Sida 1 av 1

Bluddrande [Video]

Postat: 18 juli 2016, 18:56
av Zerenda
Nu precis innan helgen bytte jag till ett tecnigas e-nox och lagade ett litet hål i luftburk men kan bara varva ur på 1,2, och knappt 3an sen bluddrar det bara på högre varv .. går ok till halvgas.

Läst att många säger mindre huvudmunstycke men kan det verkligen stämma? gå upp ett par storlekar om du pluggar ur / sätter trimrör säger andra..

Jo just det, 14 drev fram med men kan det ha med saken att göra?


Några ideér ?

https://youtu.be/jz0FJuGW55E

Postat: 18 juli 2016, 21:29
av Raggarn1337
Blöddrar den så betyder det att den får för mycket bensin så gå ner en storlek eller två på huvudmunstycket tills den går bra! :)

Postat: 18 juli 2016, 21:57
av Zerenda
Raggarn1337 skrev:Blöddrar den så betyder det att den får för mycket bensin så gå ner en storlek eller två på huvudmunstycket tills den går bra! :)
Okay, men hur går det ihop?

Trodde man behövde större generellt för effektrör..

Aja, jag får prova.

Postat: 18 juli 2016, 22:24
av Raggarn1337
Jo man brukar gå upp ett par storlekar i huvudmunstycke, cirka 8-15 större än det man har innan.
Låter det som att den blöddrar och har mer att ge eller att den får för mycket bensin? Släng upp en video där du varvar ut mopeden så man får höra så blir det mycket enklare :P

Postat: 19 juli 2016, 15:24
av Zerenda
Ska försöka fixa åtminstone ett ljudklipp då det är svårt att filma när man kör :p

Postat: 21 juli 2016, 12:21
av Zerenda
Raggarn1337 skrev:Jo man brukar gå upp ett par storlekar i huvudmunstycke, cirka 8-15 större än det man har innan.
Låter det som att den blöddrar och har mer att ge eller att den får för mycket bensin? Släng upp en video där du varvar ut mopeden så man får höra så blir det mycket enklare :P

https://youtu.be/jz0FJuGW55E

Postat: 21 juli 2016, 13:28
av Raggarn1337
Där hör man direkt att den orkar med mycket mer.
Så det tyder på att förgasaren är felinställd och behöver större huvudmunstycke!
Finns massvis med guider men ett bra tips är att du börjar med ett STORT munstycke som du vet är fööör stort till att börja med, då kommer den blöddra så fort du gasar alltså låta ungefär: "böööh".
Så börja med låt säga ungefär 20 storlekar större än det som sitter i nu, sedan arbetar du dig nedåt med 2-5 storlekar mindre varje gång tills den slutar blöddra.
Så får du experimentera lite mellan där den blöddrar lite grann och ingenting alls tills du känner att den är bra inställd. :)

Postat: 21 juli 2016, 13:35
av Zerenda
Raggarn1337 skrev:Där hör man direkt att den orkar med mycket mer.
Så det tyder på att förgasaren är felinställd och behöver större huvudmunstycke!
Jag antar nu att 72.5 som är original sitter på,

Vad jag har hemma är .. 80,82,85,88,90,92,95,98,100,102

Dra på största och jobba sig neråt alltså?

Postat: 21 juli 2016, 13:49
av Raggarn1337
Ptja att öka med 30 storlekar kanske inte är så nödvändigt men du kan väl börja runt storlek 90 och jobba dig nedåt :)

Postat: 21 juli 2016, 14:24
av Zerenda
Raggarn1337 skrev:Ptja att öka med 30 storlekar kanske inte är så nödvändigt men du kan väl börja runt storlek 90 och jobba dig nedåt :)
okay, testar och återkommer :)

Postat: 21 juli 2016, 17:25
av Lucasosterberg
Zerenda skrev:
Raggarn1337 skrev:Blöddrar den så betyder det att den får för mycket bensin så gå ner en storlek eller två på huvudmunstycket tills den går bra! :)
Okay, men hur går det ihop?

Trodde man behövde större generellt för effektrör..

Aja, jag får prova.
Du skrev att du lagade ett litet hål i luftburken samtidigt. När du lagade hålet så får moppen inte lika mycket luft och luft/bensin blandningen blir fetare.