Sida 1 av 1

2 takt eller 4 takt?

Postat: 17 september 2016, 14:19
av susi
Hej jag undrar bara vilken är bäst 2-takt eller 4-takt och varför?

Postat: 17 september 2016, 14:25
av kamelåså
Tvåtakt är rappare, lättare att trimma

Fyrtakt är billigare, mindre underhåll, slöare, svårare att trimma

Postat: 17 september 2016, 14:26
av susi
kamelåså skrev:Tvåtakt är rappare, lättare att trimma

Fyrtakt är billigare, mindre underhåll, slöare, svårare att trimma
Tack. vad e det som e svårare med att trimma en 4 takt?

Postat: 17 september 2016, 14:58
av Bullwinkle
en helt annan teknik att trimma. kamaxlar, ventiler, mm. men inte direkt svårare, en 4t trimmar man mer på kubik det vill säga större borrning, i de flesta fall, men för den delen inte svårare om man vet vad man gör. och framför allt "låter det inte trimmat" Fördel med 4t är betydligt mer vridmoment än en 2t. så frågan är vad du är ute efter, att bara ha kul, eller att hat något som funkar i alla väder, utan att behöva serva 24/7 om du har trimmat. Bara ett tips: köper du 4t, kolla oljan emellanåt, och gör oljebyten, då går dem hur långt som helst. Även Kina, vet en Baotiuan som har 4200 mil på mätarn och still going strong. Så frågan är inte vad som är bäst utan vad du skall ha moppen till.

Postat: 17 september 2016, 15:32
av Jace237
kamelåså skrev:Tvåtakt är rappare, lättare att trimma

Fyrtakt är billigare, mindre underhåll, slöare, svårare att trimma
Vänta lite, borde inte fyrtakt vara dyrare? Vad jag har hört så kostar det ett par tusenlappar mera än tvåtakt om den skär eller går sönder på annat sätt.

Postat: 17 september 2016, 16:15
av Anton101001
Lika lätt att trimma skulle jag säga. På motard (2-takt) borrar man pluggen och på scooter (4-takt) Drar man bara v-ringen. Scooter är betydligt lättare att stunta med. Dok är det roligare och ser coolare ut att stunta med crossmoppe.
Scooter är automat medans motard är manuell.
Om du inte är ute efter att stunta hade jag köpt en motard då den är mer underhållande.

Postat: 17 september 2016, 16:23
av Bergan
Roligare med 2 takt

Postat: 17 september 2016, 18:45
av kamelåså
Jace237 skrev:
kamelåså skrev:Tvåtakt är rappare, lättare att trimma

Fyrtakt är billigare, mindre underhåll, slöare, svårare att trimma
Vänta lite, borde inte fyrtakt vara dyrare? Vad jag har hört så kostar det ett par tusenlappar mera än tvåtakt om den skär eller går sönder på annat sätt.
Menade att fyrtakt är billigare i drift :). Slipper betala dyr tvåtaktsolja och drar mindre bensin.

Postat: 17 september 2016, 19:01
av susi
Anton101001 skrev:Lika lätt att trimma skulle jag säga. På motard (2-takt) borrar man pluggen och på scooter (4-takt) Drar man bara v-ringen. Scooter är betydligt lättare att stunta med. Dok är det roligare och ser coolare ut att stunta med crossmoppe.
Scooter är automat medans motard är manuell.
Om du inte är ute efter att stunta hade jag köpt en motard då den är mer underhållande.
På 4 takt crossmoppe är det plug man måste borra eller e det de på 2 takt? tack för ditt svar!

Postat: 17 september 2016, 19:03
av Bullwinkle
susi skrev:
Anton101001 skrev:Lika lätt att trimma skulle jag säga. På motard (2-takt) borrar man pluggen och på scooter (4-takt) Drar man bara v-ringen. Scooter är betydligt lättare att stunta med. Dok är det roligare och ser coolare ut att stunta med crossmoppe.
Scooter är automat medans motard är manuell.
Om du inte är ute efter att stunta hade jag köpt en motard då den är mer underhållande.
På 4 takt crossmoppe är det plug man måste borra eller e det de på 2 takt? tack för ditt svar!
Har aldrig sett pluggar på 4t, någonsin. Lejonparten CDI-strypta. Oerhört enkelt att åtgärda.

Postat: 17 september 2016, 19:05
av susi
Bullwinkle skrev:
susi skrev:
Anton101001 skrev:Lika lätt att trimma skulle jag säga. På motard (2-takt) borrar man pluggen och på scooter (4-takt) Drar man bara v-ringen. Scooter är betydligt lättare att stunta med. Dok är det roligare och ser coolare ut att stunta med crossmoppe.
Scooter är automat medans motard är manuell.
Om du inte är ute efter att stunta hade jag köpt en motard då den är mer underhållande.
På 4 takt crossmoppe är det plug man måste borra eller e det de på 2 takt? tack för ditt svar!
Har aldrig sett pluggar på 4t, någonsin.
Okej tack!

Postat: 17 september 2016, 19:08
av Bullwinkle
susi skrev:
Bullwinkle skrev:
susi skrev: På 4 takt crossmoppe är det plug man måste borra eller e det de på 2 takt? tack för ditt svar!
Har aldrig sett pluggar på 4t, någonsin.
Okej tack!
Tar ungefär 5-10 minurter, max att strypa av en baotian, så den gör 80 ärliga. om det säger något.

Postat: 17 september 2016, 19:11
av susi
Bullwinkle skrev:
susi skrev:
Bullwinkle skrev: Har aldrig sett pluggar på 4t, någonsin.
Okej tack!
Tar ungefär 5-10 minurter, max att strypa av en baotian, så den gör 80 ärliga. om det säger något.
har crossmoppe!

Postat: 17 september 2016, 19:36
av Bullwinkle
susi skrev:
Bullwinkle skrev:
susi skrev:Okej tack!
Tar ungefär 5-10 minurter, max att strypa av en baotian, så den gör 80 ärliga. om det säger något.
har crossmoppe!
Lika lätt, om inte enklare, byt framförallt ut CDI:n mot en ostrypt, på t.ex em Kinroad gör den +30 km rakt av.