Blinkers funkar bara utan motorn igång.

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Blinkers funkar bara utan motorn igång.

Inlägg av NizzePisse »

Hejsan!
Derbi cross.
Har nya led blinkers runt om. Led relä.

Först blinkade alla samtidigt, när jag tog loss den gröna lampan som lyser när man blinkar så funkade dem perfekt.

Men de funkar inte över huvudtaget när motorn är igång.? De funkar bara när tändningen är igång utan motorn. Varför?

Tacksam för väldigt snabba svar!!!
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

En helt annan fråga. Råkade dra loss sladdarna ifrån tändningslåset. Hur ska de sitta? Stiften på tändningslåset är numrerade 1,2,3,4. Sladdarna är svart,grön,röd,orange. I vilken ordning ska de sitta?

Som sagt uppskattar jag alla svar och ideer!!!
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kan inte svara på varför det inte fungerar med motorn igång, men blinkersreläet är avsett att driva glödlampor som drar en viss ström, när man har LED-blinkers som drar mycket mindre kan det bli konstiga resultat. En simpel lösning kan vara att öka strömförbrukningen till normal nivå igen med resistorer kopplade parallelt med blinkersen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Tack för svar!
Ska testa med ett par motstånd på blinkersen imorgon.

Vet du hur ett tändningslås ska funka? Tidigare har jag inte kunnat döda mopeden med tändningen, men blinker och tuta med mera har slagits på med tändningen. När jag tog av den och mätte motståndet mellan de 4 olika stiften upptäckte jag att det aldrig fanns något motstånd mellan de olika oberoende av om nyckeln var omvriden.

Är det bara att köpa ett nytt tändningslås?
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Nät tändningslåset är av ska det vara kontakt mellan två stift för att döda tändningen. Fungerar det inte så är det nog dags för nytt lås, ja.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

ok tack!
Du råkar inte veta var man får tag på ett till en gilera h@k? 4st stift.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Nix.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Hejsan, Har svårt att hitta ett nytt tändningslås. Så jag ska senare testa att plocka isär tändningslåset och se om man ser något tydligt problem.

Hur ska det vara?
När ska det vara kontakt mellan de olika stiften, när det är på eller av?
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag har inte pysslat något med just detta system, men baserat på att det har fyra kablar gissar jag att det ska vara kontakt mellan två av kablarna för att döda tändningen när låset är av, och kontakt mellan de två andra kablarna när låset är på för att ge ström till blinkers, bromsljus etc.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Jag blåste ur tändningslåset med tryckluft, det kom ut mycket rostigt vatten. Sedan mätte jag med multimeter och upptäckte att jag hade fixat det :)
Du hade rätt angående hur kablarna skulle funka.

Man kan ändå inte döda motorn med tändning, får följa sladdarna någon annan dag.

Någon ide på varför blinkers inte funkar när motorn är igång? Borde ju bli lite högre spänning om det kan påverka. Kanske kan man testa att montera ett par motstånd?

LÄGGER TILL:
Batteriet laddar också dåligt, det går aldrig över 13 volt. (helt nytt batteri)
Kan spänningsregulatorn vara problemet till både blinkers och laddning?

Eller kanske även att startmotorn inte funkar?
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Låter som att du behöver ta en heldag och kolla igenom hela elsystemet, leta efter dålig kontakt och spänningsfall överallt.
Dålig laddning kan bero på flera saker, det vanligaste är nog faktiskt att laddningen fungerar fint men att något drar mycket mer ström än normalt - brukar bero på att en strömbrytare till bromsljuset bråkar så bromsljuset lyser hela tiden.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Ok, bromsljuset är det inte.

Det var inte länge sedan jag mätte spänningen till en bra bit över 13 volt.
I samband med att den bestämde sig för att inte gå över 12.6-12-7 volt har startmotor slutat att fungera, kommer bara ett klick ifrån startrelät. Blinkers funkar inte när motorn är igång(inte ens led relät låter).

Någon som har en ide på vad som kan vara fel?

Det ända jag har ändrat själv med elen är att det inte kom någon ström till bakljuset. Då tog jag sladden som egentligen ska gå till förgasarvärmaren och ledde till bakljuset istället.

Efter lite googling har jag fått intrycket av att voltregulatorn kan vara felet.

Vart sitter generatorn på gamla derbimotorn? Kan ju testa och se om det kommer någon bra ström därifrån eller om generatorn inte funkar.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Luddelump
Elmoped
Inlägg: 113
Blev medlem: 13 november 2015, 11:22
Ort: sollentuna

Inlägg av Luddelump »

tändningslåset är bara att testa dem olika sätten tror det är 1 o 2 eller 3 o 4 men testa dig fram finns inte så många olika sett. annars kan du köpa ett nytt:

http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 97h7WVDxE4

detta köpte jag till min beta rr. funkar finfint.
"there are no speed limits on the road to success"
Skriv svar