Sida 1 av 1
Lätta på växellådan!(AM6)
Postat: 18 augusti 2016, 23:00
av noeyes3
Tjena!
Har en Rieju mrt 2014 års modell med AM6 motorn och har målet lätta på vikten, och tänkte börja med att göra den till en 4 växlad moppe!

Har just nu drevning en 13/70 och tänker byta till 13/48 elr 50 vilket ger mig en utväxling på ca 3.7.
Det jag hoppas att uppnå med detta är att lätta på vikten och att inte varva ut från växlarna lika fort.
Tror det skulle bli en bra stuntmoppe parad med ett metrakit thrower så klart!

Undrar då vilka växlar jag ska rycka ut och samt hur man ska gå till väga?
Postat: 18 augusti 2016, 23:24
av Raggarn1337
Må vara en av de sämsta idéerna jag någonsin hört...
Postat: 18 augusti 2016, 23:27
av noeyes3
Varför då?

Kan ju inte gå mer än åt helvete
Postat: 19 augusti 2016, 10:50
av TheAndersson
Känns väl lite väl onödigt att plocka bort två växlar för att lätta lite på vikten, finns andra sätt att lätta vikten om de nu är det du är ute efter.
Du vill inte varva ur växlarna lika fort? Dreva bara tyngre då?
Hoppa över växlarna istället för ta bort dom?
Låter som du bara vill förstöra accelerationen i mina öron

Postat: 19 augusti 2016, 16:05
av PåDal
Raggarn1337 skrev:Må vara en av de sämsta idéerna jag någonsin hört...
Haha håller nog med lite, låter ganska onödigt.
det finns ju som sagt annan som man kan lätta på, tex din egen vikt
haha nä men skulle inte försöka ifall du nu inte har en massa AM6 liggandes vilket jag inte tror.
Sen så är det ju en rätt så ny moppe och det kommer att sänka priset
Vet inte om detta var en troll men haha
Postat: 19 augusti 2016, 16:51
av noeyes3
Ha ha, jo det är ju sant
Pillar just nu med moppen och ser vad som händer.
Hade nämligen en mt5a som såldes, den kunde man stuntar med relativt enkelt och göra små trial moves pga dess vikt.
Så försöker efterlikna den lite i det aspektet

Postat: 19 augusti 2016, 17:26
av Raggarn1337
Man kan stunta med vilken moped som helst ju...
Bättre med 6 växlad låda både när de kommer till att stunta och att köra fort då du kan ändra utväxlingen mycket bättre än med en 4 växlad låda..
Men är det så att du vill få bort en del vikt så kan du kapa i ramen där det inte behövs, stöd, lättare sving och allt möjligt du kan tänka dig!
Postat: 19 augusti 2016, 19:01
av G-son
Förstår verkligen inte vilken nytta färre växlar skulle göra. Visst, några gram lättare motor, men då finns det MÅNGA andra ställen det är lättare att skala bort vikt som inte handikappar hojen på det sätt försvunna växlar gör.
Postat: 19 augusti 2016, 21:27
av bensinskalle
Plocka 5:an och 6:an i så fall. Det kommer inte gå att köra med den annars.
Men som tidigare påpekat är det helt totalt meningslöst på alla vis.
På extrem nivå, då kan man ha nytta av det. I formula student bygger man formelbilar med motorcykelmotorer, och eftersom dom körs på ganska snäva banor behövs bara 1,2 och 3:an. Då plockar dom bort 4-6. Det ger inte mycket viktminskning, MEN det minskar roterande massa med nästan ett kilo, vilket ger mindre förluster helt enkelt.
Men för dig är det som sagt helt onödigt. Om du bygger en hyper som ska gå 201 meter kanske det kan vara värt att fundera på det, annars låt bli.
Postat: 20 augusti 2016, 00:08
av noeyes3
Ah ok, trodde att växlarna vägde mkt mer än vad dem faktiskt gjorde...
Tänkte eftersom att moppar nästan bara har varit 6 växlade år 2000 och framåt, att 6 växlar bara var onödigt för en sådan låg topphastighet som 50cc ger.
Känns så ialf eftersom jag växlar upp till 6:an på ca 10 sekunder. (På en bra dag)
Tänkte att utväxlingen inte borde vara så långt ifrån varandra så de spelade nån roll.
Tanken var då att om man plockade t. ex 2:an och 4:an, så växlingen skulle bli 1-3-5-6. Då skulle kanske utväxlingen bli liknande till 1-2-3-4 på en sådan 4 växlad moppe.
Om det inte är fallet, och utväxlingen blir helt off så kan jag fatta hur det inte funkar.
Postat: 20 augusti 2016, 09:47
av Raggarn1337
Är mopeden original för övrigt så skulle den nog inte orka växla upp om du tog bort växlar mellan 2:an och 6:an. Däremot om du skulle ta bort 5:an och 6:an men som sagt, du vinner ingenting på det utan du förlorar bara på det.
Tycker du att du växlar fort så att du är uppe på sexan på 10 sekunder så låter det som att den har tillräckligt med effekt för att kunna dreva lite

Postat: 20 augusti 2016, 10:33
av noeyes3
Den är urpluggad, har höjd trottel nålen med två snäpp och har bytt från st.76 till st.105 i huvudmunstycke.
Drevningen nu är 13/70 och går som ett skott men tänker nog byta till 13/48 så jag får lite mer ryck när man ska stegra!

Postat: 20 augusti 2016, 12:29
av LennartTuning
exakt dålig ide. fler växlar gör att man kan dreva tyngre. så det kan gå fortare.
Postat: 20 augusti 2016, 23:28
av Raggarn1337
noeyes3 skrev:Den är urpluggad, har höjd trottel nålen med två snäpp och har bytt från st.76 till st.105 i huvudmunstycke.
Drevningen nu är 13/70 och går som ett skott men tänker nog byta till 13/48 så jag får lite mer ryck när man ska stegra!

Hur tänker du nu? Mindre bakdrev - högre toppfart men svagare så det blir mindre "ryck" då...