Hjälp mig få igång min RM125!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Hjälp mig få igång min RM125!

Inlägg av PcCrazyMods »

Hej alla glada och goa hemmapulare! Jag behöver nu eran kunskap och tankar kring min brors Suzuki RM125 från 2001. Köptes för ett par månader sedan.

Kollade skicket på den vid köptillfället. Provkörde självklart, motorn var kall och startade på andra kicken. När vi kom hem och skulle provstarta så gick den inte igång alls på kicken. Äsch vafan, rullade igång den sen gick den. Efter det har den aldrig startat igen. Crossen gick dåligt på låga och höga varv.

När vi köpte den hade de bytt vevparti, han trodde även att det satt fel tändstift i, vilket det gjorde. Beställde hem ett nytt korrekt tändstift.

Hur som helst problemet är att den inte startar, får igång den en stund om man rullar nerför en lång backe. Då går den absolut inte alls på låga varv och dåligt på höga varv. Släpper man gasen dör den.

Det jag har gjort är
*Plockat isär och rengjort förgasaren
*Ställt in förgasaren
*Kollat reedventilerna
*Mätt tändplattan och tändspolen (Ohm värden minimalt utanför minimum gränsen)
*Rengjort bensintank
*Plockat av svänghjul och tändplatta, kollat skick och rengjort.
*Kollat kompen 10,8 Kg

Vad kan det vara?

Mina tankar går kring CDI eller tändplattan. Men jag har verkligen ingen aning.. Kom med förslag! Vill verkligen ha igång maskinen!
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ptja det är ju en gammal stålåsna, där gjorde du/ni första misstaget! Nä skämt åsido...
Det låter verkligen tändningsrelaterat så att CDI'n eller tändplattan skulle vara slut är inte helt omöjligt men har du testat att byta tändstift en gång till? Eller åtminstone gjort rent tändstiftet?
Inte alltför ovanligt att man råkar köpa ett tändstift som är trasigt redan i butiken men den startade ju innan så jag tänker att det kan ha hamnat en 'loppa' på tändstiftet?
Rätt vanligt att om hojarna får stå ett tag så lägger sig oljan på botten då den är tyngre än bensinen och då när den hostar igång efter ett tag så kommer det en fet klick med olja och när den förbränns så kan det hamna en "loppa" på tändstiftet.
Sedan kan det även vara tändhatten som spökar.
Men eftersom du har en Ohm så bör du mäta allt som har med tändningen att göra, börja vid tändstiftet och arbeta dig 'inåt' mot tändplattan.

Sedan så är även uteslutningsmetoden ett bra sätt att felsöka 2-taktare på.
T.ex, du börjar med att kolla gnistan och då lägger du tändstiftet mot topplocket så den jordas.
Hoppar gnistan ungefär 1.5-2 mm så är den nog rätt bra, färgen kan också spela roll, blåaktig ska den vara.
Verkar gnistan bra så gör du följande:
Ha i bensin direkt i cylindern genom att skruva av tändstiftet och ha i en liten skvätt bensin (oljeblandad så klart), skynda med att skruva åt tändstiftet, på med tändhatten och kicka.
Startar den då med bensinen direkt i cylindern så har det att göra med att bensinen inte kommer fram så då kan man utesluta tändningen i alla fall!
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

Raggarn1337 skrev:Ptja det är ju en gammal stålåsna, där gjorde du/ni första misstaget! Nä skämt åsido...
Det låter verkligen tändningsrelaterat så att CDI'n eller tändplattan skulle vara slut är inte helt omöjligt men har du testat att byta tändstift en gång till? Eller åtminstone gjort rent tändstiftet?
Inte alltför ovanligt att man råkar köpa ett tändstift som är trasigt redan i butiken men den startade ju innan så jag tänker att det kan ha hamnat en 'loppa' på tändstiftet?
Rätt vanligt att om hojarna får stå ett tag så lägger sig oljan på botten då den är tyngre än bensinen och då när den hostar igång efter ett tag så kommer det en fet klick med olja och när den förbränns så kan det hamna en "loppa" på tändstiftet.
Sedan kan det även vara tändhatten som spökar.
Men eftersom du har en Ohm så bör du mäta allt som har med tändningen att göra, börja vid tändstiftet och arbeta dig 'inåt' mot tändplattan.

Sedan så är även uteslutningsmetoden ett bra sätt att felsöka 2-taktare på.
T.ex, du börjar med att kolla gnistan och då lägger du tändstiftet mot topplocket så den jordas.
Hoppar gnistan ungefär 1.5-2 mm så är den nog rätt bra, färgen kan också spela roll, blåaktig ska den vara.
Verkar gnistan bra så gör du följande:
Ha i bensin direkt i cylindern genom att skruva av tändstiftet och ha i en liten skvätt bensin (oljeblandad så klart), skynda med att skruva åt tändstiftet, på med tändhatten och kicka.
Startar den då med bensinen direkt i cylindern så har det att göra med att bensinen inte kommer fram så då kan man utesluta tändningen i alla fall!
Haha har du helt rätt i! Bror min ångrar köpet djupt just nu.. Men nog måste stålåsnan gå att få igång allt!

