Sida 1 av 1
Behöver hjälp, Moppen bara stannar!!!
Postat: 10 januari 2008, 14:14
av HermaN
Tja, har problem med moppeden, Det är en Derbi DRD-03 den bara stanar
Den stannar som det vore bensinstopp men det är det inte! och så pillar jag ner den och gör rent förgasaren den var inte smutsig med gjorde det endå! så sätter jag i hopp det går kanske en två mil så stannar den på samma sätt så har det hänt några gånger fattar inte vad det kan vara?
Behöver hjälp
Mvh HermaN
Postat: 10 januari 2008, 15:05
av Joz
det är nu på vintern när det är kallt som du har för litet munstycke vilket resulterar att moppen kan dö , ofta när du gasar full gas.
byt upp dig 2-3 storlekar nu om du kör när det är så kallt sen bytt tillbaka framåt våren.
Postat: 11 januari 2008, 14:50
av HermaN
Okej, du vet inte om instälningar på luftskruv och sånt?
För den stegrar sig och beter sig konstigt!?
Kan det vara det ? att det är för litet munstyke?
Kör med sprotfilter och giannelli munstycket 82
Postat: 11 januari 2008, 14:57
av Yamaha_rider
Prova o höj o sen kolla inställningarna i förgasaren.
Postat: 11 januari 2008, 15:57
av Joz
Om du är smart så tar du det enkla alternativet, nämligen att skruva ur tändstiftet och kolla om det är svart eller vitt eller brunt och då ser du direkt om du har fel munstycke. Gör så att du gasar full gas på 1an och sen bara stänger av motorn och skruva av tändstiftet och då kan du se färgen.
svart( ta mindre munstycke)
vitt( ta större munstycke)
brunt( perfekt )
Postat: 11 januari 2008, 18:01
av HermaN
Det är Brunt, det har alltid varit det

:P
Postat: 11 januari 2008, 20:10
av teivens
Om du har ett sportluftfilter skulle du nog öka munstycket desto mer luft desto mer bensin behöver den. En jag känner hadde ett sportluftfilter på och efter ett tag så började den gå konstigt och till slut stannade den visade sig att luftfiltret var helt igenkladdat. Jag hadde nog bytt upp munstycket.
Postat: 11 januari 2008, 20:17
av fjegge
min var så min roxx men jag ställde in luft och tomgångs skruven gick perfa

Postat: 11 januari 2008, 20:44
av bensinskalle
ganska vanligt problem för Derbi dedär, har EGEN erfarenhet av de.
om de nu inte är så att den beter sig såhär just i det här vädret, så får du förmodligen byta förgasare.
Postat: 14 januari 2008, 17:07
av HermaN
Bytat upp munstycke har jag gjort

(10 storlekar)
Okej, den började ihöstast med det här precis efter sommar lovet

Postat: 14 januari 2008, 17:19
av bensinskalle
var en kille som sa att de kan hjälpa att smörja trotteln... Värt att testa!!!!! ( om de nu inte ä så att du har dåligt inställd förgasare då... )
Postat: 14 januari 2008, 19:43
av HermaN
Trotten glider lätt och fint.
Men hur skall man ha luftskruven? Hur många varv ut skall man skruva den??
Postat: 14 januari 2008, 19:47
av Beta_rr04
När tankade du senast? Hade samma problem, den gick typ 1 km sedan dog den, tvättade förgasaren, klarade köra 1 km o så om igen, men sen pallade jag nt det mer o kollade bensinen, bytte filter o slang, o nu går den bra

