Hur många mil är för mycket?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Matfarsan
Elmoped

Hur många mil är för mycket?

Inlägg av Matfarsan »

Har tänkt köpa vespa till dottern som blir 15 nästa sommar, vill vara ute i god tid så vi kan meka lite men även att hon får prova på att köra.
Kinamoppe är helt uteslutet utan tittar på Yamaha, Peugeot, PGO osv.
Har väl en maxbudget på runt 10-papp och hittat en del aerox i den klassen, oftast har dom runt 2.000 mil på mätaren, är det mycket i moppemil räknat?
När skulle ni dra åt er öronen och skippa ett köp, frånsett att resten är fräscht?

Övrigt vettigt att ha i åtanke?
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

Antal mil är viktigare t.ex när man ska köpa bil. Tvåtaktare byter man ganska ofta saker på såsom olja och filter vilket gör att den hålls i ett bra skick om den tas hand om.

Om någon har tagit hand om den på ett bra sätt är milen inte jätte viktiga.

När den har gått ca 2000 mil så har antagligen kolv och liknande saker som kostar mycket att byta redan blivit bytt och borde funka länge till.

Servicen viktigare än milen.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög

Inlägg av AndenIflaskan »

köpte en pgo t.rex för 6000kr som hade gått 2000 mil med original ccn, runt 2600mil så värmenöp den och gav upp, så då var de bara å köpa 70cc :D
växelhuset har det aldrig varit nå fel på, aldrig tändning elr dylikt, när jag sålde den hade den gått 2900 mil och den gick fortfarande som en klocka, än idag ser jag den då och då för jag känner ägarn till den :) pgo är riktigt bra dem, håller som fan om du sköter om dem, men 2000 mil bör det inte vara nån fara med tycker jag...
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Matfarsan
Elmoped

Inlägg av Matfarsan »

Tackar för svar
Matfarsan
Elmoped

Inlägg av Matfarsan »

Om man ser till Vivacity mot aerox vilken är bättre motormässigt, billigare reservdelar mm?
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög

Inlägg av NizzePisse »

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=28902

Här på länken har det diskuterats på TSR innan.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Toothless Rider
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Toothless Rider »

Hade inte köpt en scooter, utan en cross. Detta då cross håller sitt andra hands värde. Dock har du en FIN scooter så håller de deras andrahandsvärde helt ok, kanske går ner 1-2K när du säljer den efter 1-2 år. Crossar kan du dock sälja å köpa hur som. Bara de inte är sönderslagna från början. Samt om flickan tappar crossen så ''förstörs'' bara styret. Alltså det blir böjt. Då jag är 16 så han jag inte barn men hade köpt en cross till dem då.
En stark motor behöver inte vara en motor som ryter BRAAAAP!
Utan det kan också vara en fyrtaktig motor som ''ryter'' Flof…. Flof…. Flof….

Aprilia SX 50 -10 (Såld)
Wr125X -15 Vit
Yamaha TZR 125 Blå -91
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Toothless Rider skrev:Hade inte köpt en scooter, utan en cross. Detta då cross håller sitt andra hands värde. Dock har du en FIN scooter så håller de deras andrahandsvärde helt ok, kanske går ner 1-2K när du säljer den efter 1-2 år. Crossar kan du dock sälja å köpa hur som. Bara de inte är sönderslagna från början.Samt om flickan tappar crossen så ''förstörs'' bara styret. Alltså det blir böjt. Då jag är 16 så han jag inte barn men hade köpt en cross till dem då.

Att bara styret tar skada behöver inte stämma alls, den kommer troligtvis vikas undan och så ramlar moppen helt på sidan.
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar