Sida 1 av 1
Yamaha Aerox 70cc setup
Postat: 30 mars 2017, 19:30
av ThaMaazA
Hallå där ute!
Har en Aerox från -02 som jag vill få lite fart på, kommer bli en daily driver av den och jag funderar på denna setupen:
Cylinder: Stage6 sport pro MkII 70cc
Avgassystem: Scarico HP2 (tydligen någe LeoVince Zx kopia?)
Förgasare: Delorto 19mm
Eller skulle ni valt någon annan setup? Budgeten är typ 5000kr.
Postat: 30 mars 2017, 20:18
av K50
Om jag var du skulle jag bytt vev med den cylindern, den är väldigt kraftfull... dessutom hade jag inte kört med ett HP2, tror det kommer strypa ganska rejält om du nu ska ha en Mk2a, hade nog hellre chansat på ett Yasuni R. Vill du slippa byta vev så är Polini 70 sport ett bra alternativ.
Postat: 30 mars 2017, 20:30
av ThaMaazA
Åfan! Så det blir för mkt effekt för orginalveven alltså.
Vilket rör är Yasuni R då? Finns ju en jungel av Yasuni rör på twostroke.
Vill ändå ha en rapp aerox!
Edit: Moppen kommer inte användas dagligen utan någon gång ibland, men vill ändå inte behöva tänka på att när jag vill dra på att den skall rasa hela tiden.
Funkar det med orginalveven och slits fortsre bara eller kommer den inte klara effekten alls?
Postat: 30 mars 2017, 22:19
av Arkstar
Den cylindern är inte för kraftfull. Den går att köra med original veven även om den kan verka lite kraftfull. Så länge din original vev är fräsch så inte glappar så går den att köra med utan problem så du behöver inte va orolig på den biten! Däremot om du siktar på Stage 6 Racing så är vev byte bra. Till Stage 6 Sport Pro så rekommenderar jag Stage 6 Pro Replica, Stage 6 Pro (om den nu finns kvar? länge sen jag sysslade med mopeder

) Yasuni Z, Doppler S3R alternativt RR7. Yasuni R går men är lite för kraftig. Ska du i framtiden porta cylindern så är Yasuni R bra men men då rekommenderas vevbyte!
Andra alternativ som du kan ha till original vev är Stage 6 Streetrace, Polini Sport, Malossi 70cc Sport!
Om du ska använda moppen ibland så spelar det nog ingen roll vad du väljer för rör och cylinder om nämns här ovan så länge du är noga med skötsel av olja och kylarvätska samt justering av förgasare!
Ett tips är att beställa variatorvikter, alternativt ny variator, kopplingfjädrar samt ett set med munstycken så du kan justera förgasaren!
Postat: 31 mars 2017, 08:37
av ThaMaazA
Tack för svar! Jo veven är helt nybytt, eller ja, för typ 4år sedan men körd typ 1mil sen dess. Då kör jag nog på mkII, men då skall jag alltså ha Yasuni Z?
Den kommer bli omhändertagen det kan jag lova!
Ska kolla på lite vikter och variatordelar!
Vad blr jag köra med för vikter? Vill ju kunna åka lite bakhjul också!
Moppen behöver ju inte göra 120 blås.
Postat: 31 mars 2017, 09:23
av K50
ThaMaazA skrev:Tack för svar! Jo veven är helt nybytt, eller ja, för typ 4år sedan men körd typ 1mil sen dess. Då kör jag nog på mkII, men då skall jag alltså ha Yasuni Z?
Den kommer bli omhändertagen det kan jag lova!
Ska kolla på lite vikter och variatordelar!
Vad blr jag köra med för vikter? Vill ju kunna åka lite bakhjul också!
Moppen behöver ju inte göra 120 blås.
Bara o läsa på beskrivningarna på rören
Yasuni R : Större resonanslåda och ökad diameter på kröken gör detta system tiil det perfekta tillbehöret till varje 70cc sport- och racing-cylinder, som tex MHR Replica, Corsa mm....
Yasuni Z : Ger riktigt bra effekt tillsammans med en 50cc eller 70cc sportcylinder.
Yasuni Z kostar 500kr mindre men levererar mindre effekt, välj själv.
Vikter rekommenderar jag att du köpa ett set och prova fram själv.
Angående om veven pallar Mk2 eller inte; läs denna tråden :
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=49424
Funkar säkert jättebra med mk2 om du inte ger ger järnet men för att vara på den säkra sidan skulle jag byta vev alternativt köra på en lite snällare cylinder. Men som sagt gör som du själv vill!
Postat: 31 mars 2017, 12:20
av ThaMaazA
Äsh, köper en vev också så man kan vara säker! Vill ju kunna hålla stumt ibland utan att oroa ihjäl sig
Men vad bra då, då får det bli:
70cc MkII
Delorto 19mm black edition
Lite munstycken
Yasuni R Avgasrör
Motoforce Evolution vevparti
Sen får jag beställa lite vikter osv!
Postat: 31 mars 2017, 12:45
av K50
ThaMaazA skrev:Äsh, köper en vev också så man kan vara säker! Vill ju kunna hålla stumt ibland utan att oroa ihjäl sig
Men vad bra då, då får det bli:
70cc MkII
Delorto 19mm black edition
Lite munstycken
Yasuni R Avgasrör
Motoforce Evolution vevparti
Sen får jag beställa lite vikter osv!
Tänk på att Mk2 Sport pro skall användas med 10mm kolvbult, om jag inte missminner mig så är Motoforce Evo 12mm. Sen får du inte glömma lager/packboxar! I övrigt låter det som en fin setup!
Postat: 31 mars 2017, 14:28
av ThaMaazA
Men det finns med 12mm kolvbult också, mkII alltså.
Så får köpa den med 12mm då.
Lager får man alltså inte med nya veven? Vilka packboxar behövs?
Postat: 31 mars 2017, 16:03
av K50
ThaMaazA skrev:Men det finns med 12mm kolvbult också, mkII alltså.
Så får köpa den med 12mm då.
Lager får man alltså inte med nya veven? Vilka packboxar behövs?
Tvivlar starkt på att man får med lager.
Här har du lager & packboxar till Aerox
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28742
Postat: 31 mars 2017, 18:25
av Arkstar
ThaMaazA skrev:Tack för svar! Jo veven är helt nybytt, eller ja, för typ 4år sedan men körd typ 1mil sen dess. Då kör jag nog på mkII, men då skall jag alltså ha Yasuni Z?
Den kommer bli omhändertagen det kan jag lova!
Ska kolla på lite vikter och variatordelar!
Vad blr jag köra med för vikter? Vill ju kunna åka lite bakhjul också!
Moppen behöver ju inte göra 120 blås.
Motoforce vevarna är riktigt bra för sitt pris. Tyvärr ingår inga lager så därav måste du köpa till! Köp 12mm om du ska byta cylinder igen i framtiden, mer utbud av cylindrar till 12
Med den setupen skulle jag även tillägga variator samt rem med större diameter om du vill få ut "all" effekt. Koppling är uppskattat men inget måste då det räcker med kopplingsfjädrar oftast. Du får helt enkelt laborera dig fram med vikter och fjädrar så ska du se att det kickar bra!
Postat: 31 mars 2017, 18:25
av Arkstar
ThaMaazA skrev:Tack för svar! Jo veven är helt nybytt, eller ja, för typ 4år sedan men körd typ 1mil sen dess. Då kör jag nog på mkII, men då skall jag alltså ha Yasuni Z?
Den kommer bli omhändertagen det kan jag lova!
Ska kolla på lite vikter och variatordelar!
Vad blr jag köra med för vikter? Vill ju kunna åka lite bakhjul också!
Moppen behöver ju inte göra 120 blås.
Motoforce vevarna är riktigt bra för sitt pris. Tyvärr ingår inga lager så därav måste du köpa till! Köp 12mm om du ska byta cylinder igen i framtiden, mer utbud av cylindrar till 12
Med den setupen skulle jag även tillägga variator samt rem med större diameter om du vill få ut "all" effekt. Koppling är uppskattat men inget måste då det räcker med kopplingsfjädrar oftast. Du får helt enkelt laborera dig fram med vikter och fjädrar så ska du se att det kickar bra!
Postat: 2 april 2017, 19:55
av BollanZa
köp oversize variator samt fly clutch så får du lite effekt med

