Sida 1 av 1

Moppen kokar

Postat: 8 maj 2016, 11:02
av MotorAndMoore
Vad tror ni felet kan vara?

Motorhispania Furia SM
Stift Ngk BR9ES
Termostat funkar för vattnet cirkulerar
Bestyckning 82 huvud 32 lågfart luftskruven 1.5 varv ut
Rätt mängd kylarvatten
50cc original cylinder dragen plugg

Ska testa idag sen att ställa tillbaka moppen till original och se om det hjälper.

Postat: 8 maj 2016, 16:50
av NizzePisse
Testa att lufta kylarsystemet.

Postat: 8 maj 2016, 17:11
av FlygandeHusvagn
kolla ifall kylaren är igentäpt

Postat: 8 maj 2016, 17:58
av MotorAndMoore
FlygandeHusvagn skrev:kolla ifall kylaren är igentäpt
Kylarn borde väll inte vara igentäppt om vattnet cirkulerar..
Lufta har jag gjort det hjälper inte!!! Kommer snart hem och får se om jag lyckas lösa det.

Postat: 8 maj 2016, 18:05
av bensinskalle
Hur vet du att kylvätskan cirkulerar som den ska?

När kokar motorn? Efter att du stått och börnat i 5min eller bara vid normal körning?

Termostaten har ofta ett litet hål för avluftning som släpper igenom lite vätska, så det kan verka som det cirkulerar lite men egentligen är det nästan still

Postat: 8 maj 2016, 18:29
av MotorAndMoore
Normalkörnign lungt alltså inget högt varvat.
Det sitter ju ett litet hål på termostaten den ska sitta så den är öppen va????

Postat: 10 maj 2016, 17:33
av MotorAndMoore
Om du lossar olje slangen från förgasaren och kickar ska det då rinna ut olja ur den. Jag måste se om pumpen är paj!!!

Postat: 10 maj 2016, 17:37
av G-son
MotorAndMoore skrev:Om du lossar olje slangen från förgasaren och kickar ska det då rinna ut olja ur den. Jag måste se om pumpen är paj!!!
Mja, vi skulle kanske kunna säga att det gör det om du kickar nått tusental gånger. Oljan pumpas in långsamt, så att kicka är inte en användbar metod för att se om pumpen fungerar.

Postat: 17 maj 2016, 18:53
av MotorAndMoore
Jag har upptäckt att jag kan ha haft fel bestyckning jag hade 82 eller 80 munstycke på moppen och då toppade den 85 Max sen efter ett tag så även om jag har 80 munstycket så toppar den bara 60.

Postat: 17 maj 2016, 21:22
av YammaNörd
Är du säker att den kokar? kan även vara toppackningen som läker och bygger upp tryck i systemet.. Det skulle även förklara den lägre toppfarten.

Postat: 19 maj 2016, 20:09
av MotorAndMoore
Nu har jag ställt tillbaka moppen helt original 72 munstycke och plugg i kröken oljeblandat i tanke och lite från pumpen. Men ändå så går han varmt!!! Glykol har dragit in i cylindern!!! Om jag byter top packning kommer moppen gå varmt igen för förra packningen jag hade den brände.

Postat: 19 maj 2016, 21:27
av YammaNörd
MotorAndMoore skrev:Nu har jag ställt tillbaka moppen helt original 72 munstycke och plugg i kröken oljeblandat i tanke och lite från pumpen. Men ändå så går han varmt!!! Glykol har dragit in i cylindern!!! Om jag byter top packning kommer moppen gå varmt igen för förra packningen jag hade den brände.
Om glykol har dragit in i cylindern som du säger - då är toppackningen trasig.
Följden av det är att tryck (kompression från cylindern) läker ut i kylsystemet, det vill säga heta avgaser åker ut i kylvattnet och får vattnet att koka / bubbla. Dels på grund av temperaturen men också pga gaserna som måste ut någonstans (i form av luftbubblor).
Och ett kylsystem med för mycket luft kan inte kyla en motor ordenligt, luft är ingen bra värmeledare..

Hur som helst - byt toppackning innan cylindern skär! vilket den kommer att göra antingen pga värme eller pga glykolen.

Och en korrekt monterad toppackning av vettig kvalite håller massa 100-tals mil.
Och nej, om det bara är toppackningen som är trasig så kommer den inte att koka efter det att du bytt packning.

Postat: 20 maj 2016, 06:29
av MotorAndMoore
Tack så mycket :D :D :D