Sida 1 av 1

Moppen startar inte längre

Postat: 21 november 2016, 09:20
av TheThrasher
Tjena! Min Motorhispania RYZ 2007 har lagt ner av någon anledning. Jag skulle dra pluggen på moppen, så jag skruvade loss den och prövade att starta utan att byta munstycke först och det gick bra. Startade på första kicken som vanligt, det ända var att moppen började bluddra vid högre varv men det var ju för att huvudmunstycket var för litet, sen stod moppen ute i typ 3-4 dagar i kallare väder och lite regn innan jag satt i munstycket då jag inte hade beställt munstyckesatsen å lät moppen stå ute bara. Sedan satt jag i munstycket, prövade att starta (kickstart) och det gick inte. Hur mycket jag än försöker så går det inte. Jag har prövat att byta tillbaka till det gamla munstycket men den gör samma sak ändå. Värt att notera är att när jag försöker att starta ser man hur displayen lyser upp och back och framlampa lyser till. Har kollat så att förgasarn får bensin och det gör den. Tändstiftet får gnistor så det funkar med. Är ny med allt detta med fordon och är lost på vad som kan vara fel nu. Moppen har inte haft något problem alls sen innan förutom att den varit lite seg (toppat ca 41kmh) men annars så har den funkat fint. Någon som kan ge tips? Tack i förhand.

Postat: 21 november 2016, 09:58
av mojoxom
Ställ in den i värmen och prova starta.

Postat: 21 november 2016, 14:20
av TheThrasher
mojoxom skrev:Ställ in den i värmen och prova starta.
Har redan prövat det. Prövat startspray också.

Postat: 21 november 2016, 17:24
av teddylou
Tog du bort luftfiltret, gasade fullt och sedan sprayade in startgas?
Om det var det du gjorde så borde den iallafall tänt till någon sekund. När jag har problem med att starta min moppe så lägger jag i tvåans växel och "går" med moppen några meter utan att röra gasen överhuvudtaget så brukar den till slut hoppa till liv.

Re: Moppen startar inte längre

Postat: 21 november 2016, 19:49
av Raggarn1337
TheThrasher skrev:Har kollat så att förgasarn får bensin och det gör den. Tändstiftet får gnistor så det funkar med.
'Uteslutningsmetoden' is the way to go när det kommer till mopeder, motorer överhuvudtaget. ;)

Okej så förgasaren får bensin? - Kanon!
Det kommer gnistor från stiftet - kanon!
Då kan man utesluta att det är stopp i bensinslangen samt att det är något tändningsrelaterat då den verkar få bra gnista.

Jag skulle börja med att skruva av tändstiftet, ha i en liten skvätt bensin (blandad så klart) direkt in i cylindern genom hålet på topplocket där tändstiftet satt innan, skruva sedan tillbaka tändstiftet fort som bara fan och på med tändhatten, startar den så kan du alltså konstatera att det inte kommer fram bensin FRÅN förgasaren TILL cylindern och att den därför inte vill starta.
Det skulle jag åtminstone börja med! Testa det och berätta hur det gick :)

Postat: 23 november 2016, 16:30
av TheThrasher
teddylou skrev:Tog du bort luftfiltret, gasade fullt och sedan sprayade in startgas?
Om det var det du gjorde så borde den iallafall tänt till någon sekund. När jag har problem med att starta min moppe så lägger jag i tvåans växel och "går" med moppen några meter utan att röra gasen överhuvudtaget så brukar den till slut hoppa till liv.
Detta har jag prövat.

Re: Moppen startar inte längre

Postat: 23 november 2016, 16:32
av TheThrasher
Raggarn1337 skrev:
TheThrasher skrev:Har kollat så att förgasarn får bensin och det gör den. Tändstiftet får gnistor så det funkar med.
'Uteslutningsmetoden' is the way to go när det kommer till mopeder, motorer överhuvudtaget. ;)

Okej så förgasaren får bensin? - Kanon!
Det kommer gnistor från stiftet - kanon!
Då kan man utesluta att det är stopp i bensinslangen samt att det är något tändningsrelaterat då den verkar få bra gnista.

