultatet. Den är dock helsvart nu pga en liten miss i beräkningen med filen, men bara att slipa till igen


Nu är frågan hur jag ska göra med motorn, antingen blir det att svarva ned toppen eller att höja upp cylindern med en spacer så det funkat med den nya slaglängden. Lutar åt att det blir en större portning samt spacer. Portningen sker isf med dremel och kulstift, bättre verktyg än så fick man inte tag i utan att spendera miljoner, så får hoppas på det bästa

Stay tuned!
Update 4/1 2009!
Nu har det börjats portats och passats in för motorn


Här har vi då blocket innan portningen, en efter bild kommer inom en snar framtid. Där ser man också markeringarna som det är portat efter.

Stay tuned!
Update 6/1 2009!
Idag blev det lite gjort iaf

Blev ju rätt bra detdär


Passade på att kolla hur det kommer passa med förgasaren, kommer bli tight. För övrigt så kanske det blir en ny luftbox också, home made i aluminium


Passformen blev fin efter lite omgång med dremel. Syns inte så mycket pga dålig bildkvalité och det ser inte ut som något är filat i hörnen men det är bra



Cylindern som den ser ut nu


Kollade nya mätaren också och kollade passform, blir ett egengjort fäste för den så den kan sitta så optimalt som möjligt



Bonusbilder på lyktkåpan



Update 18/1 2009!
Tjena, nu är det dags för en liten update igen


Ställde gamla originalkolven i nya cylindern, är ju en viss skillnad


Tyckte det blev en snygg lösning när blockhalvorna skulle ihop igen


Någon som vet vart jag kan få tag i kolfiber för ett bra pris? Biltema här i stan har det inte hemma sist jag var där och kollade tyvärr.
Stay tuned!
Update 15/2 2009!
Nu var det ett tag sedan senaste update, har dels inte haft tid och dels inte hittat alla grejer men nu är det starkt på G igen och bjuder på en hyffsat stor update nu iaf


Man får ju inte riktigt samma effekt som i verkligheten med en 2mp mobilkamera men detta är några av grejerna som jag polerat upp nu, är lite fler grejer också men dessa jag har bild på



Så ser det ut när man kollar i mitt insug, kolfiber är kärlek! som sagt, 2mp räcker inte långt men har inte pengar till något bättre xD

Svårt att fånga de detaljer man vill se med kameran men portat är det iaf, detta är två av spoolportarna (höger sida) Blev rätt bra, känns lent och fint när graderna är borttagna nu också


Avgasporten, stor och fin är den, kommer nog göra sitt jobb bra


Hela cylindern som den är nu. Inga missöden med den och portarna är jämna och fina med bra vinkel (ser det ut som)

Cylinder och kolv. Kolven fick jag slipa ned kjolarna på för de kom lite långt ner med den förlängda slaglängden, blev bra det med och lent och fint i kanterna. Cylinderns utsida ska jag jobba med lite mer, har inte hunnit med mig där, men det finns tid för det


Lackat om motorn nu så det ser lite fräshare ut. Om jag har pengar så det räcker så köper jag rostfria skruvar runt om och polerar upp så de blir blanka och fina. Sitter ju bara vanliga svartståls skruvar på nu, polerar man dem så rostar det ju. Blir ju snyggare med blanka skruvar mot mattsvart motorblock, eller hur då?


Så står den nu. När motorn är klar ska den plockas ned yttligare. Styret ska bytas, ska troligtvis göra en ny luftbox i aluminium om tiden finns (ska poleras såklart då). Fälgarna kanske ska lackas lite speciellt och ska ta och puttsa av ram och sving så de blänker fint igen. Önska lycka till! =)

Stay tuned!
Update 8/3 2009!
Tagit isär mopeden ännu mer idag, bort med gamla styret och gjort klart nya fästet till hastighetsmätaren


Ganska blankt iaf va?

