Köra in moped i "luften" istället för på vägen?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
jonte101001
Elmoped

Köra in moped i "luften" istället för på vägen?

Inlägg av jonte101001 »

Tjena!

Jo jag satt och funderade på en sak, min Rieju Mrt SM 50 2016 har i dagsläget gått omkring 8 mil. Jag har hört att man ska köra på 2/3 gas första 30-50 milen, sedan kan man köra full gas. Då jag slarvar väldigt mycket med inkörning och kör bara korta sträcker på begränsat område (har inget körkort än), kan jag inte bara palla upp mopeden på en liten ställning eller liknande så att bakhjulet ligger fritt i luften och lägger mig runt 30-35 km/h och håller på gasen ett tag så det blir några bil på räknaren. Är detta en totalkass ide eller skulle detta fungera? Har inte så mycket erfarenhet inom mopeder så jag kanske är helt ute och cyklar xD, tacksam för svar.

//Jonte
PåDal
Farsans gamla zündapp

Inlägg av PåDal »

Du behöver vind som kan kyla ner den annars överhettar den. Har aldrig hört att man inte ska gasa mer än 2/3 gas 50 första milen men inkörningen ligger väll på 5 mil?
Cpi sm 06- SÅLD
jonte101001
Elmoped

Inlägg av jonte101001 »

PåDal skrev:Du behöver vind som kan kyla ner den annars överhettar den. Har aldrig hört att man inte ska gasa mer än 2/3 gas 50 första milen men inkörningen ligger väll på 5 mil?
Okey, haha har ett par följdfrågor till ditt inlägg:

1. Räcker det inte att trycka in 2 normal stora bordsfläktar som blåser på moppen? I detta fall där fram där vätskan kyls.

2. Jag har (som alla har?) en varnare som lyser när motor blir överhettad, vad händer när motorn blir överhettad? Stängs den bara av?

3. Hur tycker (du) att man ska köra in/ hur kör du in? Eller är det bara full gas och pressa motorn nu efter 5 mil?

//Jonte
Erdenstam
Elmoped

Inlägg av Erdenstam »

Vad jag vet ska man bara inte varva motorn för högt. När den gäller sträckan så har jag för mig att det är 10 mil på de flesta mopeder. :)
Gutå
Elmoped

Inlägg av Gutå »

Jag antar att din moped är otrimmad och då varvar den inte så mycket även om du ligger på full gas. Men bara för de behöver du inte köra full gas hela tiden, se till att varmköra så kan du gasa fullt en hel del men inte allt för länge. sen räcker den nog med 30-40 mil. :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

När hojen inte körs belastas inte motorn, vilket betyder att den inte skapar den mängd värme den gör under hög belastning, vilket gör att t.ex. kolven inte kommer ha samma temperatur som när motorn belastas hårt. Metall utvidgas av värme så annan temperatur betyder annan storlek, och den passform man vill skapa med inkörningen av delarna blir omöjlig att nå eftersom delarna inte har samma form som under normal körning.

Så för att sammanfatta: Nej.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
jonte101001
Elmoped

Inlägg av jonte101001 »

Så med andra ord så ska man låta moppen bli någorlunda varm innan man börjar köra och inte gasa till max allt för länge tills moppen gått ~50 mil?
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög

Inlägg av MotorAndMoore »

Det där med att ställa moppen på en pall och köra den tror jag inte funkar bättre du åker omkring med den
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Inga problem att köra innan den är varm, körning är t.o.m. snabbaste sättet att få den varm. Däremot är det alltid olämpligt att belasta en helt kall motor hårt, så man behöver ju inte dra fullgas direkt man kommit utanför garagedörren.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket

Inlägg av TheAndersson »

Är cylindern aluminium eller gjutjärn?
Är den alu så är de bara sätta sig och köra, förutsatt att förgasaren är korrekt bestyckad.

Starta moppen och låt den bli varm, stäng av och låt svalna, starta och låt bli varm igen, sen ut och kör. Så kör jag in aluminium cylindrar, behöver inte ligga på 2/3gas i 50mil eller så, bara köra som vanligt :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
jonte101001
Elmoped

Inlägg av jonte101001 »

TheAndersson skrev:Är cylindern aluminium eller gjutjärn?
Är den alu så är de bara sätta sig och köra, förutsatt att förgasaren är korrekt bestyckad.

Starta moppen och låt den bli varm, stäng av och låt svalna, starta och låt bli varm igen, sen ut och kör. Så kör jag in aluminium cylindrar, behöver inte ligga på 2/3gas i 50mil eller så, bara köra som vanligt :)
Som sagt så är jag totalt nybörjare gällande mopeder, så har tyvär ingen aning om det är alu eller gjutjärn. Kan man se det ngn stans kanske?
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög

Inlägg av MotorAndMoore »

Sätt en mangnet på Cylinder sitter den kvar då är det gjutjärn och rammlar den av då har du Alu Cylinder. Det borde funka!!!
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Skriv svar