Tändstiftet är bytt, fungerar garanterat. Ingen loppa eller andra "skador".

Gnistan tycker jag är tveksam alltså.. Man ser helt klart gnistan om man har kolsvart i rummet, är lamporna på syns den knappt. Blå gnista som hoppar ca 1 mm. Har mätt tändsystemet. Här är resultatet mätt i -5 grader kontra den optimala temperaturen på +20 grader.

Primary ignition coil 0.40 Ohm
Secondary ignition coil 10.82 Kohm
Secondary utan tändhatt 5.6 Kohm
Exiter coil 15.3 Ohm
Pickup 92.6 Ohm

Plockat isär, kolven sitter rätt, kolv och cylinder ser fina ut och vevstaken glappar horisontalt men inget vertikalt.

Tack för alla dina tips! Ska beställa packningar och så imorgon, iom att vi tagit av cylinder osv..
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

kan ju lika gärna vara att packboxarna inte är täta då de vart på motorn och bytt vevparti.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

PcCrazyMods skrev: Haha har du helt rätt i! Bror min ångrar köpet djupt just nu.. Men nog måste stålåsnan gå att få igång allt!

Tändstiftet är bytt, fungerar garanterat. Ingen loppa eller andra "skador".

Gnistan tycker jag är tveksam alltså.. Man ser helt klart gnistan om man har kolsvart i rummet, är lamporna på syns den knappt. Blå gnista som hoppar ca 1 mm. Har mätt tändsystemet. Här är resultatet mätt i -5 grader kontra den optimala temperaturen på +20 grader.

Primary ignition coil 0.40 Ohm
Secondary ignition coil 10.82 Kohm
Secondary utan tändhatt 5.6 Kohm
Exiter coil 15.3 Ohm
Pickup 92.6 Ohm

Plockat isär, kolven sitter rätt, kolv och cylinder ser fina ut och vevstaken glappar horisontalt men inget vertikalt.

Tack för alla dina tips! Ska beställa packningar och så imorgon, iom att vi tagit av cylinder osv..
Ptja, som en van crossförare måste jag ändå säga att ska man köra cross så ska man se till så att den inte är äldre än 4 år. Då börjar det bli dags att byta upp sig till en nyare årsmodell, men om man nu bara tänkt 'motionsåka' lite så duger en gammal med, förutsatt att den är omhändertagen.
Hmm att den bara syns lite grann i mörkret låter helknäppt.
Kollade senast för några dagar sedan på min KTM sx 250, då hoppade gnistan säkert 3-4 mm.

Jag är verkligen inte bra när det kommer till el osv men jag är faktiskt rätt övertygad om att det har med tändningen att göra, eftersom du redan mätt komp och det var som det ska, så kan man utesluta att någon packning skulle vara dålig så att komp läcker ut.

Så jag har tyvärr inga fler tips, bortsett från att testa ett annat tändstift eller tändhatt/kabel (de billigaste liksom) som kan vara dålig/trasig fastän man precis köpt nytt.

Är inte tändningen ställbar på rm 125 förresten? Så du kan ställa in förtändningen? :o
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

LennartTuning skrev:kan ju lika gärna vara att packboxarna inte är täta då de vart på motorn och bytt vevparti.
Hur kan jag kontrollera dessa? Vänstra ser man ju tydligt om olja läcker ut, men det gör det ej. Hur kontrollerar jag högra packboxen? Skulle ju även kunna vara så att den läcker mellan motorhalvorna..
Raggarn1337 skrev: Ptja, som en van crossförare måste jag ändå säga att ska man köra cross så ska man se till så att den inte är äldre än 4 år. Då börjar det bli dags att byta upp sig till en nyare årsmodell, men om man nu bara tänkt 'motionsåka' lite så duger en gammal med, förutsatt att den är omhändertagen.
Hmm att den bara syns lite grann i mörkret låter helknäppt.
Kollade senast för några dagar sedan på min KTM sx 250, då hoppade gnistan säkert 3-4 mm.

Jag är verkligen inte bra när det kommer till el osv men jag är faktiskt rätt övertygad om att det har med tändningen att göra, eftersom du redan mätt komp och det var som det ska, så kan man utesluta att någon packning skulle vara dålig så att komp läcker ut.

Så jag har tyvärr inga fler tips, bortsett från att testa ett annat tändstift eller tändhatt/kabel (de billigaste liksom) som kan vara dålig/trasig fastän man precis köpt nytt.