Har även kollat och passat med motorn, kommer att behöva modifiera ramen lite för att kunna få dit förgasaren, den är ju lite stor! Blir även kanske en liten höjning, tycker den är så pass låg så. Kommit på lite delar som ska lackas om också, blir lite mer metallicsvarta delar och ska polera upp avgasröret igen. Blir säkert något mer roligt också =)
Stay tuned!
Update 22/3 2009!
Nu har det hänt lite grejer iaf, gjort klart en hel del grejer och börjat på vissa. Kommer beskrivningar vid bilderna!
Så här stod mopeden när jag kom idag, lite lagomt slaktad och mer är bortplockat nu. Sving, fotpinnar och luftburken är borttaget samt några småfästen som ska fixas till.

Så ser motorn ut nu. Ingen tändning och utan cylindern men det börjar ta sig iaf



Cylindern är färdigportad nu iaf, blev rätt stora portar så får väl hoppas på bra flöde och riktigt fin effekt


Sadeln som ska kläs om, överdraget är borta nu och det nya ska häftas på. Det nya är helsvart och blir förhoppningsvis bra


Röret höll på och jävlas genom att vara halvsunkigt och små rostprickar som skulle bort. Förebild:

Ska fortsätta ett tag till med det, men det värsta är borta


Förgasaren med silikonslang och aluminiuminfästning för dragningen till luftburken. Originalslangen var för liten och det gick inte att få tag på någon vanlig slang som såg bra ut så fick bli en racingslang i silikon, var dyrt men så kan de bli ibland. Ramen är modifierad och kapad också för att få det att passa utan att ta i

Så här ser dragningen till luftboxen ut. Ska poleras när det är ihopsvetsat samt inpassat. Blir att köra med original luftburk och bara ha dendär dragningen istället. Jag är ju ensam om det iaf



Har alltså hunnit med lite nu och mer ska det bli. Ska klä om sadeln i veckan när jag köpt häftstift och ska iväg och handla lite andra grejer också som t ex rostfria skruvar och gummifästen som är slitna. Lägg gärna en kommentar innan du drar! =)
Stay tuned!
Update 5/4 2009!
Nu har det hänt lite gosaker här! Lufttunneln är i det närmaste klar i tillverkning, jag har arbetat med ramen och fått upp bra med glans (bilderna får tala för sig själva) och riktigt fin yta på den. Passat in röret också så det passar mellan förgasare och lufttunnel och ram, extremt tight, det spelar på någon milimeter bara (ingen bild tyvärr pga för dålig kamera som inte kan fånga fokus rätt). Polerat upp mellanröret till poliniröret också och blev bra mycket bättre kan jag ju säga

Är det detdär som kallas blankt? Ramen fick sig en behandling. Ramen är otvättad och endast fixat lite finish på den, ska bli bättre också med wax och tvättning.


otvättad som aldrig förr... Ville bara visa en bild

Lufttunneln tigas ihop. Aluminiumsvetsning är grejer det.

Lufttunneln på plats, ser ju rätt ok ut. Men den ska poleras riktigt också. Den ska fixas till lite också så det ser bättre ut vid luftboxen


Mellanröret innan:

Mellanröret efter:

Cylindern på plats preliminärt. Bara för att visa hur det sitter, den ska poleras nu då ytan är bra, tempgivaren ska också poleras riktigt. (skitigt)

Sadelns nya överdrag, kommer väl bli rätt snyggt va? Har haft det som kvällshobby att häfta dit (inte klar riktigt än)

Under påskhelgen kommer det jobbas hårt och då ska jag ha köpt lite nya grejer och skruvar, då blir det stor update!
Stay tuned!
Update 13/4 2009!
Har tyvärr inte hunnit med mycket alls nu, jobbat med farsans bil hela helgen och det har jävlats lite men blev bra till slut iaf =) Kommer lite bonusbilder iaf! Är klar med sadeln helt nu btw, tyvärr blev bilden inte så bra med får duga.
Sadel före:

Sadel efter:

Blev lite skitigt med allt mekande...

Det var ju dags att byta bromsar, bättre sent än aldrig. Detta kan ha någon koppling med dålig bromsverkan och obalans

Skitigt slutresultat:

Nya bromsskivor runt om, nya belägg bak (de fram är nybytta också). Växellådan fixad så nu går det att backa med biljäveln! Helt hopplöst att köra utan back och utan bromsar bak som det har varit ett bra tag nu. Övrigt fixat med lådan är så att man kan nu lägga i ettan när det gör över 5km/h och tvåan när det går över 30km/h. Nya motorkuddar är det också, samt som synes sommarsulorna är på och lackade bromsok.
Blev inte så mycket moped denna gång, men jag tar igen det nästa helg då jag har bra med tid!

