Turbo Kit - Blöddrar i mellanregistret

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Handendärduvet
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 juli 2015, 12:29
Ort: Nacka

Turbo Kit - Blöddrar i mellanregistret

Inlägg av Handendärduvet »

Setup:
70 cc MK Handmade
Turbokit Lacada
14mm orginalfögge - ca 105 munstycke ( jag vet att 14mm är väldigt litet)

Slängde på ett TK rör på polarens Derbi. Hon blöddrar i mellanregistret (inte helt oväntat med tanke på effektkurvan) och orkar knappt förbi 8500 varv fr.o.m 3ans växel. All kraft försvinner just där, trots att den går fint på högvarv.

Vi har bytt huvudmunstycke upp och ner 5 storlekar utan skillnad.

Beror blöddret och den rekordlåga effekten runt 8500 varv på underdimensionerad förgasare? Eller är det bara såhär TK rör beter sig?

Tacksam för svar.
Vänliga hälsningar, Handendärduvet
"Har två hål borrat i mitt avgasrör, så det är som ett effektrör."

Derbi Senda X-race sm 05
<------------>
Metrakit handmade 70cc
Top performance CDI
Tecnigas Enox
Dellorto 19 mm Black Racing PHBG
Malossi e13
14/53

Rieju RR Drac 04
Användarens profilbild
2taktar'n
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 december 2015, 15:30
Ort: Hammarstrand

Inlägg av 2taktar'n »

Testa att flytta nålen i förgasarn :wink:
Användarens profilbild
Handendärduvet
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 juli 2015, 12:29
Ort: Nacka

Inlägg av Handendärduvet »

2taktar'n skrev:Testa att flytta nålen i förgasarn :wink:
Nålens position påverkar blandningen från 1/4 till ca 7/8 gas. Det här problemet kvarstår även om jag kör full gas. Med det i åtanke kommer jag inte gå igenom besväret att justera nålens position om du inte har något argument för det. ;)

Tack ändå för svar.
"Har två hål borrat i mitt avgasrör, så det är som ett effektrör."

Derbi Senda X-race sm 05
<------------>
Metrakit handmade 70cc
Top performance CDI
Tecnigas Enox
Dellorto 19 mm Black Racing PHBG
Malossi e13
14/53

Rieju RR Drac 04
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Du testade med att byta ut huvudmunstycket med cirka 5 storlekar mindre och 5 storlekar större? Där är antagligen problemet!
Ett tips till när du ställer in förgasaren är att du börjar med ett riktigt stort munstycke som du redan vet är för stort, låt säga 20 storlekar större än det du har i nu.
Så arbetar du dig nedåt med 2-5 storlekar åt gången tills att den slutar blöddra, så experimenterar du lite mellan där den blöddrar lite grann och inte blöddrar alls, då har du en hyfsat inställd förgasare! Glöm heller inte luftskruven om en sådan finns! :)
Skriv svar