Sida 1 av 1
veven klämmer direkt
Postat: 25 september 2016, 16:58
av dcp416
hej har precis efter mycket stånk å brända fingertoppar fått i min nya vev å lager, men nu när jag korsdrar blockhalvorna, så nyper veven direkt,, spelar ingen roll hur jag börjar korsdra,
jag använder packning på tub,
är det därför?
måste jag ta isär allt och skaffa en pappers packning eller? det satt en sådan ifrånbörjan

Postat: 25 september 2016, 18:58
av Raggarn1337
Funkar kanon med packning på tub. Vilken motor och vilken vev är det du har köpt?

Postat: 25 september 2016, 19:41
av dcp416
veven ären stage 6 Hpc vev,, motorn är gamla speedfightern 03aveven går trögt som sjutton när man börjar dra åt dom 6 skruvarna, spelar ingen roll vart man börjar, man hör inget skrapande eller så,, bara trögt,
det är oxså jämntrögt, så man kan inte känna om det är en skruv eller flera som krånglar,
Postat: 25 september 2016, 19:53
av Raggarn1337
Hittar inte den på Twostroke's hemsida. Skulle du kunna länka?

Postat: 26 september 2016, 07:42
av dcp416
Raggarn1337 skrev:Hittar inte den på Twostroke's hemsida. Skulle du kunna länka?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7939
jag hoppas det är pga att det kommit lite sprayfärg när jag målade om blocket, så nån 10dels mm, kanske är problemet??
annars änker jag dra å lite grann, och köra runt veven med en borrmaskin för å se om det släpper..
vet någon vilka moment man skall dra bultarna,, har för mig mellan 12-15Nm
Postat: 26 september 2016, 07:42
av dcp416
Raggarn1337 skrev:Hittar inte den på Twostroke's hemsida. Skulle du kunna länka?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7939
och jag har inte euro2motorn så det skall passa,
jag hoppas det är pga att det kommit lite sprayfärg när jag målade om blocket, så nån 10dels mm, kanske är problemet??
annars tänker jag dra å lite grann, och köra runt veven med en borrmaskin för å se om det släpper..
vet någon vilka moment man skall dra bultarna,, har för mig mellan 12-15Nm
Postat: 26 september 2016, 21:41
av LennartTuning
att det kommer slita in sig kan du glömma. det kommer bara att slitas och rasa.
den ska gå helt fritt. och den blir seg för den nyper i ramlagerna. du får centrera veven i vevhuset så brukar det släppa.
Postat: 27 september 2016, 10:07
av dcp416
LennartTuning skrev:att det kommer slita in sig kan du glömma. det kommer bara att slitas och rasa.
den ska gå helt fritt. och den blir seg för den nyper i ramlagerna. du får centrera veven i vevhuset så brukar det släppa.
jag skall testa att banka till med gummiklubba och se om det hjälper,
återkommer med resultat

Postat: 27 september 2016, 11:14
av Raggarn1337
Att slå med gummiklubba eller dylikt är inte att rekommendera så det kan böjas och då behövs en ny vev istället...
Det fick jag lära mig på det hårda sättet haha!
Om du har en rotoravdragare så är det att föredra men annars funkar det om du värmer upp blockhalvorna och kyler ner veven (och dina nya lager) så bör det glida ner rätt enkelt, om inte så kan du få knacka (OBS: Knacka väldigt försiktigt) med en gummiklubba runtom vevskinkorna tills den gått ner ordentligt.
Finns nog flera guider på det här på forumet dessutom? Bara att söka upp en sådan i så fall.

Postat: 27 september 2016, 13:38
av dcp416
Raggarn1337 skrev:Att slå med gummiklubba eller dylikt är inte att rekommendera så det kan böjas och då behövs en ny vev istället...
Det fick jag lära mig på det hårda sättet haha!
Om du har en rotoravdragare så är det att föredra men annars funkar det om du värmer upp blockhalvorna och kyler ner veven (och dina nya lager) så bör det glida ner rätt enkelt, om inte så kan du få knacka (OBS: Knacka väldigt försiktigt) med en gummiklubba runtom vevskinkorna tills den gått ner ordentligt.
Finns nog flera guider på det här på forumet dessutom? Bara att söka upp en sådan i så fall.

okej,,
jag har hafft isär blocket 3 gånger när det inte gått ihop och fastnat , har kört varm/kallmetoden,,och det fastnade dummt , så jag har redan beöft knacka isär halvorna med hammare, på den nya veven,, så men variatorsidan har alltid varit problemfri, och så kronglade det och blev snett på statordidan, men när jag fick ihop bägge så vart de bra, ända tills jag börja dra åt då blev den trög, och inte 100% centrerad i mitten av cylindern,,,, så jag testar å smäller till den lite snyggt, fan den skall juh vara gjord av super stål lite våld klarar väl dom,,, annars köper jag ny, för jag har läst endel guider där dom smäller till veven om den krånglar, får se va som händer

för halvorna är ihop men antagligen så är inte veven heeelt i botten på stator sidan, för den kom på sist, och lagrerna var somsagt redan i blockhalvorna
Postat: 27 september 2016, 17:41
av dcp416
Våld löser allt,,
efter 3 smällar vid variatorsidan så löper den hur bra som hellst, och veven är i mitten
men nu när jag tryckte i packboxarna så blev det trögt igen, gummiringarnas fel denna gång
har smörjat dom ordenkligt med Sil-glyde "packnings"fett,,