Postat: 7 april 2017, 12:35
av ThaMaazA
Blir mkt stålar nu om man skall ha allt på en gång

Får vänta lite med variator och koppling.
Har fått em allting och är ju svinsugen på att plocka ihop motorn nu!
En fråga till: är orginal CDI strypt på någe sätt?
Postat: 8 april 2017, 10:24
av Arkstar
ThaMaazA skrev:Blir mkt stålar nu om man skall ha allt på en gång

Får vänta lite med variator och koppling.
Har fått em allting och är ju svinsugen på att plocka ihop motorn nu!
En fråga till: är orginal CDI strypt på någe sätt?
Nope CDI:n är ostrypt!

Postat: 8 april 2017, 19:20
av ThaMaazA
Grymt! Tack allihopa för alla svar!!
Imorgon blir det ihopsättning och uppstart!
Provade lite snabbt igår att montera Yasuni:t på orginalcylinder, och jag tycker synd om dom som har gjort det för det vart typ ingen skillnad alls. Nu skall man väl byta munstycken och så, men iaf.. blir nog bra till 70cc iaf

Postat: 9 april 2017, 15:43
av ThaMaazA
Nu sitter hela motorn ihop och den är provstartad/provkörd!
Extremt nöjd! Går som en klocka! Nu skall det bara nytas lite vikter så blir det ännu bättre!
Postat: 9 april 2017, 16:59
av ThaMaazA
Vad är det för vikt på orginalvikterna i en aerox -02?
Postat: 10 april 2017, 08:01
av TheAndersson
Kan ha helt fel men har för mig att de är 5.5g
Postat: 10 april 2017, 11:14
av Arkstar
ThaMaazA skrev:Vad är det för vikt på orginalvikterna i en aerox -02?
15x12, 5.5g
Postat: 10 april 2017, 21:09
av ThaMaazA
Tack tack! Och lättare vikter ger bättre acceleration?
För nu när jag ger på fullt så hamnar den typ 2000 varv under där jag har som mest effekt, så typ i 80 blås börjar den varva mer och man känner att den axxar på ännu mer. Så då borde jag byta till lättare vikter för att nå det varvet direkt när jag drar fullt?