Tjena! Nu är det så att jag har satt på ett urpluggat enox och höjt munstycke på min MRT. Men min fråga är hur jag vet hur mycket olja jag ska blanda i tanken. Jag har kvar den separata oljetanken men undrar även hur mycket jag ska blanda i själva tanken också. Tack i förhand!
Ska du använda dig utav oljepumpen så ska du köra original för annars är det störst sannolikt att den kommer blanda för snålt. Så antingen kör du original med oljepumpen eller så kopplar du ur den och blandar i tanken själv. Cirka 2-3% oljeblandning är perfekt, mindre än 2 så skär den, mer än 3 så blir det onödigt mycket sot och så går den sämre.
Raggarn1337 skrev:Ska du använda dig utav oljepumpen så ska du köra original för annars är det störst sannolikt att den kommer blanda för snålt. Så antingen kör du original med oljepumpen eller så kopplar du ur den och blandar i tanken själv. Cirka 2-3% oljeblandning är perfekt, mindre än 2 så skär den, mer än 3 så blir det onödigt mycket sot och så går den sämre.
Okej tack för hjälpen men går det inte att använda oljepumpen och blanda olja i bensintanken? Speciellt nu när den bara är småtrimmad och har endast ett trimrör på.
Det går mer än utmärkt att köra med oljepumpen ingenting skär som alla verkar tro..
Min sons Rieju drac har gått i tre år med metrakit sp70cc effekt rör 15-43 i drevning gör ca 120+ på gps o den går på biltema syntet 2tacks olja.. Finns inget som har tagit skada av detta.
Raggarn.
Kan du ge mej exempel på vilka motorer som har skurit pga olje pumpen?? Verkliga exempel inga skrönor vi har haft mc butik i många många år o hittills har inga motorer skurit pga oljepumpen utan det har alltid visat sig att det är något annat..
Ex glömt fylla på olja.
Wire till pumpen fel justerad.
Fel olja.
Kugghjul till oljepumpen som gett upp pga förlite olja i motorn.
Exemplen finns i massor men aldrig att jag har kunnat konstatera att det är oljepumpen fel.
Det går mer än utmärkt att köra med oljepumpen ingenting skär som alla verkar tro..
Min sons Rieju drac har gått i tre år med metrakit sp70cc effekt rör 15-43 i drevning gör ca 120+ på gps o den går på biltema syntet 2tacks olja.. Finns inget som har tagit skada av detta.
Raggarn.
Kan du ge mej exempel på vilka motorer som har skurit pga olje pumpen?? Verkliga exempel inga skrönor vi har haft mc butik i många många år o hittills har inga motorer skurit pga oljepumpen utan det har alltid visat sig att det är något annat..
Ex glömt fylla på olja.
Wire till pumpen fel justerad.
Fel olja.
Kugghjul till oljepumpen som gett upp pga förlite olja i motorn.
Exemplen finns i massor men aldrig att jag har kunnat konstatera att det är oljepumpen fel.
Mvh moddlaren
Men ifall man innan kört orginal med oljepumpen på och sedan trimmar man med att tex dra pluggen, ska man justera ngt med oljepumpen så att den får mer olja när man bytt till större huvudmunstycke eller hur är det? Vet inte riktigt hur det fungerar för har aldrig använt mig av en. tack
Du spänner wire till olje pumpen ett par varv på.juster skruven då ger pumpen lite mera olja..
Men kör du på 50cc så går det inte åt mera olja än innan. Ju mera motorn varvar ju mera pumpar pumpen in olja i cylindern.. Det sköter sig skälv så att säga.
moddlaren skrev:Du spänner wire till olje pumpen ett par varv på.juster skruven då ger pumpen lite mera olja..
Men kör du på 50cc så går det inte åt mera olja än innan. Ju mera motorn varvar ju mera pumpar pumpen in olja i cylindern.. Det sköter sig skälv så att säga.