Det beror ju på drevningTheThrasher skrev:Har haft ganska dålig koll på luftskruven, kan det vara det? Men den borde inte vara särskillt dåligt inställd. Värt att nämna är att moppen är relativt seg med. Pluggad gjorde den typ absolut max 39-40 plant, urpluggat gör den knappast 60 heller.
Så att avgasröret är riktigt varmt och du känner att moppen kan gå som borde utan choke.TheThrasher skrev:Den får ju stå på lite innan. Hur länge borde den stå i tomgång?teddylou skrev:Du låter väl moppen bli ordentligt varm innan du testkör?
Luftskruven är säkert lite mer än 1.5 varv ut. Nålen har jag aldrig pillat på än. Prövade att köra efter en bra uppvärmning men gick inte.teddylou skrev:Så att avgasröret är riktigt varmt och du känner att moppen kan gå som borde utan choke.TheThrasher skrev:Den får ju stå på lite innan. Hur länge borde den stå i tomgång?teddylou skrev:Du låter väl moppen bli ordentligt varm innan du testkör?
Har du testat att flytta upp nålen (flyttat ner clipset)?
Är luftskruven 1.5 varv ut eller ännu mer? 1.5 varv är annars grundinställningen som den borde stå på innan man finslipar.
Om den är slö kan det vara dags för en service!
Yep, ska kolla upp lite om det då jag inte ens vet vad nålen gör i nuläget. Hoppas att det inte är röret som är problemet då jag antagligen får ta bort backhjulet och hela motorn för att få loss röret. Kan en felinställd luftskruv orsaka sådanna här problem också?teddylou skrev:Testa att höja nålen och se om det blir bättre. Eftersom att sota ur avgasröret är en krånglig sak att göra (speciellt om man måste pilla mycket med röret för att få bort det) så är det bättre att testa något enkelt först.
Fixade luftskruven, gjorde inget. Vill inte på nålen än. Ska kolla lite på google å i manualen o sånt först.teddylou skrev:Testa att höja nålen och se om det blir bättre. Eftersom att sota ur avgasröret är en krånglig sak att göra (speciellt om man måste pilla mycket med röret för att få bort det) så är det bättre att testa något enkelt först.
Det gäller en Motorhispania RYZ Enduro 2007. Jag har tagit bort en plugg som sitter fastskruvad imellan mynningen och kröken och ser ungefär ut såhär:Raggarn1337 skrev:Innan du gör någonting alls så börjar vi med:
Vad är det för moped det gäller?
Vad har du gjort med den? (Tagit bort 'insugsplugg', strypning i avgasrör, 'skorsten', blindtarm osv osv...)
Svara på detta först innan du fortsätter med att leka med nålen, luft/bränsle skruven osv...
Har som sagt redan prövat alla mina munstycken. 90-92 "blöddrar" runt omkring mitten. Alltså man kommer upp väldigt lite i hastighet innan den börjar att blöddra och man måste leka med gasen konstant för att komma någonstans och hastigheten kommer upp till ungefär 30 km/h. 95-105 går likadant vad jag kan känna. Börjar blöddra/bluddra vid samma område och på samma sätt. Kör just nu med 102 då tändstiftet ser bra ut (brunt och lite lite svart också) och går absolut att köra med. Bara att jag inte kan nå särskillt höga hastigheter, inte riktigt prövat att toppa men kommer kanske upp i runt omkring 55 km/h eller så innan moppen börjar att bluddra då och då. 108-110 bluddrar också vid höga varv fast moppen vill bara upp i hastighet och blir lite jobbigare att köra på mindre 30-vägar. Det enda i guiden du länkade jag inte prövat är att ändra på nålen/klipset.Raggarn1337 skrev:Okej! Då är det alltså en förgasarbestyckning som krävs nu för att få den att gå rent!
Finns massvis med guider på detta forum. Här är ett jag kan rekommendera som duger gott och väl till att ställa in förgasaren någorlunda bra åtminstone!
http://www.twostroke.se/product.asp?product=24176
Ett tips är att du börjar med ett (huvud) munstycke som du nästan vet är för stort, om den då 'blöddrar' vid snabbt gaspådrag och/eller vid höga varv så kan du då konstatera att den får för mycket bensin och därför "blöddrar" dvs, drunknar.
Sedan så arbetar du dig nedåt med cirka 5 storlekar i taget tills den slutar "blöddra".
Så får du experimentera lite mellan där den "blöddrar" lite grann och ingenting alls.
