Sida 1 av 1

Hur mår moppen på maxvarv under en längre period?

Postat: 24 januari 2017, 20:00
av jonte101001
Tjenare! Har en simpel fråga, hur mår moppen om man kör på nästan maxvarv under en länge period?

Äger en Rieju MRT 2016 som jag borrat upp pluggen en bit så den toppar ish 60 på raksträcka på rätt höga varvtal. Skall byta till ett 10 drev istället för 11. Men hur mår moppen om man ligger på nästan maxvarv 30 min+?
Har ostrypt cdi orginal, har för mig maxvarv på mrt är 12000rpm elr nått xD

//Jonathan

Postat: 24 januari 2017, 20:18
av Raggarn1337
2-takts motorer ska varvas ur ordentligt! Fast om man toppar sin moppe så när man nog nått toppfarten på cirka 20-40 sekunder, längre än så behövs inte.

I alla fall! 30 min tror jag inte att den klarar av.
Innan 30 min så lär den nypa om inte skära ihop.

För att när järn blir varmt så expanderar det.
Så när det blir för varmt pga du ligger på så högt varvtal så kommer kolven/kolvringarna expandera så mycket så att det nyper tag i cylinderloppet.

Möjligt att det skulle gå att köra fullgas i 30 min ifall du skulle klara av att kyla ned den tillräckligt, men det finns det ingen anledning till att ens testa.

Så har du tur så värmenyper den bara lite och kommer undan med små skador, har du otur så skär den ihop, ibland är det bara cylinder och kolv som tar skada men det händer även att vevstaken (vev också?) tar stryk.

Hoppas verkligen att du bara ville veta vad som händer och att du inte får för dig att testa det själv.

Postat: 24 januari 2017, 20:24
av teddylou
Om man ställer in en moped riktigt bra så kan man gasa fullt på högsta växeln tills tanken tar slut. Åtminstone det jag hört. :o

Postat: 24 januari 2017, 20:25
av jonte101001
Bor ish 6 mil ifrån Göteborg och brukar dra dit med några polare. Dock kör majoriteten orginal vilket innebär att jag sällen har legat på maxvarv under en längre tid.
Men om jag drar med en polare som har trimmat mer o jag behöver ligga på maxvarv för att hålla ikapp, det är alltså ej att rekomendera?
Om jag istället skulle lägga mig på 3/4 gas, tror du den klara sig 30 min+ då? xD

Postat: 25 januari 2017, 21:49
av Rexxy
Rätt inställd förgasare, fullgod kylning, bra 2-t olja som pallar trycker och rätt monterade prylar. Man kan hålla full gas ända tills bensinen tar slut i soppatanken. :)

Postat: 26 januari 2017, 21:32
av moddlaren
Rexxy har helt rätt. Får motorn rätt blandning bränsle/luft så mår en 2t motror mycket bra se på en motor såg dom går järnet med hög belastning o är luftkylda på ca 50-55cc o ca 3-4,5 hp.

Ungefär som din Rieju.. Jag testade med grabbens Rieju innan bytet till metrakit 70cc att köra utan kylvatten i motorn o efter ca 15 km i ca 100 km med original cyl så smälter oringarna i mellan topp o cylinder, men den nyper inte. Bra olja?? Vet ej!! Biltema syntet duger tydligen gott.

Grabben har kört ett flertal gånger ca 6-6,5 mil gasen i botten till trollhättan med metrakit 70cc ca 120-125km 14000 rpm utan att det nyper.



Rätt justerad motor nyper aldrig.

Därimot är det risk att din kedja kommer att äta sig ned i din sving vid framdrevet när du har 10 kugg.

Postat: 29 januari 2017, 02:15
av jonte101001
moddlaren skrev:Rexxy har helt rätt. Får motorn rätt blandning bränsle/luft så mår en 2t motror mycket bra se på en motor såg dom går järnet med hög belastning o är luftkylda på ca 50-55cc o ca 3-4,5 hp.

Ungefär som din Rieju.. Jag testade med grabbens Rieju innan bytet till metrakit 70cc att köra utan kylvatten i motorn o efter ca 15 km i ca 100 km med original cyl så smälter oringarna i mellan topp o cylinder, men den nyper inte. Bra olja?? Vet ej!! Biltema syntet duger tydligen gott.

