Kan man väl göra ja. Inte särskilt bra för motorn att köra med blackbox ständigt dock. Och varför skulle du isåfall köra med blackboxen påslagen när du körjonte101001 skrev: Kan man ej köpa blackbox o gör så den stryper varven vid typ 45?
Kan man väl göra ja. Inte särskilt bra för motorn att köra med blackbox ständigt dock. Och varför skulle du isåfall köra med blackboxen påslagen när du körRaggarn1337 skrev:
Ställa in förgasaren? Låter komplicerat xD. räcker det inte att bara fila på pluggen, gå upp i munstycke, o dreva?Raggarn1337 skrev:Fila lite grann på pluggen alternativt så tar du en pelarborr och borrar lite grann, se till att ställa in förgasaren ordentligt efteråt (beroende på hur mycket du borrar så kanske du inte ens behöver större munstycke).
Strunta i framdrevet. 2-3 kuggar mindre i fram är rätt onödigt, får du växla fort som bara den, vilket leder till skyhöga varvtal, vilket det leder till skyhöga bensinkostnader... Ta cirka 4 kuggar större på bakdrevet.
Okej dåså (: Vad tror du om ecu boxen? Behövs en ostrypt?Raggarn1337 skrev:Jo med att ställa in förgasaren menar jag då att byta till RÄTT munstycke, räcker inte med att bara byta upp en storlek eller två. Finns en hel del guider om hur du ställer in, busenkelt! (att ställa in den någorlunda bra alltså, svårare att ställa in den perfekt)
Angående att 70cc känns "odiskret" så är det helt fel. Att byta cylinder måste va det mest diskretaste trimmet som finns som dessutom ger bra effekt. Och ja det går att köra med orginal rör sålänge det inte är någon extrem cylinder (kör så själv).[/quote]ts50 skrev:Planen var att bara trimma lite lätt, 70cc känns krångligt och odiskret. Tror jag trots allt tar och slipar lite på orginal pluggen och sedan drevar ner så den gör max 50. Jag tänker inte trimma överdrivet, kanske gå ner 2-3 kugg fram beroende på hur mycket effekt det gör att slipa bort några mm.
Men frågan står kvar, kommer jag behöva köpa en ostrypt ecu om jag slipar och drevarn ner den?
Hur blir det om jag skippar att röra pluggen, och drevar ner 1 kugg fram? Funkar väl typ lika bra?ts50 skrev:Jag kör med original rör på min suzuki ts50 (90 talare) och det fungerar bra med ett "noname" 70cc.Den toppar 65 med bra acceleration. Men om du endast vill ha den starkare så finns det betydligt billigare alternativ.
Du kan börja med att ta bort pluggen i avgasröret och köpa nytt munstycke + mindre framdrev (en eller två steg mindre borde vara lagom). Kolla hur den går och om du är missnöjd kan du kolla på ett 70cc. Det är vad jag skulle gjort iallafall.
Jag ber om ursäkt om min okunnighet, men jag förstår inte riktig vart du vill kommaRaggarn1337 skrev:Vad exakt menar du med "varvar för mycket"?
En 2-takts motor är till för att gå på höga varv (notera: Höga varv där effektregistret är). Så högre varv än effektkurvan sliter onödigt på motorn. Då du ändå inte har lika mycket effekt på max varv som inom effektkurvan så är det helt onödigt att varva så mycket.
Värmenypa? Med vattenkylnng? (tror d e vattenkylning?) Vad händer när den värmenyper? Stänger av sig själv och vägrar starta tills den blivit tillräkligt sval?NizzePisse skrev:Om den toppar ca 55-60 när den är nerdrevad borde du kunna ligga i ganska bra och låga varv i 45km/h.
Om den ligger på för höga varv drar den mer, sliter mer och riskerar att värmenypa.
Haha, aja tack som fan för hjälpen iallafallRaggarn1337 skrev:Något gasres blir det nog inte. Klart den orkar "burna" på asfalten, oavsett drevning! Satsa på 2-4 kugg större bak förresten. Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd, tjafsat allt för mycket här nu! Lycka till