Peugeot Jetforce c-tech

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Daremon
Elmoped

Peugeot Jetforce c-tech

Inlägg av Daremon »

Tjena!

För ca. 2 månader sedan körde jag klantigt nog min Peugeot Jetforce C-tech utan kylarvatten. Den blev då varm (nästan upp mot 120 grader vilket är max på mätaren). Var då nära en bensinmack vilket gjorde att jag kunde slå av motorn, köpa kylarvatten och fylla på. Moppen gick efter detta lika bra som innan utan problem.

Några dagar senare märkte jag att moppen blev ovanligt varm när jag körde. Detta visade sig inte alltid, ibland gick den att köra på en lagom temperatur och ibland gick den upp mot 100 grader. Har sedan dess varit försiktig vid körning och alltid haft koll på motortemperaturen, om motorn blir varm åker jag åt sidan och låter den svalna ett tag.

Detta har gått bra fram till i eftermiddags då den maxade temperaturmätaren. Jag slog då av moppen som började låta konstigt, en beskrivning av ljudet skulle vara att det kokade eller smällde. Några sekunder senare började det rinna kylarvatten från moppen (ca. 1dl) och nu står den i garaget och jag har ingen aning om vad problemet är då jag inte är så insatt i mopeder. Förstår att det antagligen var något jag förstörde när jag körde utan kylarvatten, men behöver er hjälp med att ta reda på vad, och vad jag ska göra åt det..

Tack på förhand!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Lufta kylarsystemet så ska det nog lösa sig :)
Daremon
Elmoped

Inlägg av Daremon »

Raggarn1337 skrev:Lufta kylarsystemet så ska det nog lösa sig :)
Detta göra jag genom att starta moppen utan kylarlocket på? Och isåfall, var hittar jag kylarlocket?

Tack för svar!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Ja, funkar inte det så kan du behöva hjälpa till att avlufta, vilket metod du vill använda dig av då (om det behövs) väljer du själv.
Locket som sitter på kylaren är högst upp på kylaren, där du häller i vattnet? :s
Daremon
Elmoped

Inlägg av Daremon »

Raggarn1337 skrev:Ja, funkar inte det så kan du behöva hjälpa till att avlufta, vilket metod du vill använda dig av då (om det behövs) väljer du själv.
Locket som sitter på kylaren är högst upp på kylaren, där du häller i vattnet? :s
Okej, var precis ute å testade innan jag skrev inlägget men ingenting hände, därför jag blev osäker på om jag gjorde rätt eller inte. Får testa igen imorrn!
dcp416
Elmoped

Inlägg av dcp416 »

oom du ser att den läcker, så bör juh detta fixas först,
sedan när du avluftar så ta av locket på behållaren du häller i vattnet,

(behållaren kommer du åt igenom att öppna runda luckan vid vänstra knät)

,, och gasa lite, var berädd att hälla i mer, för det åker ner i systemet, gasa,och fyll på, tills det slutat försvinna, då sätter du på locket, kör runt med moppen nån minut, kolla mätarn så motorn inte överhettar,, låt sedan motorn svalna lite,, öppna sedan behållaren och fyll på lite mer om det behövs,, men fyll inte enda upp, skall vara typ hälften,, eller till strecket, om det finns nått, brukar behöva vara ca 2L om systemet e helt tomt, sedan borde allt vara klart :D
och tänk på att använda samma färg på vätskan,, inte blanda olika färger,
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Daremon
Elmoped

Inlägg av Daremon »

Försökte avlufta kylystemet idag igen men behövde aldrig fylla på mer kylarvätska. Åkte sedan ut och körde i ca. 10 min och motorn höll sig runt 80 grader. Tänkte byta till ny kylarvätska imorrn och hoppas på att den inte går varm igen, tack för hjälpen!
Skriv svar