Gilera SMT 50 Luftfilterbox till sportfilter?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
ludlew
Elmoped

Gilera SMT 50 Luftfilterbox till sportfilter?

Inlägg av ludlew »

Jag märkte nyss att luftfilter röret som går mellan luftfilter boxen och förgasaren var lös och plasten har hårdnat och är därför näst intill omöjligt att sätta tillbaka. Kan jag skita i luftfilter boxen och köpa ett sportfilter och bara montera det direkt på förgasaren, vad behöver man isåfall ställa in för mopeden ska gå bra? På gileran så håller luftfilterboxen oljetanken på plats men jag antar att man kan fixa det på något sätt eftersom att ramen sitter nära. Har "nya" sportfilter som malossi ett insug där du kan spruta in startgas?

Varför jag funderade på sportfilter är för att som jag har fattat så kan mopeden gå bättre/snabbare och om jag ska byta röret mellan boxen och förgasaren så kostar det ungefär lika mycket som ett sportfilter + att jag måste ta bort det gamla röret och sedan limma dit det nya tätt.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Wow, du rörde till det ordentligt i mitt huvud med din text.
Du fick en så okomplicerad sak att låta som raketforskning, nästan ;)
Om den är stel och du har svårt att få in den så (kan misstolkas) kan du värma upp den med en varmluftspistol, hårfön eller dylikt.

Väljer du att sätta på ett luftfilter så får du ställa in förgasaren med ett nytt huvudmunstycke, vilken storlek kan ingen tala om för dig men omkring 5 storlekar större, du får dock prova dig fram med ett par olika...
Sedan så är ett sportluftfilter inte lika bra då risken finns att det kommer in smuts då den inte är lika skyddad som luftfiltret när det sitter inuti en luftbox.
Sedan så (beroende på moped) så är det olagligt att byta till ett sportluftfilter oavsett om det ger extra effekt eller inte, eftersom man inte får ändra originalutförandet på vissa mopeder.

Missförstå mig inte, jag säger inte att ett s.k "sportluftfilter" är dåligt, det är det inte eftersom de har bättre syretillförsel än vad original luftbox har.
Detta är bra om du tänkt trimma lite hårdare!
Men om du inte tänkt trimma (lite hårdare än t.ex sport-setup) så tjänar du absolut ingenting på ett sportluftfilter...

Själv hade jag valt att fixa till original luftboxen då det i mitt tycke ser bättre ut samt skyddar bättre.
Men det väljer du självklart själv :)
Skriv svar