Stay tuned!
Update 19/4 2009!
Nu har jobbet fokuserats på mopeden igen. Tagit bort allt som ska lackas förutom stödet som får sitta på tills lacksprutan åker fram igen =) Ramen är omsvetsad nu med så det passar med storförgasaren och blir lite extra styvt också, alltid en bonus

Polerade skruvar vs opolerade, visserligen inte så avancerat polerat men fullt tillräckligt när de sitter mot en mattsvart motor.

Ramsvetsning pågår. Blir lite extrajobb med att ta bort klarlack som reser sig av värmen nu också i närheten av svetsningen, jobbigt men sånt man får ta.

Dålig bild på nya skruvarna till motorn, men alla skruvarna ser ut som den som sitter längst till vänster och blänker där irl. Blev en bra höjning av utseendet

Styrkronan fräses ned en bit.

Och så mycket blev det

Otydlig bild på omsvetsningen av ramen. Det är en stomme i ramen iaf, den som fästet till stötdämparen sitter på som blivit modifierad och är inte rund längre. Behövdes mer plats. den biten på ramen lackas blanksvart, ser bättre ut och det rostar inte.

Följande saker ska lackas, vissa ska blästras innan också. Lär ju bli ännu ett lyft i utseendet =) Lackas förmodligen nästa helg. Funderar på att lacka flottörskålen metallicsvart och låta resterande del vara blästrad som den är (ganska blankt ändå).


Det som ska lackas är: Styrkrona med styrfästen, skjutspinnar, fotpinnar, luftbox, undertail (ska modifieras också), kylaravskärmning, bromsok, bromsoks distans bak, kedjeskyddshållare, styre, stöd och kanske halva förgasaren. Inte samma färg på allt dock, vissa blir blå, andra svart. Blir lite olika nyanser av blåfärgerna också. Vissa som kåporna andra lite ljusare pearlblå.
Blir nog en modifiering av stötdämparen bak också för att höja mopeden en aning så man kommer lite högre upp, det blir det mest hållbara kontrat med att sakerna får plats.
Nu flyttad till TSR garaget! =)
Stay tuned!
Update 26/4 2009!
Inte hunnit med så mycket idag. Magsjuka och dålig bläster bidrar inte till lyckat arbete

Hur som hellst så är allt blästrat och nästan allt grundlackat. Grundar allt förutom undertailen med en vanlig grå primer. Undertailen grundas med blankspart grundfärg pga att den lär nog utsättas för en del stenskott och det kommer synas rätt väl om den är grå under (ska lackas metallicsvart)
Lite bilder blir det iaf:
Undertailen. Nästa helg blir det riktig lack!


Grundade små mopeddelar =)

Luftburksson som grundas.

Blir lite mer spännande nästa helg då allt kommer att lackas (kommer bli svarta och blå delar, inget som kommer att bli samma färg som kåporna) och får se om man kanske hinner med något mer också =)
Update 3/5 2009!
Skriftlig update idag, tyvärr :/
Inte hunnit med någon lack idag, långsamt går det.. Måste ha ett nytt vevaxeldrev pga är ingen krysskil på veven vilket smart som man är inte har kommit på förns idag. Drevet är beställt men jag glömde att beställa bromsbelägg som jag också behöver så det kommer bli onödigt dyrt att köpa här istället från min kära sponsor cykelkraft. Jag har behövt spackla undertailen pga förra ägarens missar i arbetet på den, helt ojämn och jävlig så blir slipning på den nästa fredag.
Har iaf passat in luftburken och lufttunneln ordentligt nu så den ska bara nitas dit såfort den är färdigpolerad. Motorn är också på plats men utan cylinder, den kommer på nästa helg då det ska mätas squish och tändningen ska på också, med lite flyt har drevet kommit då med men det ska vara 7-10 arbetsdagar på det så förmodligen inte. Aja, hur som hellst så blir det storjobb nästa helg med troligtvis 3 heldagar på verkstan och då ska man väl hinna med lite grejer också.
Deadline är satt på 29:e maj!
Stay Tuned
Update 8/5 2009!
Nu var det dags igen. Har slipat ned undertailen (spacklade ju den) Och det va inte spec roligt, va lite tjockt med spackel men nu är det gjort, har sprutspacklat på igen och ska slipa ned det imorgon men det kommer att gå mer smärtfritt, imorgon blir det också lackering. Har putsat lite på cylindern också (utsidan då) Kommer bilder här:
Sprutspackel. Ganska många lager och inte helt jämnt men ska ändå slipas ned imorgon


