Sida 1 av 1
Får inte Rieju RRX körbar
Postat: 9 februari 2017, 17:58
av iTekes
Hej
Jag köpte en Rieju RRX för ett tag sen och när jag var ute och körde mitt i natten så kände jag hur den var lite ''svag'' och inte hade lika mycket kraft. plötsligt la den bara av och blödrade lite. Jag tog hem den på släp men har misslyckats med att få igång den sen dess. Kan lägga till att det öste ner regn denna natt :/
När jag skulle byta tändstift märkte jag att det var oljigt och kladdigt på det gamla men det gav gnista. Jag satte på ett nytt tändstift men det funkade inte.
Någon som vet vad detta kan vara hör gärna av er och flytta härna tråden om jag lagt den fel.
Kan lägga till att min luftburk har ''stora sprickor'' i sig så om det skulle vara att den fått för mycket luft.
kan väldigt lite om mopeder osv så var snäll mot mig

Postat: 9 februari 2017, 19:43
av Luddelump
Kolla så det inte är fukt i tändhatten (som du sätter på tändstiftet)
sen kollar du noga så inte ditt luftfilter blivit blött vilket inte vore allt för konstigt om luftboxen har sprickor och det regnade mycket.
Om filtret är blött så leder det till att det inte kommer fram tillräckligt med luft och moppen stryps.
om det kommer vatten eller fukt i tändhatten så kan moppen börja misstända eller sluta tända helt och därmed vägra starta.
om inget av dessa två grejer är fallet så bör du börja kolla ifall du får en tydlig blå gnista om du lägger stiftet på cylindern (med tändhatt på såklart) och sedan kickar.
har du gnista så får du rengöra förgasaren ordentligt vilket det finns guider för här på forumet. Du kan nämligen ha fått skit i huvudmunctycket tex vilket stryper soppatillförseln.
finns en möjlighet att cylindern har skurit men inte så troligt så som du beskrev det ifall inte bakhjulet låste sig när den dog eller ifall du glömt fylla på t2 oljan eller blandat i tanken om du inte har separat blandning.
Postat: 9 februari 2017, 19:51
av iTekes
Det är några veckor efter det hände nu och luftfiltret är det inget fel på det är torrt och allt. (jag får gnista i både det nya och gamla tändstiftet)
Nej den har inte skurit så du fatta rätt

Ska jag försöka torka av tändhatten eller ?
Postat: 9 februari 2017, 23:50
av Gutå
Gör rent förgasaren och töm flottörkoppen. Kanske har kommit in lite vatten i förgasaren eftersom det regnade och det fanns vissa sprickor i luftburken.

Postat: 10 februari 2017, 08:59
av iTekes
Igårkväll var jag ute och kollade tändstiftet och tändhatten. Inget fel på något av det. Har tagit av luftburken och satt på ett sportluftfilter ifrån Biltema bara för luftburken va sönder. Misslyckades att starta den på många kickar.
Ska ta och rengöra förgasaren när jag kommer hem ifrån skolan idag så återkommer efter det är skett.
Tack så hemsk mycket för alla hjälpare
Väldigt snälla personer i detta forumet 10/10
Postat: 11 februari 2017, 07:08
av TheAndersson
Onödigt med sportluftfilter, bättre att investera i ny luftburk istället. Sportluftfilter ger ingen prestandaökning, brötar mer samt att du behöver gå upp i munstycke.
Postat: 12 februari 2017, 11:46
av Luddelump
iTekes skrev:Igårkväll var jag ute och kollade tändstiftet och tändhatten. Inget fel på något av det. Har tagit av luftburken och satt på ett sportluftfilter ifrån Biltema bara för luftburken va sönder. Misslyckades att starta den på många kickar.
Ska ta och rengöra förgasaren när jag kommer hem ifrån skolan idag så återkommer efter det är skett.
Tack så hemsk mycket för alla hjälpare
Väldigt snälla personer i detta forumet 10/10
tyvärr är vi inte så många på detta forum längre. alla hänger nu för tiden på twostrokeriders mopedforum på Facebook. gå med där om du inte redan är det.
och somsagt så är det bättre med luftburk. annars drar det bara mer soppa o låter mer.
Har du testat att kicka med stiftet liggandes på cellen eller motorblocket för att kolla så det kommer en tydlig gnista?
lycka till
Postat: 12 februari 2017, 13:29
av iTekes
Går med i gruppen nu

Japp har kollat gnistan inget fel med det.
Ska rensa förgasaren idag så ska vi se
Tack för svaren

Postat: 12 februari 2017, 16:24
av iTekes
Tjena
Har nu rensat förgasaren.
Har ett sportluftfilter på nu med 83 i bestyckning
Vi lyckades få igång moppen när vi sprang igång den men inte när vi kicka.
Dörpå tomgång och väldigt lätt när man inte gasar vet att detta har med kylan att göra men vi hade gång den länge. Kan det vara att den får för lite bensin eller något ?

