Sida 1 av 1
Trög koppling (väldigt trög)
Postat: 14 april 2016, 14:32
av krazytoneride
Hej igen, har ännu en fråga om min Rieju.
Det är så att kopplingen är oerhört trög, det är omöjligt att trycka in den med bara 2 fingrar, måste använda alla 4.
Är det nån som vet vad felet kan vara?
Postat: 14 april 2016, 14:48
av Revilz
Smörj kopplingsvajern och kolla så att den inte ligger i kläm på något ställe eller att höljet är skadat. Kopplingen på am6an brukar vara hyfsat trög men inte så trög som du beskriver.
Postat: 14 april 2016, 15:08
av PåDal
Min koppling är också väldigt trög, men det är kopplingsfjädrarna som är väldigt hårda.
Lånar den här tråden lite
Har en fråga till er andra som läser... Vad är skillnaden mellan hårdare och mjukare kopplingsfjädrar på en AM6? Har ej något trim på min moppe och undrar om det är nödvändigt med hårdare? Vad är skillnaden?

Postat: 14 april 2016, 17:03
av MotorAndMoore
Det behöver du inte ha om inte kopplingen slirar eller om du ska trimma grövre. Uppfattningen jag har fått om hårdare och mjukare är att dom hårdare är längre än dom mjuka vilket resulterar i att dom trycker hårdare på kopplingen.
Postat: 14 april 2016, 17:11
av PåDal
Kölby skrev:Det behöver du inte ha om inte kopplingen slirar eller om du ska trimma grövre. Uppfattningen jag har fått om hårdare och mjukare är att dom hårdare är längre än dom mjuka vilket resulterar i att dom trycker hårdare på kopplingen.
ok tack , vet du några fördelar med mjukare?

Postat: 14 april 2016, 17:38
av YammaNörd
Felsökning på kopplingen - kontrollera kopplingswire, sök sprickor, kolla att den inte är böjd för mycket..
Ta lös den ifrån kopplingsarmen och kolla om den går lätt eller om det känns som det "skrapar" i höljet.. isåfall.. ta isär och olja in wiren.. hjälper inte det så byt wire!
Kan också vara alldeles för hårda fjädrar i kopplingen.
Kan vara skadade lameller / friktionsplattor
Kan i värsta fall vara sliten / skadad kopplingskorg
Börja ifrån handtaget och kontrollera delarna en efter en.. var för sig utan att de sitter ihop med nästa del.
Skillnaden mellan hörda och mjuka kopplingsfjädrar är förutom funktionen, att ju hårdare de är desto grövre gods (och lite längre) är de. Hårda fjädrar har ibland färre varv per cm vilket gör de svårare att trycka ihop.
De är där för att pressa ihop kopplingen så att lamellerna inte ska slira..
Finns ingen som helst mening att ha hårdare fjädrar än nödvändigt. det blir bara jobbigare att dra i handtaget och slitaget på wire/kopplingsarmen ökar.
Finns heller ingen direkt fördel med mjukare heller - förutom att kopplingen går lättare
Kopplingsfjädrar byter man bara när de inte orkar med motorn (trimnivå) eller om de är trasiga.
Postat: 15 april 2016, 14:42
av urbandestination
PåDal, fördelen är ju att kopplingen blir lättare att trycka in men trimmar man kan det ju börja slira.
Postat: 15 april 2016, 14:53
av PåDal
urbandestination skrev:PåDal, fördelen är ju att kopplingen blir lättare att trycka in men trimmar man kan det ju börja slira.
Okej tack, för min är jävligt trög och jag har inget trim, och det är fjädrarna som är så.

Postat: 15 april 2016, 14:58
av krazytoneride
Prövade att trycka in kopplingsarmen och den gick lätt, kunde lätt trycka in den med ett finger. Så jag ska byta vajer nu, tack för alla svar
