Sida 1 av 1

Extrem Racing setup hjälp

Postat: 17 juli 2016, 21:54
av CrescentRaggaren
Vad tycker folket att jag ska ha för setup på min Rieju drac rr sm -04? målet är att spöa alla andra moppar i kommunen och det finns ett par som går tresiffrigt, b.la brorsan och farsan.

Doppler competition vevparti för 18000rpm tror jag på
Någon av dessa cylinderkiten:
•Metrakit - Cylinderkit (ProRace3) 70cc (AM6)
•Barikit - Cylinderkit (Racing) 80cc (AM6)
•Malossi - Cylinderkit (MHR TEAM) 80cc (AM6)
•Metrakit - Cylinderkit (ProRace3) 70cc (AM6)
Någon slags förstärkta kopplingsfjädrar

1. Vad för cylinderkit rekommenderar ni? Kom gärna med andra förslag än dom jag har kollat på. Jag vill undvika modifiering i motorblock
och jag vill helst ha 39.1mm slag och 12mm kolvbult.

2. vad tycker ni jag ska ha för rör? sitter nån slags turbokit rör på nu, tror att det skulle strypa effekten.

3. Måste man ha annat tändsystem för ca 13-14000 rpm? Isf vilket?

4. Något annat jag bör tänka på? Jag ska ha nån förgasare på ca25-30mm och andra reeds, sitter sportfilter på redan.

Tacksam för svar, detta bir vinterns projekt, ifall ni vill så kan jag väll ladda upp och uppdatera hur det går sedan när jag väl börjar :)

Mvh Viktor

Postat: 17 juli 2016, 22:07
av bensinskalle
1. Jag skulle definitivt lagt kulorna på en prorace.

2. Prorace rör givetvis, eller om du kan beställa ett avstämt/ göra eget.

3. Bättre om någon mer insatt svarar på, men du kan köra med original system. Men vill du få ut mest kräm skulle ett annat tändsystem inte skada.

24-28mm förgasare med tillhörande insug och reeds. Vore jag dig skulle jag lägga lite energi på att matchporta blocket. De är en ganska enkel åtgärd du kan göra själv. Du måste ändå klyva motorn.

Postat: 17 juli 2016, 23:49
av CrescentRaggaren
Tack för tips :)
Vad menas med att matchporta blocket? har skruvat moppe flera år men aldrig hört talas om det...

Postat: 18 juli 2016, 08:32
av DEA!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=33467

där har du en guide på en matchportning :)

Postat: 18 juli 2016, 21:59
av LennartTuning
svårt att välja mellan mhr team 80 och PR70

jag hade tagit;

MHR team 80
pr rör
28mm keihin pwk
pvl analog/digital tändsystem
matchande insug
vforce 3 membran

matchportat block givetvis

då har du en bra grund att putsa vidare på som går väldigt bra när det är bra inställt.

Postat: 19 juli 2016, 11:38
av bensinskalle
Jag har alltid haft uppfattningen är MHR team är ganska lågvarvig och mer anpassad för motard-racing, men de kanske är helt fel?

De är ju definitivt trevligare kör-mässigt, men vill man ha mycket effekt rakt fram känns ju en mer högvarvig prorace-setup mer relevant.