Köra in gjutjärncylinder

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Sezzry
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 4 januari 2016, 18:57

Köra in gjutjärncylinder

Inlägg av Sezzry »

Tja, vad ska man tänka på när man kör in en gjutjärncylinder? Extra olja i tanken? Hur ska man hålla varvtalen och allt de? Tacksam för snabba svar!
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Det här med inkörningar är ett helt kapitel för sig, och de flesta amatörer är oense om vad som är bäst. Det cirkulerar ett flertal olika varianter/ rykten bara på den här sidan, inget ont om det för det är ju trots allt självlärda 15-16 åringar som återspeglar vad de lärt sig men man får ju tänka på det och ta vissa saker med en nypa salt ;).

Vad som är gemensamt med de flesta teorierna är att:

Nr 1. Varmköra ordentligt första gången du startar, och helst med varierande varvtal. Den ska helst inte stå och puttra på tomgång.
Nr 2. När du börjar köra är det absolut förbjudet att segdra motorn. Alltså lägga i en hög växel och ge fullgas så det bara böar. När motorn väl är varm är det lugnt att varva och ge på lite gas, men kör gärna max 1/2 gas första milen.
Nr 3. Efter första turen som inte behöver vara jättelång, kör kanske en mil om motorn funkar bra, så låter du motorn svalna igen och så efterdrar du skruvarna vid behov. När motorn blivit varm en gång kan cylindern sätta sig lite. Vissa gillar det, andra inte.
Nr 4. Några 50 mil inkörning som vissa säger är helt onödigt när man bara byter cylinder och/ eller kolv. Jag skulle säga att du ska undvika segdragning och undvika långa perioder med max effekt under de 5-10 första milen, sen kan du köra normalt. Men vill du vara försiktig kan du givetvis köra längre. Det sämsta du kan göra är dock att puttra omkring på lägsta varvtal för då sliter inte ringarna in sig, utan det är bättre att varva ur ibland och variera varvtalet.
Nr 5. Det här kan vara ett problem, för oftast byter man till en ny typ av cylinder och då måste man förstås justera in förgasaren. Detta innebär att det sällan är så enkelt att bara följa proceduren ovan. Någon stans ska man justera in förgasaren också. I det här läget är det viktigt att förvissa sig om att man startar med fet blandning och inte mager. Bara motorn går och inte går tunt kan du åka den första milen och göra 1-3. Sen kan du justera in förgasaren bättre vid nästa uppstart och fortsätta köra men tänka på 4:an.

Alu vs gjutjärn cylindern ser jag ingen anledning att behandla särskilt olika. Gjutjärn rör sig mindre och är mer stryktåligt och förlåtande än aluminium, men det kyler lite sämre vilket kan vara en anledning till varför det oftast är aluminium man föredrar. Gjutjärnsfodret är mjukare än nikasilet i alucylindrar och sliter in sig fortare, vilket kan vara en anledning till att köra lite lugnare i början jämfört med alu möjligtvis. Men att värma-kyla 5 gånger som vissa skriver är helt onödigt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar