Sida 1 av 1
flak-trimm?
Postat: 20 augusti 2008, 17:18
av mrxrider
hejhej alla ja trimmar då en flaka litet för kul:P så jag har planat toppen och pluggat ur röret men va finns det merman kan göra som går att göraorginal senare? var kan man köpa sachs drev?? compakt drev passar inte och gör jackning nånting på det?
Postat: 20 augusti 2008, 17:46
av Rabxorzz
porta

?
Postat: 20 augusti 2008, 17:50
av mrxrider
mer man kan göra som går att göraorginal senare! och cyllar till den motorn är lite sällsynta och vill inte köpa till den
Postat: 20 augusti 2008, 21:23
av Rexxy
sachs 2- eller 3vxl, fot eller handväxlad?
Släng på 60cc och 17 bing så får du effekt som räcker.
Postat: 20 augusti 2008, 22:11
av mrxrider
hanväxlad 3a men jag har inte pengar till att trimma med cylinder o skit just nu frö ja ska köpa ett nytrt effekt till mrxen
Postat: 20 augusti 2008, 22:13
av Moto_X
mrxrider skrev:hanväxlad 3a men jag har inte pengar till att trimma med cylinder o skit just nu frö ja ska köpa ett nytrt effekt till mrxen
Släng på mrx motor då på flakan;D
Postat: 21 augusti 2008, 14:46
av Skräpmoped
Jag börjar med det uppenbara.
Plugga ur cylindern. Det sitter en hårdmetallplugg som kan vara lite svår att få ur men med diamant/keramiska slipstift så går det till slut. Ett alternativ är att borra upp pluggen till runt 12 millimeter och det är smartare när man ska behålla originalförgasaren eftersom man bibehåller sachsmotorns fina vridmoment. Kräver dyr borr däremot(+150:-).
Fila upp tre millimeter i kolven på insugssidan för att så mycket luft/bränsleblandning som möjligt ska hinna förbi.
Avgasporten kan du låta vara om du inte tänkte köpa en större förgasare, annars gör det en del på varvvilligheten.
Eftersom du inte har råd att lägga ned några pengar så finns det inte så mycket mer du kan göra.
Ovanstående ingrepp tillsammans med ett ställbart munstycke får väl upp moppen i runt 45km/h.
Om du i framtiden vill köpa en cylinder, så fall inte för de billiga trehalvorna ty kvalitén på dessa är inte vad den en gång var. Köp då i stället en fartvindskyld 60cc och slipa ned kylflänsarna med en vinkelslip. Jag har haft en sådan på min bruksflaka i fem år och den har bara gått och gått... använder originalförgasaren med ställbart munstycke och den är stark som en oxe må ja säga...

Postat: 21 augusti 2008, 15:05
av mrxrider
tack men sitter ingen plugg i cylindern tyvär

och portning nej för det ska gå att göra den orginal men geer jackning så mycket?
Postat: 21 augusti 2008, 23:02
av Skräpmoped
Trodde alla sachs motorer hade plugg i cylindern... där ser man!
Näe.. utan större insug tjänar du inte så mycket på att jacka kolven. Hundra varv på toppen kanske.
Då är det väl endast det ryktbara ställbara munstycket kvar som knappt kostar någonting och åtminstone tar dig över 40-strecket.
Annars får du köpa dyra trimdelar om du vill åka fort!
Postat: 23 augusti 2008, 11:19
av Rexxy
Skräpmoped skrev:Trodde alla sachs motorer hade plugg i cylindern... där ser man!
Näe.. utan större insug tjänar du inte så mycket på att jacka kolven. Hundra varv på toppen kanske.
Då är det väl endast det ryktbara ställbara munstycket kvar som knappt kostar någonting och åtminstone tar dig över 40-strecket.
Annars får du köpa dyra trimdelar om du vill åka fort!
Alla Sachsmotorer har plugg... Förutom Reed-cylindrana.
Jacka kolven ger effekt även om den är pluggad, då insugsdurationen ökar.
Finns billiga "dyra" trimdelar på tradera ibland. Bara sitta där och vänta och kolla.
Postat: 23 augusti 2008, 11:22
av knutte_93
går väl sätta ett sportluftfilter på