Är inte tändningen ställbar på rm 125 förresten? Så du kan ställa in förtändningen? :o
Tanken är enbart motionskörning med denna hoj. Han har aldrig kört tvåhjuling av något slag, så denna hoj är mest för att lära sig och se om man tycker det är kul, dessutom får han ju lära sig skruva lite nu med :)

Jag tycker också att gnistan bör vara mycket kraftigare. Om man kickar så kommer det typ en gnista bara under en kick om du förstår hur jag menar. Den blixtrar liksom inte ofta utan enbart en gnista per kick..

Läcker packboxar eller motorhalvor så märks det väl inte märkbart på komptest?

Oj ingen aning om tändningen är ställbar, ska kika på det!

Tack för tipsen!
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
PcCrazyMods
Svårstartad skrothög
Inlägg: 337
Blev medlem: 29 maj 2012, 20:45

Inlägg av PcCrazyMods »

LennartTuning skrev:kan ju lika gärna vara att packboxarna inte är täta då de vart på motorn och bytt vevparti.
Hur kan jag kontrollera dessa? Vänstra ser man ju tydligt om olja läcker ut, men det gör det ej. Hur kontrollerar jag högra packboxen? Skulle ju även kunna vara så att den läcker mellan motorhalvorna..
Raggarn1337 skrev: Ptja, som en van crossförare måste jag ändå säga att ska man köra cross så ska man se till så att den inte är äldre än 4 år. Då börjar det bli dags att byta upp sig till en nyare årsmodell, men om man nu bara tänkt 'motionsåka' lite så duger en gammal med, förutsatt att den är omhändertagen.
Hmm att den bara syns lite grann i mörkret låter helknäppt.
Kollade senast för några dagar sedan på min KTM sx 250, då hoppade gnistan säkert 3-4 mm.

Jag är verkligen inte bra när det kommer till el osv men jag är faktiskt rätt övertygad om att det har med tändningen att göra, eftersom du redan mätt komp och det var som det ska, så kan man utesluta att någon packning skulle vara dålig så att komp läcker ut.

Så jag har tyvärr inga fler tips, bortsett från att testa ett annat tändstift eller tändhatt/kabel (de billigaste liksom) som kan vara dålig/trasig fastän man precis köpt nytt.

Är inte tändningen ställbar på rm 125 förresten? Så du kan ställa in förtändningen? :o
Tanken är enbart motionskörning med denna hoj. Han har aldrig kört tvåhjuling av något slag, så denna hoj är mest för att lära sig och se om man tycker det är kul, dessutom får han ju lära sig skruva lite nu med :)

Jag tycker också att gnistan bör vara mycket kraftigare. Om man kickar så kommer det typ en gnista bara under en kick om du förstår hur jag menar. Den blixtrar liksom inte ofta utan enbart en gnista per kick..

Läcker packboxar eller motorhalvor så märks det väl inte märkbart på komptest?

Oj ingen aning om tändningen är ställbar, ska kika på det!

Tack för tipsen!
juniorjesper skrev:
TuZx skrev:setup?
17.5 förgasare
14/56 drevning
urpluggad
fatbar styre
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

Jag tycker också att gnistan bör vara mycket kraftigare. Om man kickar så kommer det typ en gnista bara under en kick om du förstår hur jag menar. Den blixtrar liksom inte ofta utan enbart en gnista per kick..
Någonting är det ju med din gnista skulle jag säga. Det ska komma många tydliga gnistor per kick (dvs varje gång kicken går ifrån uppe till nere. Du kan lixom känna varje gång motorn går runt om du trycker ner kicken långsamt, för varje sådan så ska det komma en gnista minst tror jag, sedan så om du kickar bra så tror jag att det ska fortsätta ge några enstaka gnistor även när kicken är i botten då du har fått snurr på motorn som fortsätter något enstaka varv om du förstår. Svårt att förklara :?
men testa omsagt att byta stiftet en gång till kostar trots allt 55kr och om det var felet så kommer du få igång den nu ost för att du efter mycket meckande inse att även det nya stiftet inte var helt fungerande.
hände mig, precis bytt stiftet men näe ingen skillnad men så bytte jag igen och då funkade allt minsann. tändstift är ganska känsliga, man sk hundvika att ta på det vita kramisolatorn och dem kan lätt gå sönder om man tappar dem eller liknande, många tändstift tål häller inte vätska/att bli blöta, det var därför mitt nya inte fungerade, blev dränkt av bensin och pajjade, testa om du har möjlighet att prova och jämföra delar med en likadan, starta din hojj med den andres tändplanta typ. Lycka till, än så är det vinter;)
"there are no speed limits on the road to success"
Skriv svar