Postat: 14 januari 2008, 20:01
av bensinskalle
HermaN skrev:Trotten glider lätt och fint.
Men hur skall man ha luftskruven? Hur många varv ut skall man skruva den??
hur du har luftskruven är 100 % individuellt, bara att skruva ut o in o känna sig fram. In för mindre luf, o ut för mer luft...
Postat: 16 januari 2008, 14:43
av HermaN
Men om den stegrar sig i varv skall den ha mer lr mindre??
För när jag har skruvat ut typ 10 varv så går den på lufttomgång och reagerar ass trögt på gasen sen så varvar den sönder ungefär :S:S
Postat: 16 januari 2008, 16:12
av bensinskalle
HermaN skrev:Men om den stegrar sig i varv skall den ha mer lr mindre??
För när jag har skruvat ut typ 10 varv så går den på lufttomgång och reagerar ass trögt på gasen sen så varvar den sönder ungefär :S:S
låter konstigt xD, har inge svar på dedär :/ . Går de trögt att varva upp den allså?, i sånt fall har den lite mycke bensin :S . Men vet inte riktigt hur ditt dilemma ser ut ...........
Postat: 16 januari 2008, 18:30
av HermaN
Jag har kört på samma storlek sen i sommars när jag köpte den !
Och nu började det med att den satannade och då kollade jag förgasaren så satta jag ihopp det och då hade jag tat isär hela förgasaren och nu hittar jag inget läge som den svara som vanligt fått den till att gå på tomgång men har fortfarande de där jobbiga gas hängande kvar :S:S:S
Postat: 16 januari 2008, 18:35
av bensinskalle
HermaN skrev:Jag har kört på samma storlek sen i sommars när jag köpte den !
Och nu började det med att den satannade och då kollade jag förgasaren så satta jag ihopp det och då hade jag tat isär hela förgasaren och nu hittar jag inget läge som den svara som vanligt fått den till att gå på tomgång men har fortfarande de där jobbiga gas hängande kvar :S:S:S
vadå hänger sig gasen, varvar den upp av sig själv ???
Postat: 16 januari 2008, 18:42
av bensinskalle
säg va du har för size på munstycke, övrig setup osv, alla detaljer, vad du har gjort !!!
Postat: 16 januari 2008, 18:51
av HermaN
Jag menar efter man har gjort ett snabbt gsande så stegrar den sig och sjunker mkt långsamt ner till tomgången :S:S
Har Giannelli sportfilter och 82 munstyke
Postat: 16 januari 2008, 19:14
av bensinskalle
okej, men börja me o kolla hur gaswiren går, om den sitter fast på rätt sätt vid gashandtaget, min förra var ungefär likadan o då satt inte vajjern rätt.....
Testa att stänga luftskruven så mycke som möjligt, helst helt, och ställ in tomgången endast me tomgångsskruven. Efter de så känner du dig fram , och ger mer luft om du behöver. Tomgången ska inte baseras på luftskruven bara, utan kombinationen av tomgångsskruven o luftskruven.
Kolla hur gapet litter i gasen, hur långt du kan vrida handtaget från botten innan du känner att trotteln rör sig. De måste vara ett visst mellanrum ( bara lite, mn de ska finnas!!! ) för att varvtalet ska sjunka till tomgången.
Postat: 16 januari 2008, 19:18
av HermaN
Oki gaswiren är ok och ett litte glapp har jag
Men när jag har luftskruven stäng så varvar den som faaan och jag har det någolunda nu men luftskruven ca 5 varv ut och tomgångs skruven så att den går som man brukar ha det, men det där konstiga att det efter gsar :S:S ?
Postat: 16 januari 2008, 19:37
av HermaN
Kan det vara något med menbranet??
Och hur kommer man ått det ?
Postat: 16 januari 2008, 20:27
av bensinskalle
HermaN skrev:Kan det vara något med menbranet??
Och hur kommer man ått det ?
ah möjligtvis om membranet skulle vara dåligt....
de sitter 4 st skruvar som håller i insuget, skruva ur dom, och plocka bort insugsplattan. Innanför den är de en lika stor platta som vätter inåt med membranet i, bara att dra ut, inga konstigheter alls.
Men ja tror mer på att det är förgasaren som är konstig... Glicer trotteln fint o så?, sitter nålen fast som den ska?.... Kan hända att nålbrickan har blivit felaktigt monterad och kan då lycas stanna kvar i öppet läge och glida sakta ner mot bensinströmmen.....
Postat: 16 januari 2008, 21:15
av drayper
bensinskalle skrev:HermaN skrev:Kan det vara något med menbranet??
Och hur kommer man ått det ?
ah möjligtvis om membranet skulle vara dåligt....
de sitter 4 st skruvar som håller i insuget, skruva ur dom, och plocka bort insugsplattan. Innanför den är de en lika stor platta som vätter inåt med membranet i, bara att dra ut, inga konstigheter alls.
Men ja tror mer på att det är förgasaren som är konstig... Glicer trotteln fint o så?, sitter nålen fast som den ska?.... Kan hända att nålbrickan har blivit felaktigt monterad och kan då lycas stanna kvar i öppet läge och glida sakta ner mot bensinströmmen.....
Tror faktist inte det har något med membranet att göra