Cylindern, inte klar än dock. Det ser inte bra ut på bilden heller menmen, ska putsas lite mer också, kommer se finfint ut mot mattsvarta motorn hur som hellst

Bästa bilden hittills på cylindern och dess portar


Räknade lite på durationen på avgasporten också, men ska kontrollmäta den med gradskiva. Detta är enbart en mattematisk räkning som jag tycker låter lite väl låg eftersom jag slipat ned den ca 2mm, men slaglängden är ju också 3mm längre så det blir ju "mindre" duration i vevaxelgrader även om porten är lika stor. 175,68 grader kom jag fram till iaf. Hade jag kört med original slaglängd (40mm) kan det ju tilläggas att durationen hade varit 189grader. Så det är inte så dålig storlek på porten ändå =) ganska stor med tanke på röret och den är ju också runt 30mm bred.
Mäter en spoolport nu när jag skriver detta och kommer fram till detta: 12mm höga dvs Duration ~ 100grader (med original slaglängd hade det varit 108 grader) ungefärlig portarea: 210mm på varje.
De främsta spool portarna är svåra att säga portarea på då inte de heller är kvadratiska men de fyrkantiga portarna bakom har dessa data:
höjd: 12mm duration ~ 100grader. Portarea: 120mm på varje.
Den bakre hjälpporten:
Höjd:13mm dvs en duration på ~108,7grader (med original slaglängd hade det varit 117grader) Portarea: 182mm.
Total portarea på insugsportarna blir ju då: ca 832mm.
Nu har ni som är intresserade fått data på grejerna


Jag har även beställt ett tändstift nu, får veta om de kan ta hem det på måndag, det är ingen lagervara utan lite special

Kan säga så mycket som att tändstiftet jag kommer använda mig av (om jag nu kan få tag i ett passande) ger bevisat högre effekt, bevisat i bromsbänk. En helt original (otrimmad) volvo 240 fick 3,4hk ökning av bara byte av stiften. Och de ger i snitt en ökning på 4,2% mer hästar och vridmoment än motsvarande från bosch och ngk på en rallycrossmotor på 285hk (trimmad alltså). Det är dock aldrig provat på tvåtakts etanolmaskin, så det får väl jag vara först med. Förväntar mig inte så mycket, gör det mest för skojs skull för att testa.
Några frågor? Lägg gärna en kommentar hur som hellst

Stay tuned!
Update 9/5 2009!
Nu är det lackat och ska bara klarlackas imorgon. Ska även försöka hinna med att montera tändningen imorgon samt mäta squish. Ska även ta bort gamla vevaxeldrevet och sätta en extra bricka under kopplingsfjädrarna så de blir lite hårdare

Har polerat klart lufttunneln från lutburken nu



I väntan på lacksprutan:


Färgen fastnar ju bra iaf, lite för bra kanske. Har fortfarande färg på händerna trots att jag tvättat mig med thinner.

Undertailen färdiglackad i metallicsvart. Utan klarlack där dock så ser mest ut som vanlig halvmatt färg bara.

Blev lite blå delar också. Jag blandade om min pearlblåa färg litegrann och hällde i lite av min metallicsvarta för att få lite mörkare färg samt en härligare effekt på den. Blev rätt fint faktiskt, och bättre blir det med klarlack på


Blir blå bromsok med blanksvarta bromsnipplar och polerade rostfria fästskruvar. Sportigt va?