Kom ihåg att man hellre har något för stort huvudmunstycke än ett som är för litet, då slipper man att den värmenyper (pga felbestyckning åtminstone).
Lycka till!
Munstycket var från början 92 och moppen gick fin fint med 92 när pluggen var i. Sen när jag skruvade loss pluggen så gick den inte att varva upp alls mycket så skaffade ett munstyckeset 88-110.Raggarn1337 skrev:Okej!
Hur stort var huvudmunstycket från början? Det som satt i innan du köpte satsen med munstycken?
Som sagt så BÖRJAR du med ett STOOORT. Om den då blöddrar vid snabbt gaspådrag / högre varv så kan du konstatera att den behöver ett mindre munstycke. Och då går du nedåt med cirka 5 storlekar i taget.
Att tändstiftet är brunt säger inte så mycket om du inte använt den tekniken på rätt sätt.
För att avgöra om förgasaren är rätt/fel bestyckad med hjälp av att se färgen på tändstiftet (det ska vara ungefär "oboy-brunt") så krävs det att man värmer upp moppen, varvar ur den ordentligt på sexans växel och när du nått toppfarten så drar du in kopplingen, släpper gasen och stänger av tändningen innan du ens har stannat.
Så skruvar du snabbt ut tändstiftet för att kolla...
Är den svart - För stort huvudmunstycke (kan påverkas av för mycket/lite luft också men främst så är det munstycket som påverkar detta).
Är det grå/vitt så har du ett för litet huvudmunstycke.
Sedan så kan det självklart också vara så att nålen behöver justeras in, MEN! Det är inte aktuellt förrän du satt in korrekt huvudmunstycke!
Det är bara att prova sig fram, att hoppa 20 storlekar hit och dit ska man inte göra.
Gör som jag skrev tidigare och börja med ett STORT och arbeta dig nedåt med 2-5 storlekar i taget tills den slutar blöddra, så får du experimentera lite mellan där den blöddrar lite grann och ingenting alls.
Antagligen mer "bööööö". Men grejen är att jag redan prövat att sänka ner mig i storlek, gått ner med 2-3 strl varje gång och inte hittat något som går perfekt. Med 98 är stiftet gyllenbrunt men moppen bluddrar fortfarande osv.teddylou skrev:Om den bluddrar på högre varv så får den för mycket bensin. Låter det som ett knattrande ljud eller låter det "bööö" ?
Vad menar du exakt med att den "knattrar"? Kan lägga upp en video.teddylou skrev:Gå upp i storlek så den börjar knattra, då "bluddrar" den och då är munstycket för stort. Sänk sedan 5 storlekar i taget tills den går rent.
Stirra dig inte blind på tändstiftet, det är känslan som är viktig.
Edit: Kan du lägga upp en video eller ett ljudklipp så vore det perfekt.
Vad menar du exakt med att den "knattrar"? Kan lägga upp en video senare idag. Men har som sagt prövat alla mina munstycken och jag känner att 110 är för stort då och väldigt tydligt att 92 är för litet då jag inte kommer upp mer än i 4-5k innan den bluddrar då.teddylou skrev:Gå upp i storlek så den börjar knattra, då "bluddrar" den och då är munstycket för stort. Sänk sedan 5 storlekar i taget tills den går rent.
Stirra dig inte blind på tändstiftet, det är känslan som är viktig.
Edit: Kan du lägga upp en video eller ett ljudklipp så vore det perfekt.
Den blöddrar i alla fall inte men har du provat ge den mer luft?.TheThrasher skrev:Spelade in när jag höll fullgas i tomgång. Låter knappast som något "bööööö", mer som att den hackar men känns mer som "böööö" när man faktiskt kör. Jag kan dock bara ha helt fel.
https://www.youtube.com/watch?v=iDYrZ_4JTdY
Ska definitivt pröva. Bara att skruva ur luftskruven mer, va?MacGyver84 skrev:Den blöddrar i alla fall inte men har du provat ge den mer luft?.TheThrasher skrev:Spelade in när jag höll fullgas i tomgång. Låter knappast som något "bööööö", mer som att den hackar men känns mer som "böööö" när man faktiskt kör. Jag kan dock bara ha helt fel.
https://www.youtube.com/watch?v=iDYrZ_4JTdY
Mitt tändstift är typ 1-2 månader gammalt och inte kört särskilt mycket så venne. Kände typ ingen luft i luftburken. Men venne om det ska vara så.teddylou skrev:Inte säker men låter nästan som att den tänder fel, men sätt i ett större huvudmunstycke och se om det blir bättre för det är säkert bara att den får för lite bensin