Postat: 12 februari 2017, 17:03
av moddlaren
Den kan ändå ha nypt lätt med det betendet du beskriver..
Postat: 12 februari 2017, 17:26
av iTekes
moddlaren skrev:Den kan ändå ha nypt lätt med det betendet du beskriver..
Säker på det ?
När den dog första gången lät det som ett "bubblande" ljud. Eller hur man ska förklara det sen tappa den kraften sakta och sen dog.
Nu har vi startat några gånger om och om igen men den dör direkt när man släpper gasen.
Går fortfarande inte att kicka igång den bara springa.
Ska munstycket vara helt inskruvat och så ?
Postat: 12 februari 2017, 20:56
av moddlaren
Nyper kolven lite lätt så fastnar kolvringen o det blir dålig komp då startar dom inte på kicken o ibland inte alls kan ni springa igång henne så har garanterat cylindern klarat sig.
Det är inte säkert men troligt.
Tappa ur glykolvattnet.
Ta bort sadel o tank.
Ta bort dom 4 topplocks muttrarna o ta bort toppen.
Dra runt kolven med kicken. Ser du inga revor är det bra.
Ta loss avgas pipan o lys in i avgasporten medans du sakta drar runt motorn på kicken och tittar in i avgasporten.
Ser du revor på kolven har den nypt.
Ta loss förgasaren o lyft av cylindern.
Se till att ha papper i vevhuset när du pillar ur kolvbults knastret.
Om kolven inte har djupa revor kan du putsa den med stålull eller 800/1000 slippapper.
Stitter kolvringen fast så var försiktig o lirka loss den. Ta kolvringsändan o rensa spåret så ringen går lätt.
Montera allting baklänges till allt är på plats. O starta sedan.
Var mycket noga med att kolvbultens knaster/låsring verkligen ligger helt i sitt spår.
Mvh
Postat: 12 februari 2017, 22:15
av iTekes
moddlaren skrev:Nyper kolven lite lätt så fastnar kolvringen o det blir dålig komp då startar dom inte på kicken o ibland inte alls kan ni springa igång henne så har garanterat cylindern klarat sig.
Det är inte säkert men troligt.
Tappa ur glykolvattnet.
Ta bort sadel o tank.
Ta bort dom 4 topplocks muttrarna o ta bort toppen.
Dra runt kolven med kicken. Ser du inga revor är det bra.
Ta loss avgas pipan o lys in i avgasporten medans du sakta drar runt motorn på kicken och tittar in i avgasporten.
Ser du revor på kolven har den nypt.
Ta loss förgasaren o lyft av cylindern.
Se till att ha papper i vevhuset när du pillar ur kolvbults knastret.
Om kolven inte har djupa revor kan du putsa den med stålull eller 800/1000 slippapper.
Stitter kolvringen fast så var försiktig o lirka loss den. Ta kolvringsändan o rensa spåret så ringen går lätt.
Montera allting baklänges till allt är på plats. O starta sedan.
Var mycket noga med att kolvbultens knaster/låsring verkligen ligger helt i sitt spår.
Mvh
Min pappa och jag är inte så rutinerade inom meckning osv men vi har ett bra garage till detta och är detta något vi kan göra med minimal erfarenhet ?
Tack så hemsk mycket för svaren

Postat: 13 februari 2017, 12:54
av Luddelump
ja inte allt för svårt. se bara till att korsdra topplocket lite i taget.
bättre o köpa en ny kolv om den har tagit stryk. kostar inte mycket och så är du säker på att du har en fräsch kolv sen:)
är förgasaren inställd som den var från början eller har du skruvat på den?
om du ändrat osv så gör en grundinställning och försök ställa in den så bra det går.
och skruva på tomgång samt blandskruv så ska den gå i vinter med. du måste dock ändra på blandskruven i vår/sommar sen igen;)
Postat: 13 februari 2017, 13:10
av iTekes
Luddelump skrev:ja inte allt för svårt. se bara till att korsdra topplocket lite i taget.
bättre o köpa en ny kolv om den har tagit stryk. kostar inte mycket och så är du säker på att du har en fräsch kolv sen:)
är förgasaren inställd som den var från början eller har du skruvat på den?
om du ändrat osv så gör en grundinställning och försök ställa in den så bra det går.
och skruva på tomgång samt blandskruv så ska den gå i vinter med. du måste dock ändra på blandskruven i vår/sommar sen igen;)
Jaja ska nog köpa ny kolv