Blir mer bilder imorgon då lacken är som den ska vara också! Har ny mobil nu också, därav är det bättre bilder än förut

Stay tuned!
Update 10/5 2009!
Cylinder polerad och squishtestad, klarlackade delar, isärtagen stötdämpare (ska modifieras för höjning) Har inga bilder på dämparen dock men lackade delar och cylindern har jag bilder på =)
Bilder:
Cylindern blev ganska fin ändå


Vet inte hur jag lyckades få så dålig bild här, men där är den på plats iaf =)

Tre små bromsok =)

Blev rätt blankt här med, klarlack gör susen


Undertailen glimmar fint i ljuset.

Blev riktigt fint i svart måste jag säga =) Klarlack med metallicsvart i på alla svarta delar samt ett par lager vanlig klarlack på det.

Luftboxkåpa, kedjeskydd och styrfästen som fått sig en dos svartfärg.

Metallicen syns inte så bra på den bilden med fint är det iaf. Helt lagomt blankt

Kåpan till bromcylindern bak blev riktigt bra den med. Blåfärgen blev lite specialblandad med metallicsvart också. Sedan mycket klarlack gör susen! Mycket finare irl

Cylindern visade sig ha ca 1-1,1mm i squish vilket jag tycker är lite väl mycket, så blir nog att slipa ned lite där så jag kommer ned på runt 0,7mm. Ska ju vara rätt bra med komp när man kör på e85


Stay tuned!
Update 16/5 2009!
Nu har det börjats plockats ihop, dock problem igen pga dum missar av mig... Minndes ju fel igen och det var i veven det var kilspår och inte drevet, så nytt drev igen blir det. Dessutom ska jag fixa uniballs till dämparen bak då bussningen brann upp vid modifieringen

Dålig bild på pjäsen men sådär står den nu ungefär, fast tanken sitter på och bränsleslangar men något åt det hållet


Modifierade och förlängda stötdämparinfästningen, lackad blanksvart nu

Sportbromsarna, kolfiberkeramiska bromsbelägg nu med


Stay tuned!
[/img]
Update 17/5 2009!
Lite skrift nu då. Börjar bli lite halvle på saker som går fel nu. Inget ställe som har vevaxeldrev med kilspår hemma, inte ens min Derbi åf, de har ingen i lager och ska jag beställa ett går det där lilla jävla drevet på 1000 jävla kronor!

Uniballsen till stötdämparen ska kollas upp tills imorgon, ska kolla om det finns några till öhlins som passar och kolla på momentum vad de har att erbjuda. Det bör nog gå bra iaf, brukar alltid lösa sig med sånt, det kommer väl bli lite stummare kanske men de är ju bara mer racing

Får jag tag i alla delar så startas mopeden till helgen och inkörning påbörjas! då kommer troligtvis även en liten film, troligen bara när den står, blir nog ingen film på körning men vem vet? Allt kan ju hända

Aja, ville bara uppdatera. Tjing och pöss!
Stay tuned!
Update 18/5 2009!
Beställt nu! Dyra men lär ju hålla för effekten iaf, hade bara mks vanliga prorace lameller förut, de håller för upp till 15hk ungefär, lär ju bli någon häst till med det jag har, och mer vrid än vad de är gjorda för framförallt =)

Fästet till dämparen blir hemgjort iaf, men kommer nog funka kanon ändå

Stay tuned!
Update 22/5 2009!
Nu händer det grejer


Tändningen är iställd för 1,74mm förtändning, bör funka fint med etanolen det



Mitt nya sportiga tändstift



Paket med lameller och ganska hårda fjädrar från MRD, ska väl klara av effekten till skillnad mot för de "sketna" prorace lamellerna som jag hade innan


Tändningen inställd och ditsatt (cdi och allt sånt bjäfs kommer på imorgon) Avgasrörsfästet på ramen är svetsat också som synes, det var lite sprucket så det va bara att tiga ihop


Ren njutning att sitta bakom detta, inte sant?


Nytillverkad bussning, inget vanligt gummiskit här inte



Jagvet, ingen fokus alls på mopeden, men så står den nu iaf


Bakbroms och bakhjul, ser ju vackert ut


Imorgon kanske det blir en liten film på första starten

Se till att kommentera lite nu så man blir lite peppad!

Stay tuned!