Jag skulle börja med att skruva av tändstiftet, ha i en liten skvätt bensin (blandad så klart) direkt in i cylindern genom hålet på topplocket där tändstiftet satt innan, skruva sedan tillbaka tändstiftet fort som bara fan och på med tändhatten, startar den så kan du alltså konstatera att det inte kommer fram bensin FRÅN förgasaren TILL cylindern och att den därför inte vill starta.
Det skulle jag åtminstone börja med! Testa det och berätta hur det gick :)
Vet inte om detta är relaterat men vi prövade att torka av tändstiftet med papper, satt tillbaka det och prövade att kicka ett par gånger. Sen skruvade vi loss det igen och det var vått av bensin igen.

Postat: 23 november 2016, 18:03
av teddylou
Om du är säker på att den får bensin och luft så återstår bara gnista och komp för att den ska starta.

Testa att ta bort luftfiltret och försök att starta utan så du kan vara säker på att den även får luft och inte bara bensin. Luftfiltret kan ha blivit igensatt när den stod ute.

Känns kicken lös eller har du motstånd när du kickar? Om kicken känns alldeles lös så kan kompet vara dåligt. Inte helt osannolikt om moppen nu var lite trött innan.

Kolla ifall den har en stark gnista, om den är svag så finns det en chans att den nästan är obefintlig när tändstiftet sitter på sin plats. Detta är inte så sannolikt dock eftersom att den startade innan men man vet aldrig.

Postat: 24 november 2016, 14:23
av TheThrasher
teddylou skrev:Om du är säker på att den får bensin och luft så återstår bara gnista och komp för att den ska starta.

Testa att ta bort luftfiltret och försök att starta utan så du kan vara säker på att den även får luft och inte bara bensin. Luftfiltret kan ha blivit igensatt när den stod ute.

Känns kicken lös eller har du motstånd när du kickar? Om kicken känns alldeles lös så kan kompet vara dåligt. Inte helt osannolikt om moppen nu var lite trött innan.

Kolla ifall den har en stark gnista, om den är svag så finns det en chans att den nästan är obefintlig när tändstiftet sitter på sin plats. Detta är inte så sannolikt dock eftersom att den startade innan men man vet aldrig.
Har kollat att den får luft med. Inget problem med kicken. Min farsa var inne på en verkstad och de sa också att kanske gnistan är för svag. Märkte dock nu att en kabel som sitter i eller nån stans runtomkring tändstiftet (kmr inte ihåg riktigt) som satt löst så det kan definitivt vara den. Har för mig att det är kabeln som ger själva gnistan.

Postat: 24 november 2016, 22:50
av Oskare97
teddylou skrev: Märkte dock nu att en kabel som sitter i eller nån stans runtomkring tändstiftet (kmr inte ihåg riktigt) som satt löst så det kan definitivt vara den. Har för mig att det är kabeln som ger själva gnistan.
det är troligtvis jorden till motorn.
om du dragit pluggen behöver den mer soppa och mer luft, det ska gå att köra och starta utan att byta någonting dock.

Postat: 25 november 2016, 19:18
av TheThrasher
Oskare97 skrev:
teddylou skrev: Märkte dock nu att en kabel som sitter i eller nån stans runtomkring tändstiftet (kmr inte ihåg riktigt) som satt löst så det kan definitivt vara den. Har för mig att det är kabeln som ger själva gnistan.
det är troligtvis jorden till motorn.
om du dragit pluggen behöver den mer soppa och mer luft, det ska gå att köra och starta utan att byta någonting dock.
Det som är löst heter tydligen tändspole. Har bytt munstycke så den ska få nog med bensin.

Postat: 25 november 2016, 23:39
av teddylou
Hur menar du att den sitter löst? Den ska sitta på tändstiftet :shock:

Postat: 26 november 2016, 20:11
av TheThrasher
teddylou skrev:Hur menar du att den sitter löst? Den ska sitta på tändstiftet :shock:
Den åkte ut lätt. Det var iaf det som var problemet, antagligen. Vi bytte tändstift och sladd och nu startar den igen.