Postat: 23 augusti 2008, 11:56
av mt5a_stunt
ja men de ger ingen efekt skilnad knappt på orginal
Postat: 23 augusti 2008, 11:56
av knutte_93
ger väl lite bättre ax
Postat: 23 augusti 2008, 12:19
av mrxrider
sportluftfilter?eeh luft filtret och insug sitter ihop på förgsaren om nui sett sachsmotorns förgasare
Postat: 23 augusti 2008, 12:26
av knutte_93
ok visste inte
Re: flak-trimm?
Postat: 23 augusti 2008, 13:14
av AlexanderOlsson
mrxrider skrev:hejhej alla ja trimmar då en flaka litet för kul:P så jag har planat toppen och pluggat ur röret men va finns det merman kan göra som går att göraorginal senare? var kan man köpa sachs drev?? compakt drev passar inte och gör jackning nånting på det?
det värsta som finns är att köra en trimmad flaka!! tro mig jag har gjort det de går knappt de bara hoppar och stutsar och aslätt att välta..
Postat: 23 augusti 2008, 13:22
av mrxrider
det är askul:D flakan går ju i ca 35-40 nu så ;D
Postat: 25 augusti 2008, 20:50
av Andreas34
Mellan cylindern och förgasaren så sitter en "bakelit"?? packning som man kan slipa ner så mycket som det går, vet att jag hade problem med att bultarna som man fäster förgasarn på tar i men dom går och kapa

Men spara en bit som tätar.
Jacka kolven gav ca: 5km/h, jacka mot insugsidan nån milimeter bredare än insugskanalen och sen ca 1cm djupt
Plana toppen ca: 1-2mm gjorde den jävulskt stark

allt detta så gick den 55-60
Måste säga att det var en sach 3 växlad "handpetare"
Postat: 26 augusti 2008, 20:03
av Rexxy
Andreas34 skrev:Mellan cylindern och förgasaren så sitter en "bakelit"?? packning som man kan slipa ner så mycket som det går, vet att jag hade problem med att bultarna som man fäster förgasarn på tar i men dom går och kapa

Men spara en bit som tätar.
Jacka kolven gav ca: 5km/h, jacka mot insugsidan nån milimeter bredare än insugskanalen och sen ca 1cm djupt
Plana toppen ca: 1-2mm gjorde den jävulskt stark

allt detta så gick den 55-60
Måste säga att det var en sach 3 växlad "handpetare"
Aldrig 55-60.
En 60kubikare på än lättare moppe (t.ex compact) gör den 60km/h ungefär.
inte jacka 1 cm. Snarare 5mm. Kommer få dåligt bottendrag med 1 cm lucka.
Om man planar en sachstopp måste man använda topplockspackning.
Inte slipa packningen tunnare. Förgasaren kan då bli för varm och går i "ånglås". Moppen kommer då gå skit!
Till trådskaparen: Läs Här om bonnetrimning som jag har skrivit.
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=76551
Postat: 27 augusti 2008, 20:47
av Andreas34
Aldrig 55-60.
En 60kubikare på än lättare moppe (t.ex compact) gör den 60km/h ungefär.
inte jacka 1 cm. Snarare 5mm. Kommer få dåligt bottendrag med 1 cm lucka.
Om man planar en sachstopp måste man använda topplockspackning.
Inte slipa packningen tunnare. Förgasaren kan då bli för varm och går i "ånglås". Moppen kommer då gå skit!
Till trådskaparen: Läs Här om bonnetrimning som jag har skrivit.
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=76551
då måste vi haft tur för det är uppmätt med gps, gps i mobil och cykeldator... spinner på asfalt om man lutar framåt. driftar i grus och är skitrolig att köra