Grabben har kört ett flertal gånger ca 6-6,5 mil gasen i botten till trollhättan med metrakit 70cc ca 120-125km 14000 rpm utan att det nyper.



Rätt justerad motor nyper aldrig.

Därimot är det risk att din kedja kommer att äta sig ned i din sving vid framdrevet när du har 10 kugg.
Vad kan konsekvenserna bli av att kedjan myser lite väl mycket med min sving?

Postat: 29 januari 2017, 08:40
av moddlaren
Att kedjan äter sig ner i svingen översida på grund av att drevet.är mindre än svingen i diameter så du kanske behöver byta svingen för ett antal 1000 lappar efter ett tag med för litet framdrev.

Postat: 29 januari 2017, 10:56
av NizzePisse
jonte101001 skrev:
moddlaren skrev:Rexxy har helt rätt. Får motorn rätt blandning bränsle/luft så mår en 2t motror mycket bra se på en motor såg dom går järnet med hög belastning o är luftkylda på ca 50-55cc o ca 3-4,5 hp.

Ungefär som din Rieju.. Jag testade med grabbens Rieju innan bytet till metrakit 70cc att köra utan kylvatten i motorn o efter ca 15 km i ca 100 km med original cyl så smälter oringarna i mellan topp o cylinder, men den nyper inte. Bra olja?? Vet ej!! Biltema syntet duger tydligen gott.

Grabben har kört ett flertal gånger ca 6-6,5 mil gasen i botten till trollhättan med metrakit 70cc ca 120-125km 14000 rpm utan att det nyper.



Rätt justerad motor nyper aldrig.

Därimot är det risk att din kedja kommer att äta sig ned i din sving vid framdrevet när du har 10 kugg.
Vad kan konsekvenserna bli av att kedjan myser lite väl mycket med min sving?
Hur mycket äter kedjan av svingen? Nästa gång du byter drev så kan du skaffa större både fram och bak så att utväxlingen ändå blir den samma.

Postat: 29 januari 2017, 10:56
av NizzePisse
jonte101001 skrev:
moddlaren skrev:Rexxy har helt rätt. Får motorn rätt blandning bränsle/luft så mår en 2t motror mycket bra se på en motor såg dom går järnet med hög belastning o är luftkylda på ca 50-55cc o ca 3-4,5 hp.

Ungefär som din Rieju.. Jag testade med grabbens Rieju innan bytet till metrakit 70cc att köra utan kylvatten i motorn o efter ca 15 km i ca 100 km med original cyl så smälter oringarna i mellan topp o cylinder, men den nyper inte. Bra olja?? Vet ej!! Biltema syntet duger tydligen gott.

Grabben har kört ett flertal gånger ca 6-6,5 mil gasen i botten till trollhättan med metrakit 70cc ca 120-125km 14000 rpm utan att det nyper.



Rätt justerad motor nyper aldrig.

Därimot är det risk att din kedja kommer att äta sig ned i din sving vid framdrevet när du har 10 kugg.
Vad kan konsekvenserna bli av att kedjan myser lite väl mycket med min sving?
Hur mycket äter kedjan av svingen? Nästa gång du byter drev så kan du skaffa större både fram och bak så att utväxlingen ändå blir den samma.

Postat: 30 januari 2017, 19:42
av jonte101001
Min nuvarande förgasarinställning känns bra, den går jämt ut hela tiden och inget böade på fullgas etc.
Trycker jag in choken på fullgas så börjar den böa (:

Men jag funderar på att stoppa in ett 94 då jag har 92 nu för att minska risken att den värmenyper, låter et som en bra plan?

Postat: 31 januari 2017, 17:30
av teddylou
Ja det kan du göra, så länge den inte går avsevärt sämre av det.

Det är bra om du har med dig extra tändstift ifall du åker långt för man vet aldrig när ett sånt går sönder! :wink:

Postat: 31 januari 2017, 19:19
av jonte101001
teddylou skrev:Ja det kan du göra, så länge den inte går avsevärt sämre av det.

Det är bra om du har med dig extra tändstift ifall du åker långt för man vet aldrig när ett sånt går sönder! :wink:
Du menar pga den ökade värmen?