Sida 1 av 1
Trimma upp Piaggio
Postat: 21 december 2016, 17:21
av roxy2015
Halloj!
Jag har en Piaggio Fly 2t som jag skulle vilja få upp i högre fart. Just nu så har den otroligt bra acceleration och moppen gör 75 km/h plant med dragen v-ring, röda kopplingsfjädrar och dragen blindtarm. Vill gärna få upp den till 90 km/h om det är möjligt. Undrar om jag kommer få upp moppen i den farten om jag slänger i: 50cc sport cylinder kit från Polini, Stage 6 Pro Replica rör, Stage 6 Variator (R/T Oversize) och samt ett sportluftfilter från Polini.
Verkar detta som en bra setup? Är lite ny på att trimma

Eller har ni bättre förslag på en setup?
Tackar för så snabba svar som möjligt

Re: Trimma upp Piaggio
Postat: 21 december 2016, 19:03
av Jonagron
roxy2015 skrev:Halloj!
Jag har en Piaggio Fly 2t som jag skulle vilja få upp i högre fart. Just nu så har den otroligt bra acceleration och moppen gör 75 km/h plant med dragen v-ring, röda kopplingsfjädrar och dragen blindtarm. Vill gärna få upp den till 90 km/h om det är möjligt. Undrar om jag kommer få upp moppen i den farten om jag slänger i: 50cc sport cylinder kit från Polini, Stage 6 Pro Replica rör, Stage 6 Variator (R/T Oversize) och samt ett sportluftfilter från Polini.
Verkar detta som en bra setup? Är lite ny på att trimma

Eller har ni bättre förslag på en setup?
Tackar för så snabba svar som möjligt

Jag skulle lätt slänga på en malossi 70cc sport. Malossi inriktar sig på på högre varvtal. Du skulle också behöva en 21-22 mm förgasare för att få maxeffekt. Skaffa däremot inte ett sportluftfilter eftersom det låter så mycket

Jag har originalfiltret där jag har borrat hål under för att få mer syre.
Varför ska du just köpa stage 6? Det finns så många andra bra märken

Postat: 21 december 2016, 22:12
av roxy2015
Funderade först på att slänga in en 70cc men eftersom att jag pendlar med moppen till skolan så vill jag helst att den inte ska dricka så mycket soppa därför tänkte jag på 50cc'n

Varför jag just valde Stage 6 är för att jag har ett Stage 6 rör liggandes hemma.
Men däremot så var jag mycket tveksam om jag ska skaffa mig ett Variatorkit från Malossi, Polini eller Stage 6.
Vilket variator kit är egentligen bäst som får moppen snabb?
Men eftersom att Stage 6 var billigaste så var det den som lockade mig mest

Postat: 22 december 2016, 19:34
av LennartTuning
hellre 70cc
sen om du har en 17,5mm org så räcker det med att bestycka den. ta bort luftstrypningen
50cc varvar mer och ger inte mycke mer.
Postat: 22 december 2016, 23:33
av TheAndersson
Flyttade tråden till Motorfrågor - scooter, försök posta i rätt del nästa gång

Postat: 23 december 2016, 13:04
av roxy2015
Det sitter en 17.5 mm Dellorto förgasare och 58 munstycke på den som original. Men om jag bestyckar förgasaren så skulle jag kanske behöva ställa om oljematningen vilket kan vara väldigt petigt.
Funderar istället på att slänga i ett variator kit för att få upp den i hastighet.
Vilket variatorkit rekommenderar ni på att köra om jag ska ha på ett Pro Replica rör?
Hahaha, insåg just nu att jag hade på fel tråd. Är lite praktikant på forumet. Men tack så mycket

Postat: 23 december 2016, 13:10
av TheAndersson
roxy2015 skrev:Det sitter en 17.5 mm Dellorto förgasare och 58 munstycke på den som original. Men om jag bestyckar förgasaren så skulle jag kanske behöva ställa om oljematningen vilket kan vara väldigt petigt.
Funderar istället på att slänga i ett variator kit för att få upp den i hastighet.
Vilket variatorkit rekommenderar ni på att köra om jag ska ha på ett Pro Replica rör?
Hahaha, insåg just nu att jag hade på fel tråd. Är lite praktikant på forumet. Men tack så mycket

Alla gör misstag så det är inget att oroa sig för
Du kan bestycka förgasaren utan att pilla på nån oljepumpswire dock så rekommenderar jag oavsett att koppla ur oljepumpen och istället blanda direkt i tanken. Byter du till 70cc så behöver du spänna wiren, där rekommenderar jag verkligen att blanda direkt i tanken ändå.
Byter du tex rör och bestyckar så behöver du inte pilla på nån oljepump