)
Vi skruvade ut bestyckningarna osv men ställde in de på samma särt som dem var i början. Farsan har fibblar lite med "luftventilen" som sitter vid luftfitltret. Läste att den skulle va 1 och ett halvt var urskruvat.
Blandskruv ?
Ska tomgången skruvas år eller lösas om den ska varva mer ? (Kan inte test för den dör om jag släpper gasen)
Postat: 13 februari 2017, 13:11
av iTekes
Kan tillväga att vi gjorde inte den bästa rensningen på huvudmunstycket bara blåste lite på det :/ kan det vara att det inte kommer tillräckligt med bensin för den är igentäppt ?
Postat: 13 februari 2017, 21:24
av iTekes
Tjena Twostroke
Jag och farsan har nu kollat en del grejer.
Vi öppnade upp kylarventilen eller vad det är så kylarvätskan läckte ut. Sedan så började vi ta av topplocket och märkte att cylindern satt fast i Kröket så vi tog av det med men när vi tog av avgasröret så rann det ut väldigt mycket gul vätska (inte bensin) mer exakt kanske halv till en liter vätska.
Vi lyfte sedan upp cylindern och märkte att packningen mellan topplocket och cylindern var väldigt dålig. Såg inga märkvärdiga revor på kolven och inuti cylindern såg det även bra ut.
Vad är nästa steg nu plocka ihopa den igen eller byta kolv eller va händer ?
Håller på att köpa en luftburken nu också.
[/url]
https://imgur.com/gallery/ADdik
Postat: 13 februari 2017, 21:55
av Raggarn1337
iTekes skrev:Tjena Twostroke
Jag och farsan har nu kollat en del grejer.
Vi öppnade upp kylarventilen eller vad det är så kylarvätskan läckte ut. Sedan så började vi ta av topplocket och märkte att cylindern satt fast i Kröket så vi tog av det med men när vi tog av avgasröret så rann det ut väldigt mycket gul vätska (inte bensin) mer exakt kanske halv till en liter vätska.
Vi lyfte sedan upp cylindern och märkte att packningen mellan topplocket och cylindern var väldigt dålig. Såg inga märkvärdiga revor på kolven och inuti cylindern såg det även bra ut.
Vad är nästa steg nu plocka ihopa den igen eller byta kolv eller va händer ?
Håller på att köpa en luftburken nu också.
Som tur är så ser ju cylinderloppet ganska fint ut så en ny cylinder behövs inte!

Dessvärre ser kolven ut att ha gjort sitt, en eftermarknads 'original'kolv kostar väl en sidådär 2-300 spänn ungefär.
Sedan så MÅSTE du ha en ny topplockspackning då det har gjort så att det runnit in kylarvatten in i cylindern, obviously!
Ett enkelt sätt att märka det i god tid är om röken blir väldigt vit när den är igång, då kan det vara dags att kolla topplockspackningen :p
Postat: 13 februari 2017, 22:50
av iTekes
Tack så hemsk mycket för detta svaret stämmer in på så mycket.
Igår när vi sprang igån den rök den så sjukt mycket med vit rök men dog när man släppte gasen.
Just nu ligger moppen i delar men ska jag bara plocka ihopa allt med ny kolv och packning? Ska man smörja kolven med något ? Måste jag tömma själva bevarats delen på vatten eller kylarvätskan om det kommit in där ?
Sedan ska jag gå upp i munstycke eller inte ? Har 83 nu med sportluftfilter men ska köpa Luftburk

Postat: 13 februari 2017, 22:56
av iTekes
Såhär ser topplocket och cylindern ut
Tog bort packningen ifrån cylindern men satt runt där innan
https://imgur.com/gallery/ubEpL
Postat: 13 februari 2017, 22:58
av TheAndersson
Montera allt igen, stryk på ett lager olja på kolven med fingret.
Glöm inte fylla på kylvätska efteråt bara
Om du tänker på den dragna pluggen och övrigt original så börja med en 15storlekar större munstycke än original och jobba dig nedåt

Uppdatering
Postat: 24 februari 2017, 13:11
av iTekes
Tjena TS
Jag igen med en uppdatering
Nu har jag och farsan Bytt packningar, rensat förgasare och har dessutom tagit bort en skruv som satt igenom pluggen för att strypa den ännu mer. Som nu e borta

. Jag har 83 i munstycke och kör med luftburk
Vi fyllde på kylarvätska och olja nu idag och började kicka med choken inne. Moppen lät helt död de första 5 kickarna men sedan gick den igång på 7:e kicken. Vi lät den vara igång lite men var tvungna att reva den för att den inte skulle dö av kyla. Fick sedan den att gå på låg tomgång

)
Stängde sen av den och senare satte igång den och körde ut på vägen.
Märkte att den lät mera (nog av skruven som är borta i pluggen) och att den hade väldigt dålig acc och toppfart tror det kan va med kylan men körde ett bra tag ändå. Och tomgången är lite konstig för antingen är det jätte mycket tomgång eller så lite att den dör och finns inget mellanting.
Undrar nu då om det är något jag måste ställa in med luftskeuver på förgasaren eller något sånt eller gå upp i munstycke ?
Tacksamm för svar
Mvh iTekes
Postat: 25 februari 2017, 14:19
av moddlaren
Skruv genom pluggen?? Är det hål in i insuget nu då?? Det måste vara helt tätt överallt från förgasaren in i cylindern annars drar det tjuvluft. Då blir den trögstartad o går väldigt snålt.. Posta gärna en billd på skruven o var den satt..
Postat: 26 februari 2017, 17:12
av iTekes
moddlaren skrev:Skruv genom pluggen?? Är det hål in i insuget nu då?? Det måste vara helt tätt överallt från förgasaren in i cylindern annars drar det tjuvluft. Då blir den trögstartad o går väldigt snålt.. Posta gärna en billd på skruven o var den satt..
Skruven genom pluggen:
